در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت سامانه تصفیه پساب در دانشگاه کاشان

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان از ساخت سامانه تصفیه پساب در دانشگاه کاشان با استفاده از فناوری پلاسما خبر داد.

ساخت سامانه تصفیه پساب در دانشگاه کاشانمسعود همدانیان رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه دستگاه تصفیه پساب با استفاده از فناوری پلاسما ساخته شده است، گفت: پلاسما حالت چهارم ماده است، با ایجاد آن نقاط پرانرژی در مقیاس‌های میکرونانو به وجود می‌آید که می‌تواند تمام ترکیبات آلاینده را با راندمان بالا تخریب کند.

او افزود: سیستم تیم پنتا بر اساس پلاسمای پالسی است که می‌تواند در مقایسه با روش‌های معمول هزینه انجام فرآیند را با کاهش انرژی مصرفی همراه داشته باشد.

در ادامه رضا محصل یکی از محققان این طرح، اظهار کرد: این دستگاه قابلیت حذف رنگ تقریبا صددرصد انواع رنگ‌های آلاینده، کاهش ۸۰ درصد COD۹۰ آب و کاهش آرسنیک موجود در آب و رساندن به استاندارد آشامیدنی زیر ۱۰ PPB را دارد.

او ادامه داد: مدت زمان راه‌اندازی و عملیاتی کردن این دستگاه نسبت به روش‌های متداول بسیار اندک است و می‌تواند حتی در مسیر فرآیند تصفیه انواع صنایع قرار گیرد در حالی که تغییر اساسی در مسیر تصفیه آنها انجام نمی‌گیرد و راندمان تصفیه را بالا می‌برد.

محصل گفت: مطالعات زیادی بر روی استفاده از این فناوری روی تصفیه انواع پساب‌ها انجام گرفته است که انتخاب تجهیزات و نوع خروجی آن اهمیت بسزایی در کنترل راندمان تخریب آلاینده‌ها و کاهش هزینه‌ها داراست.

این محقق با اشاره به اینکه پلاسما حالت چهارم ماده بوده و محتوا ذرات باردار، یون‌ها و رادیکال‌ها می‌باشد، گفت: با ایجاد پلاسما و تخلیه الکتریکی بدون تغییر دمای توده سیال، محیطی با نقاط پرانرژی در مقیاس‌های میکرو و نانو به وجود می‌آید که قادر است هرنوع ترکیب آلاینده و عالی را با راندمان بالا تخریب کند.

او با بیان اینکه سیستم‌های پالسی نسبت به حالت‌های معمول کاهش مصرف انرژی و افزایش تخلیه در زمان کوتاه را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: در حقیقت این سیستم‌ها با کاهش زمان وصل زمان، کاهش انرژی را در پی دارد.

محصل ادامه داد: از مزایا و قابلیت‌های این دستگاه، افزایش راندمان تصفیه در مقایسه با روش‌های معمول، کاهش هزینه عملیاتی، حذف آرسنیک به کمتر از ۱۰ PPB، عدم استفاده از مواد شیمیایی، عدم استفاده TDS نسبت به روش‌های متداول، کاهش فضای موردنیاز جهت فرآیند تصفیه، حذف کامل میکروب‌ها و آلاینده‌های بیولوژیکی به نام پساب بیمارستانی از پساب، سرعت بالای سیستم، عدم نیاز به فیلتراسیون، هزینه راه‌اندازی پایین، افزایش اکسیژن محلول در آب با آبکافت آب و داخلی بودن بیشتر تجهیزات می‌توان نام برد.


پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید

در ادامه اکبر تکری از محققان و اعضای این تیم با اشاره به اینکه تیم پنتا تاکنون توانسته است یک پایلوت از فناوری پلاسما جهت تصفیه پساب کارخانه فرش بسازد، بیان کرد: دستگاه ذکر شده قابلیت ارائه برای مراکز مختلف جهت انواع آزمایش‌ها بر روی پساب‌های مختلف با قابلیت تغییر شدت جریان، ولتاژ و زمان قطع و وصل متفاوت را دارد.

او ادامه داد: ارائه سیستم پلاسما پنتا به شرکت‌های تصفیه پساب و آب با قابلیت قرارگیری در مسیر تصفیه بدون تغییر اساسی در جریان فرآیندی تصفیه شرکت ذکر شده از دیگر قابلیت‌های این دستگاه است.

تکری گفت: این تیم چهار نفره در گام بعدی به دنبال افزایش مقیاس سیستم خود با جذب سرمایه خواهد بود.

انتهای پیام/

ساخت سامانه تصفیه پساب با استفاده از فناوری نانو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.