بررسی علت تاخیر در بستن دایک های مرزی تالاب هورالعظیم

مدیرکل جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به تشریح عوامل تاخیر در بستن دایک های مرزی تالاب هورالعظیم پرداخت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آب تالاب هورالعظیم در سیلاب فروردین ماه امسال افزایش یافت و اکنون پس از گذشت ۶ ماه آب این تالاب کاهش یافته است.

هورالعظیم ۵ حوضچه دارد که در زمان سیل برای کنترل سیلاب ۸ شکاف در مجاورت حوضچه اول ایجاد شد و آب از طیق دایک‌ها به سمت عراق منتقل و سیلاب محار شد، اما تاخیر در بستن این دایک‌های مرزی باعث شد تالاب هورالعظیم که ۹۷ درصد ابگیری شد امروز ۷۰ درصد آب داشته باشد.

محمد جواد اشرفی مدیرکل جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص تاخیر در بستن دایک‌های مرزی گفت: فرآیند بازسازی، ترمیم و انسداد دایک مرزی علت تاخیر در دایک‌های مرزی در تالاب هورالعظیم است.

او افزود: به لحاظ شرایط سخت که ایجاد کرد فشار آب و حجم و میزان تخریب‌های بالای که در دایک ایجاد شد عملیات بازسازی را با محدودیت‌های مواجه کرد.

۹۰ درصد دایک‌ها بسته شد، اما این حجم آبی که در هور وجود دارد بخشی از آن مطعلق به پساب‌های کشاورزی است که شوری و سموم را به همراه می‌آورد.

اشرفی بیان داشت: با تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی غرب کرخه از هدایت پساب‌های کشاورزی به سمت تالاب هورالعظیم در آینده نزدیک جلوگیری می‌شود.

تامین حق آبه تالاب هورالعظیم

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در خصوص تامین حق آبه تالاب‌های استان گفت: طبق آنچه به صورت سالانه پیش بینی شده حق آبه تالاب‌های شادگان، هورالعظیم برقرار است.

هور اگر پر آب باشد رونق گردشگری، صیادی، کنترول ریزگرد‌ها و تعدیل دمای خوزستان را رقم می زند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، انتقال آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.