آقای روحانی در نشست خبری با رسانه‌ها:

بیش از ۴۰ درصد در یک سال گذشته بر ارزش پول ملی افزوده شده است/ اگر اروپا همین مسیر را ادامه دهد گام‌های بعدی را برمی‌داریم/ مردم به رئیس جمهور رای نمی‌دهند که مسئول اجرایی کشور باشد


حجت الاسلام روحانی گفت: مطابق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.


در یک سال گذشته ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است/ مدیران ما در جنگ اقتصادی ۱۸ ماه گذشته نترسیدندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با رسانه‌های داخلی و بین المللی دقایقی قبل آغاز شد.

بنا براین گزارش، در این نشست خبری عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، علی ربیعی سخنگوی دولت، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، وردی نژاد معاون سیاسی رئیس جمهور، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده حجت‌الاسلام روحانی را همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور کشورمان گفت: با سلام و درود به روان پاک سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و تشکر و سپاس از مردم همیشه در صحنه ایران عزیز اسلامی؛ امسال حضور ملت ایران در مراسم عظیم اربعین ابی عبدالله الحسین (ع) از هر سال دیگر پررنگ‌تر و شکوهمندتر است.

او افزود: از همه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در زمینه برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی تلاش می‌کنند، از ستاد اربعین تا همه نهاد‌های دولتی و عمومی و غیردولتی، نیرو‌های مسلح و همه مردم عزیزی که در این راستا خدمت می‌کنند، تشکر می‌کنم. همچنین از دولت و ملت عراق برای مهمان‌نوازی و پذیرایی از همه عزیزانی که در این مراسم بزرگ حضور دارند، سپاسگذارم.

روحانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در میان اصحاب رسانه، اظهار کرد: ما یک شرایط بسیار سخت و تاریک اقتصادی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم؛ دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ الی دی ۹۶ مسیری را طی کرد که تمام شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و به ویژه اقتصادی در آن به صورت صحیح اجرا شد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم، افزود: کبریت شرایط به وجود آمده از دی ماه ۹۶ ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد و ما با شرایط بسیار سختی وارد سال ۹۷ شدیم؛ در سال ۹۷ پیش‌بینی‌های خارجی‌ها و برخی از تحلیل‌گران اقتصادی داخل این بود که در سال بسیار سختی قرار داریم و سال بسیار سخت‌تری را در ۹۸ پیش رو خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه برخی تحلیل‌گران اقتصادی در برخی از رسانه‌ها بحث تورم ۳ رقمی را برای ایران مطرح کرده بودند، توضیح داد: خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند؛ امروز می‌توانیم به صورت قاطعانه اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است و تمام آن‌ها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی، ایران از این شرایط بحرانی یا شبه‌بحرانی عبور کرده است.

کاهش بیکاری از بالای ۱۲ درصد به ۱۰ و نیم درصد

روحانی با بیان اینکه از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما مسیر درستی را طی می‌کنند، تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است، بنابراین در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در تورم ۱۲ ماهه، حرکت کمی کندتر آغاز شده است، افزود: تورم ۱۲ ماهه با یک تأخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد؛ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی بود، اما پیش‌بینی‌های ما این است که رشد اقتصادی ۶ ماهه اول امسال که آمار نهایی آن هنوز اعلام نشده است، مثبت باشد.

او با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت، افزود: ما در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم و نرخ بیکاری از بالای ۱۲ و ۳ دهم درصد به ۱۰ و نیم درصد کاهش پیدا کرده و یک و هشت دهم منفی شده است که به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

روحانی با اشاره به شرایط صادرات و واردات کشورمان، توضیح داد: ایران در زمینه صادرات و واردات نسبت به سال گذشته در شرایط مناسب‌تری قرار دارد، افزون بر اینکه صادرات ما شرایط مناسبی دارد، گرچه تراز ما در ۶ ماهه مثبت نیست، اما نسبت به سال گذشته اوضاع بهتری دارد؛ ایران در ۶ ماهه سال گذشته یک و نیم میلیارد تراز منفی داشت، ولی این رقم امسال کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است.

بیش از ۴۰ درصد در یک سال گذشته بر ارزش پول ملی افزوده شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط صادرات و واردات کشورمان در مسیر درستی قرار دارد، گفت: نرخ ارز که حائز اهمیت است نسبت به سال گذشته حرکت کاهشی داشته و در مسیر تعادل قرار گرفته است؛ مطابق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

او افزود: تمام آمار، ارقام و شاخص‌های اقتصادی به ما می‌گویند که ایران در مسیر آرامش اقتصادی حرکت می‌کند؛ البته دولت برای تغییر در برخی از ساختار‌ها انتظارات بیشتری داشت تا بتواند کمک بیشتری به مردم در راستای رفع مشکلاتشان کند؛ برخی از توقعات ما انجام شده و برخی دیگر نیز انجام نشده است.

روحانی با بیان اینکه از لحاظ سیاسی و بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکم‌تری دارد، توضیح داد: در سازمان ملل برای ما کاملاً روشن بود که تمام کشور‌های بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از سال ۹۷ بسیار قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران را تحسین می‌کردند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ۱۸ ماه سختی بر مردم ایران گذشته است، افزود: مردم شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشار بر آن‌ها زیاد بود به ویژه آن‌هایی که حقوق ثابت دارند. ما در دولت با همه وجودمان مشکلات مردم را احساس می‌کردیم و عزم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست شاخص‌ها را علی‌رغم فشار بیشتر تحریم و اقتصادی برگرداند.

او افزود: کار دولت بسیار دشوار بود و من از تمام دست اندرکاران، وزرا، مسئولان اقتصادی، بانک مرکزی، همه بانک‌های کشور و تمام مدیران در سطح کشور که به دولت کمک کردند تشکر و سپاسگذاری می‌کنم؛ آن‌ها در این جنگ بزرگ روانی، اقتصادی و سیاسی نترسیدند و ایستادند، مقاومت کردند و پشت بحران را شکاندند.

روحانی با بیان اینکه امروز ما می‌توانیم به خوبی به این نکته تکیه کنیم که ایران از لحاظ اقتصادی و سیاسی شکست نخورده است، تأکید کرد: ما علیرغم مشکلات، راه آینده خود را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد و تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده پایانی، دولت را به دوران آرامش و ثبات مردم در زمینه زندگی و اقتصادی برگرداند و از خداوند یاری می‌خواهیم و از مردم تقاضای کمک و استقامت می‌کنیم تا در این راه پیروز و موفق باشیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت: در زمینه مسائل منطقه‌ای و امنیتی نکاتی دارم که ترجیح می‌دهم در ضمن سؤالاتی که خبرنگاران عزیز مطرح می‌کنند، گفته شود و بابت اینکه در این نوبت با فاصله بیشتری در جمع خبرنگاران خدمت رسیدیم، امیدوارم بتوانیم قضای این اتفاقات را در آینده انجام دهیم و در آینده با حضور بیشتر، آن را جبران کنیم. من همیشه برای اینگونه جلسات اهمیت قائلم گرچه روالمان در ۶ الی ۷ ماه گذشته این بود که معمولا من روز‌های چهارشنبه در دولت مسائل مهم را خدمت مردم مطرح می‌کنم.

کار هوشمندانه و عاقلانه جمهوری اسلامی این بود که از برجام خارج نشد

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی در موضوع خروج آمریکا از برجام و همچنین عمل نکردن به تعهدات آن‌ها نشان دادند که از آمریکا تبعیت می‌کنند، با توجه به این واقعیت چشم اندازه رابطه ایران با فرانسه، انگلیس و آلمان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در موضوع توافق هسته‌ای همان طور که اشاره کردید آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی، رژیم صهیونیستی و عربستان که این دو کشور اعتراف کردند که در موضوع خروج آمریکا از برجام همه تلاش خودشان را به کار گرفتند، مجبور شد از برجام خارج شود.

او ادامه داد: یک خطا و اشتباه بزرگی آمریکا مرتکب شد، کار هوشمندانه و عاقلانه را نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داد، چون توقع آن‌ها این بود که بلافاصله ما هم از برجام خارج شویم و بروند شورای امنیت و یک تحریم بین‌المللی علیه ایران وضع کنند و آمریکا بار تخلف خود را تحمل نکند. ما نگذاشتیم که آمریکا در این زمینه این بار را بر دوش دیگران یا بر دوش ایران بگذارد و همچنان بر دوش آمریکا است؛ امروز به جز دو، سه کشور کوچک، هیچ کشور و دولتی نیست که کار آمریکا را تایید کند، همه به نوعی آن را محکوم می‌کنند و غیرقابل قبول می‌دانند. بنا شد ۵ کشور باقی مانده یعنی ۴+۱ خروج آمریکا از این توافق را به نحوی جبران کنند.

روحانی ادامه داد: روابط ما با روسیه و چین روابط خوبی است؛ آن‌ها در حد خود تلاش‌های زیادی کردند اما متاسفانه سه کشور اروپایی، نمی‌توانم تعبیر شما را قبول کنم که از آمریکا پیروی کردند، اما پای تعهد خود هم نایستادند و آنچه را لازم بود انجام ندادند و نتوانستند به قول‌هایی که دادند عمل کنند. اقدامات جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتکا بر ملت بزرگ ایران و در قدم بعد در مسیر کاهش تعهدات برجامی بود. در این زمینه ما از اردیبهشت امسال این کاهش تعهدات را آغاز کردیم، هر دو ماه کاهش تعهدات را اعلام کردیم و در مرحله اول ما این کاهش تعهدات و غنی سازی را انجام دادیم که از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کردیم و در زمینه آب سنگین اعلام کردیم که این هم ما در همان برنامه‌هایی که اعلام کردیم، انجام می‌دهیم. در این دو ماه ضمن مذاکراتی که با اروپا داشتیم به توافق نرسیدیم و مرحله دوم و کاهش تعهدات دوم را آغاز کردیم و شروع کردیم و آن، حد غنی سازی بود که از ۳/۶ درصد عبور کردیم و الان غنی سازی ما حدود ۴/۵ تا ۵ است. البته به طور متوسط چهار و نیم است و همچنین در گام سوم که ما اعلام کردیم در زمینه تحقیق و توسعه، زمانبندی‌های برجامی را مراعات نخواهیم کرد و امروز خوشبختانه ir۶ هم کار می‌کند و به آن ufc تزریق می‌شود، هم ir۴ و ir۲ کار می‌کند و به زودی به ir۹ هم تزریق خواهد شد و شروع به فعالیت می‌کند. به نظر من این گام سوم یک تحول بسیار بزرگی بود که ایران شروع کرد، اگر آن‌ها در این فرصت برگردند به تعهداتشان، ما می‌توانیم برگردیم به تعهدات کاملمان و اگر آن‌ها همین مسیر را ادامه دهند ما گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویای چهل‌ ساله دولت‌ها در شرایط حاضر در برنامه ریزی بودجه‌ای چگونه‌ است، گفت: مسئله بودجه هم در سال ۹۸ مهم است که این چند ماه را ما چگونه عبور کنیم، همه شاخص‌ها را من گفتم که مثبت است، اما در زمینه بودجه ما مشکلات و گرفتاری‌هایی داریم که باید ارقام بودجه و منابع آن را تامین کنیم و از لحاظ بخش عمرانی امسال وضعیت بهتری داریم. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تا حالا برای بخش عمرانی پرداخت شده است و ادامه پیدا می‌کند و ما طبق وعده‌ای که دادیم، خوشبختانه تا امروز حقوق و یارانه‌ها را سر وقت پرداخت کردیم و هم پول اوراقی که منتشر کردیم، درست سر وقت پرداخت شد. این‌ها بسیار مهم است برای آسایش و اعتماد مردم، اما مشکلاتی هم خواهیم داشت.

او بیان کرد: این حرف کاملاً درست است که ما بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم، منتها این دو قلو را جدا کردن اولش خیلی جراحی دقیق می‌خواهد که هر دو زنده بمانند و به خوبی پیش رود و ما در حال انجام این کار هستیم؛ آغازش، آغاز سختی دارد، به هر حال کشوری که روی بودجه نفت تکیه دارد و یک دفعه می‌خواهد تکیه‌اش را از بودجه نفت بردارد و همه را بر مبنای مالیات، اوراق یا فروش سهام بگذارد، عمدتاً از این سه جا به دست می‌آید و اگر عوارض گمرکی را داخل مالیات ببینیم، درآمد ما این چنین است. حتماً ما باید جبران کنیم که جبران هم از همین راه‌هاست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما اولاً باید در خصوصی‌سازی، واگذاری سهام باید با یک حرکت سریع‌تر و با دقت و حساب شده حرکت کنیم؛ در زمینه مالیات هم شما اشاره کردید، هم فرار مالیاتی داریم هم پایه مالیاتی ما باید گسترش پیدا کند و هم معافیت‌های مالیاتی باید کم شود و این برای ما بسیار مهم است. صادرات و تولید برای ما بسیار مهم است؛ اگر صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کند، درآمد ارزی و ریالی ما هم تحت تأثیر آن خواهد بود. همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که سال ۹۹ تکیه‌ای بر نفت نداشته باشیم؛ در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت بحث می‌کند و اقداماتی را انجام می‌دهد و هم شورای هماهنگی اقتصادی این موضوع را در دستور کار گذاشته است. ما قدم‌هایی برداشتیم و تصمیماتی گرفتیم و تصمیمات دیگر را در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد، به هر حال ما تا زمان تقدیم بودجه به مجلس که در آذرماه است، این تلاش‌های ما را به نتیجه می‌رسانیم که در بودجه ۹۹ منعکس باشد.

روحانی درباره میانجی‌گری عمران خان و روابط ایران و امارات، گفت: یکی از اهداف سفر آقای عمران خان نخست وزیر پاکستان این بود که در زمینه منطقه و مسائل منطقه با هم گفت‌وگو کنیم؛ به دلیل اینکه او در روز‌های آینده عازم عربستان است و می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود. خوشبختانه ایشان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و ایشان هم نکاتی که مربوط به کل نظام بود و به سوالی که ایشان داشتند پاسخ دادند.

هدف قرار دادن نفتکش ما در دریای سرخ کار یک دولت بود

او گفت: آنچه که برای ما مطرح است و آقای عمران خان هم دنبال آن بود، این است که به نظر ما برای حل مسائل منطقه‌ای و از جمله ایران و عربستان، موضوع یمن اهمیت زیادی دارد. اگر در موضوع یمن به یک آتش‌بس و در نهایت به پایان جنگ ما منتهی شویم، یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود. ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگانمان روابط بدی داشته باشیم؛ همیشه دنبال یک رابطه خوب بودیم. ما طرح بسیار مهمی را در سازمان ملل ارائه کردیم به نام ائتلاف امید یا طرح امید و طرح صلح هرمز و این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است و همچنین با سازمان ملل در حال گفت‌وگو هستیم؛ امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند، حل کند. ایران معتقد است مسائل منطقه توسط خود کشور‌های منطقه باید حل شود، اما برخی معتقدند که دیگران باید بیایند و اینجا مشکلاتمان را حل کنند که امیدواریم سخن ما سخنی باشد دارای گوش شنوای کامل در منطقه و ما به نتیجه برسیم. البته غیر از پاکستان کشور‌های دیگری از جمله عراق هم در این زمینه تلاش می‌کردند و تلاش می‌کنند؛ ما مشکلی نداریم که از طریق گفت‌وگو مسائل و مشکلات منطقه را با کشور‌های منطقه از جمله عربستان حل‌وفصل کنیم؛ گرچه آنچه که در دریای سرخ واقع شد و یک کشتی ما هدف قرار گرفت، مشکلاتی را فعلا به وجود آورده است که امیدوارم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد.

رئیس جمهور اظهار کرد: آنچه که مسلم است، یک دولت این کار را انجام داده است، حال اینکه چگونه بوده چه کسی بوده است، در حال بررسی آن هستیم. ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد؛ برخی از مقامات اماراتی و برخی از مقامات تهران به آنجا رفتند و روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و به سوی بهبود رابطه است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که امروز مردم می‌پرسند که آیا آقای روحانی تغییر کرده و به آرای ملت پشت پا زده که نتوانسته است مطالبات مردم را برآورده کند، گفت: ما در انتخابات به مردم وعده دادیم و ملت هم خواسته‌هایی داشتند که مطرح شد. آنچه ما به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ها بود که به ملت ارائه شد؛ انتخابات در یک شرایط عالی برگزار شد یعنی در منطقه آرامش نسبی وجود داشت، داعش شکست خورده بود و برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی خوبی در ایران حاکم شود.

آقای روحانی با بیان اینکه از زمان اجرای برجام تا یک سال بعد آن، بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم بیان کرد: آنچه من به مردم وعده دادم این بود که بکوشم تا از طرف ایران برجام صدمه نبیند و این کار را کردم، طرح اول آمریکایی‌ها این بود که ایران برای شکستن برجام پیش قدم شود.

رئیس قوه مجریه افزود: آنچه من به مرددم وعده دادم این بود که شرایط اقتصادی را به کمک مردم پیش ببریم، اما با یک شرایط جدید مواجه شدیم؛ ما در پیش بینی‌های سال ۹۶ فکر نمی‌کردیم یک سری افراد کم خرد حادثه‌ای را در کشور به وحود آورند که ضدانقلاب روی موج آن سوار شود تا چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود و این کشور از برجام خارج شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه شدیدترین تحریم‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ علیه ایران اعمال شده است گفت: این تحریم‌ها نه در زمان جنگ، نه حتی در تحریم‌های سال‌های گذشته هم در هیچ زمان دیگری در ایران سابقه نداشت؛ سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شد و به اعتقاد من ما باید کار دولت را با شرایط موجود منطبق کنیم.

او تصریح کرد: در این شرایط دولت و ملت در کنار هم کار بزرگی انجام دادند البته حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله هم که ما آن را پیش بینی نمی‌کردیم رخ داد که مشکلاتی برای ملت و دولت به وجود آورد.

آقای روحانی با اشاره به این موضوع که ما فکر نمی‌کردیم عده‌ای در منطقه به دنبال شرارت باشند عنوان کرد: شرایط دست به دست هم داد، اما کاری که امروز دولت بعد از ۱۸ ماه می‌تواند به ملت ایران ارائه کند کاملاً نشان می‌ددهد که دولت نه خسته، نه ناتوان و نه ناکارآمد است بلکه توانمند، برنامه‌ریز و قادر است از بحران‌های اقتصادی در کمترین زمان خارج شود؛ مانند اتفاقی که در سال ۹۶ رخ داد و ما در عرض ۵ روز از بحران اجتماعی خارج شدیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما قبل‌ها بحران‌هایی داشتیم که نزدیک به ۷ یا ۸ ماه طول می‌کشید، اما ما در سال ۹۶ در مدت زمان ۵ روز از بحران خارج شدیم که این کارآمدی و توانمندی دولت را نشان می‌دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز از آن حالت شبه‌بحران اقتصادی هم خارج شدیم البته مردم هنوز مشکلاتی دارند.

او درباره سفر خود به سازمان ملل گفت: ما در سفر اخیر به سازمان ملل متحد دو پیام به جهان منتقل کردیم؛ اول اینکه ایران به دنبال صلح در منطقه است و به دنبال ناامنی، آشوب و جنگ نیست که این پیام توسط دنیا پذیرفته شد و پیام دوم ما این بود که گفتیم از مذاکره نمی‌ترسیم و این را همه شنیدند، ما آماده بودیم اجلاس ۵ + ۱ در حد سران برگزار شود به شرط آن که ما اطمینان پیدا کنیم اجلاس در حد ۵ + ۱ است.

آقای روحانی ادامه داد: ما اگر مطمئن می‌شدیم، این جلسه را برگزار می‌کردیم و من به سران کشور‌های اروپایی با صراحت گفتم هر زمان که اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع و اجلاس تامین می‌شود و فشار از روی ملت برداشته می‌شود در حالی که من باید قربانی شوم با افتخار این قربانی شدن را می‌پذیرم. در آینده هم این کار را می‌کنم و هر زمانی که بدانم ملاقاتی مشکل ملت را حل می‌کند و منافع ما را تامین می‌کند من آماده فداکاری هستم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم، البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

کل حقوق‌های نجومی ۳۰۰ میلیارد ریال بود که همه آن پس گرفته شد

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوالی درخصوص پیگیری حقوق‌های نجومی، گفت: اصل موضوع بسیار مهم است البته مقدمه آن که گفته شد، بحث فراوانی دارد و آن هم بحث حقوق‌های نجومی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حقوق‌های ناعادلانه درست است و حقوق‌های نحومی شعار انتخاباتی بود بیان کرد: کل رقم حقوق‌های ناعادلانه ۳۰۰ میلیارد ریال بود که همه گرفته شد و کار را آغاز کردیم.

او ادامه داد: در زمینه حقوق‌های ناعادلانه، دولت آغازگر بود و آن را مطرح کرد و آیین‌نامه آن را در دولت مصوب کرد و پس از آن بود که عده‌ای برای تبلیغات شروع به کار کردند، اما اصل موضوع شفافیت بسیار مهم است.

آقای روحانی با بیان اینکه دولت سه لایحه را در دستور کار خود دارد عنوان کرد: اولین لایحه، لایحه شفافیت است که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است؛ این لایحه بسیار مهم است چراکه فقط بحث حقوق نیست بلکه همه موارد باید طبق آن شفاف شود.

رئیس قوه مجریه افزود: هر کس در هر محلی که برای مردم تصمیم می‌گیرد باید ملت بدانند که چه کسانی چه رای و چه نظری دادند و این باید در سامانه‌ها در اختیار مردم عزیز ایران قرار گیرد.

رئیس جمهور اظهار کرد: لایحه مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی نظام اداری، دومین لایحه دولت است که اکنون در دستور کار قرار دارد و برخی از موارد آن تصویب شده است و انشاءاللّه در آینده نزدیک به اتمام می‌رسد و به مجلس تقدیم می‌شود.

او ادامه داد: لایحه تعارض منافع سومین لایحه در دستور کار دولت است؛ مبارزه با فساد یک کار بسیار ضروری و لازم است، اما اعتقاد ما این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به هدف نمی‌رساند؛ ما باید به صورت جامع با فساد مبارزه کنیم، باید ریشه فساد را از بین ببریم.

آقای روحانی تصریح کرد: شما شاید یک مفسد را بگیرید، زندانی و اعدام کنید، اما باید اصل فساد از بین برود که راه‌حل آن همین سه لایحه‌ای است که دولت به مجلس تقدیم کرده است چراکه می‌تواند پلی برای مبارزه با فساد باشد؛ امیدواریم قوای دیگر هم آماده اجرای این سه لایحه باشند.

هرگاه تحریم‌ها برداشته شود حاضریم نشست ۱+۵ را برگزار کنیم

رئیس قوه مجریه در واکنش به احتمال استیضاح ترامپ و پاسخ به این سوال که آیا آماده هستید با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنید اظهار کرد: اساساً مشکل ما مواجهه با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره کردن نیست، مشکل ما این است که بدانیم در آن مذاکره، مسائل، مشکلات و خواست ملت تامین می‌شود یا قرار است مذاکره به صورت یک کار نمایشی باشد چراکه ما با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای ما فرق نمی‌کند که رئیس جمهور آمریکا چه فردی باشد البته ویژگی‌های ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید؛ یک روز فردی را واسطه قرار می‌دهد تا با ما صحبت کند، اما فردا می‌گوید که من به آن فرد چیزی نگفته بودم و روز بعد هم این را تکرار می‌کند.

او تصریح کرد: این ویژگی‌های شخصیتی ترامپ کار را برای تمام دنیا سخت کرده است و هر کس می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند نمی‌داند که چه خواهد شد؛ این را همه رهبران دنیا می‌گویند.

آقای روحانی افزود: بنابراین هر وقت آن‌ها در چارچوب خواسته‌های ما پیش روند یعنی تحریم‌ها برداشته شود و شرایط برای مذاکره در قالب ۵+۱ واقعی آماده باشد ما آماده شرکت در اجلاس هستیم و در آن زمان هر کس می‌خواهد رئیس جمهور آمریکا باشد و این برای ما مهم نیست.

رئیس جمهور کشورمان درخصوص برداشتن فیلتر‌های غیرضروری از جامعه و لایحه جامع انتخابات، گفت: من ابتدا سوال دوم شما را پاسخ می‌دهم که انصافاً برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات بسیار کشیده شد و هم وزارت کشور زحمات بسیاری در این باره کشید و هم دولت در جلسات متعددی این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داد و ما خیلی امید داشتیم که این لایحه زمانی که به مجلس می‌رود در زمان مناسب خود تصویب شود و حتی در این انتخابات طبق آن قانون جامع اجرا شود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد:، اما متاسفانه این اقدام انجام نشد و این موضوع مورد تأسف ماست و امیدواریم که در فرصت‌های آتی این اقدام انجام شود.

آقای روحانی افزود: آنچه که برای ما در انتخابات اسفندماه مهم است، رقم خوردن شکست دیگری برای آمریکاست. اگر ما بتوانیم در انتخابات آینده حضور پررنگ مردم و نشاط مردم را داشته باشیم و همچنین رقابت آزادتر را رقم بزنیم، معتقدم که این انتخابات بزرگ شکستی برای دشمنان ما و آمریکا خواهد بود و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان خواهد داد.

او گفت: علی‌رغم اینکه برخی تفسیر و تحلیل‌هایی درباره صحبت من انجام داده‌اند باید بگویم که بحث من این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند و یا عملکرد مناسبی ندارد بلکه تمام نهاد‌ها برای ما مهم هستند و امیدواریم همه طبق چارچوب قانون عمل کنند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر لایحه جامع انتخاباتی تصویب شود، اتفاق بسیار عالی رقم خواهد خورد، زیرا هر رأی را هم که نهاد شورای نگهبان بدهد باید اعلام کند و توضیح دهد که چرا به این مورد رأی داده یا رد کرده است بنابراین اقدام بسیار بهتری رقم خواهد خورد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که مردم حضور پررنگ‌تری در انتخابات داشته باشند و رقابت بهتری انجام گیرد. همه جناح‌های سیاسی و هرکس که قانون اساسی را قبول دارد و هرکس عزت ایران را می‌خواهد و نظام ما را پذیرفته است دارای هر سلیقه و فکری که هست باید بتواند در انتخابات شرکت کند.

آقای روحانی افزود: شورای محترم نگهبان همان طور که می‌دانید طبق قانون ناظر است و قضاوت کننده و دخالت کننده در انتخابات نیست، امیدواریم که شورای نگهبان کار نظارتی خود را به طور کامل انجام دهد و دولت مجری انتخابات است و ما امیدواریم که هیئت‌های انتخاباتی ما بتوانند در این زمینه به خوبی عمل کنند.

او گفت: همواره رابط ما باید وزیر کشور باشد و گاهی هم معاون اول به طور منظم با شورای نگهبان در ارتباط است البته برخی از وزرای دیگر هم در تماس هستند، اما آنچه که خواست ماست این است که انتخاباتی پرشورتر، رقابتی‌تر و آزادتر داشته باشیم که احساس نشاط بیشتر برای مردم را به همراه داشته باشد.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوالی مبنی بر حمله ترکیه به سوریه و روند صلح آستانه، گفت: ما با یک حادثه‌ای امروز مواجه هستیم در شمال سوریه که نه برای منطقه و نه مردم کرد سوریه، دولت سوریه و نه ما حادثه خوشایندی نیست.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: همه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود. روند آستانه بهترین راه حلی بود که تاکنون برای سوریه قدم‌های موثری برداشته است بنابراین باید تلاش کنیم این روند آسیب نبیند و ۳ کشوری که عمدتاً مسئولیت این روند را بر عهده دارند کار خود را انجام دهند.

آقای روحانی درباره مواضع ترکیه اینگونه توضیح داد: ترکیه نگرانی‌هایی را نسبت به شمال سوریه دارد که ما اصل نگرانی را می‌پذیریم و هر کشوری ممکن است نگرانی‌های امنیتی داشته باشد بنابراین ما در اصل این هدف مشکلی با ترکیه نداریم. دولت ترکیه دولت دوست ماست، اما شیوه‌ای را که آن‌ها انتخاب کرده‌اند نمی‌پذیریم، زیرا این شیوه مناسب نیست و شیوه‌های بهتری هم وجود دارد.

او ادامه داد: من این موضوع را حتی در آنکارا در مصاحبه مطبوعاتی با حضور رئیس جمهور محترم ترکیه به صراحت اعلام کردم و گفتم که راه‌حل امنیت ترکیه و نگرانی‌هایش نسبت به شمال سوریه، حضور ارتش سوریه در شمال کشور است و همه ما باید کمک کنیم که ارتش سوریه مستقر شود.

رئیس قوه مجریه افزود: شیوه‌ای که اکنون ترکیه انتخاب کرده ورود به خاک سوریه است؛ البته ترکیه همواره به ما قول داده است که تمامیت ارضی سوریه را محترم بشمرد و خاک این کشور را ترک کند، پیش از این بخش‌هایی از غرب فرات در اشغال ترکیه بود و حال در شرق فرات شروع شده است که ما نگران این وضعیت هستیم و تاکنون هم نتایج آن نتایج خوبی نبوده یعنی عده‌ای کشته و عده‌ای آواره شده‌اند و مشکلات فراوانی به وجود آمده است. از سوی دیگر هم امید این بود که با ورود ترکیه، آمریکا هم از سوریه خارج شود که آن هم محقق نشده است بنابراین ما تا به حال خیری را ندیدیم و امیدواریم دولت ترکیه بر مبنای هوشمندی خود و مبنای منافع منطقه به این روند ادامه ندهد و ما زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم و بتوانیم هدف اصلی را انجام دهیم.

آقای روحانی ادامه داد: هدف اصلی ما در سوریه مبارزه با تروریست و بازگشت مردم سوریه به کشور و انتخابات آزاد است که جزو اهداف اصلی ماست و باید آن‌ها را دنبال کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مسکن مشارکتی دولت روحانی (به غیر از تکمیل واحد‌های مسکن مهر، واحد‌های کارگری و مسکن امید)، گفت: این درست است که مسئله مسکن مسئله مهمی برای مردم است و تمام تلاش ما باید این باشد که این انتظار را کوتاه کنیم، زیرا در ایران برخی‌ها هستند که از آغاز تشکیل خانواده به دنبال مسکن هستند و این انتظار گاهی ۱۰ سال تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد و ما وظیفه داریم که این زمان را کوتاه و کاری کنیم که افرادی که تشکیل خانواده می‌دهند در زمان کوتاهی بتوانند به حداقل مسکن دست پیدا کنند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: دولت زمانی که بر سر کار آمد با دو مشکل مواجه بود، اول اینکه ۴۳ میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی رفته بود و این مشکلات و تورم و گرفتاری را به میان آورده بود، زیرا اینگونه مسکن ساختن آسان است برای مثال ما همین فردا می‌توانیم از جیب بانک مرکزی ۶۰ هزار میلیارد تومان بگیریم و مسکن بسازیم، اما باید دید که این چه بلایی بر سر مردم می‌آورد. وقتی که دولت دست در جیب بانک مرکزی می‌کند یعنی دست در جیب مردم کرده است، زیرا هرچه پایه پولی بالاتر رود، تورم بالاتر می‌رود و مردم باید هزینه بیشتری تقبل کنند.

آقای روحانی افزود: مشکل بعدی ما این بود که تمامی خانه‌ها نیمه کاره بودند و اگر می‌خواستیم تکمیلشان کنیم نیاز به بودجه بالایی داشت، ما یک میلیون و ۱۰۰ هزار عدد از این خانه‌های نیمه کاره را تا به حال تکمیل کردیم که این اقدام بسیار عظیمی است و پیش از اینکه آن‌ها بگویند مسکن ساختیم ما مسکن را درست کردیم و لازم به ذکر است خانه‌هایی که ساخته بودند نه آب، نه برق، نه تلفن، نه پاسگاه، نه پارک، نه مسجد و نه جاده داشت و پول عظیمی خرج شد تا زیربنا‌های لازم برای مسکن‌ها درست شود.

او ادامه داد: البته در دولت یازدهم تلاش ما این بود که مسکن بیشتری بسازیم، اما وزارت راه و شهرسازی ما در آن مقطع بیشتر توجهش به سمت توسعه بندرگاه‌ها، جاده‌ها، راه‌آهن و ... بود، اما در دولت دوازدهم ما تلاش خوبی را آغاز کردیم و آنچه که وزیر مسکن به مردم قول داده ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است که تا پایان دولت دوازدهم محقق می‌شود و تا الآن قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و امروز زمین‌ها اختصاص داده شده، قرارداد‌ها بسته شده و کار‌ها در حال انجام است. مخصوصاً در زمینه بافت فرسوده قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه اخیراً اعلام شده که نخستین بار اتکا به بودجه نفتی از بودجه جاری کشور درلایحه بودجه ۹۹ حذف شده است و باتوجه به نگرانی‌هایی که احتمالا درباره آزاد شدن قیمت سوخت و تأثیرات منفی آن بر معیشت مردم دارد، گفت: به صورت دیگری هم در این جلسه به این سوال اشاره شد، بودجه ۹۹ برای ما مهم است و نباید متکی به نفت باشد یعنی باید متکی به مالیات باشد، متکی به اوراق باشد، متکی به فروش سهام باشد و متکی به بانک مرکزی باشد که البته این گزینه آخر جزو بدترین گزینه‌ها هم است.

او تشریح کرد:، زیرا زمانی که ما به بانک مرکزی متکی می‌شویم باید راه‌حل‌های دیگر را هم پیدا کنیم، در زمینه اوراق هم ما به نظر فرصت خوبی داریم و دولت انشاءالله از همین مهرماه انتشار اوراق را آغاز می‌کند و این خود راه و مسیر درستی است برای حل معضل بودجه.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مسئله دوم فروش سهام است که این کار امسال سرعت بیشتری پیدا کرده است و باید سرعت بیشتری هم پیدا کند، برای اینکه به نتیجه برسیم، اما نسبت به مصرف سوخت و حامل‌های انرژی هم که امروز با آن مواجه هستیم یک مسیر عادلانه و مناسبی نیست بلکه باید نسبت به آن فکر شود و البته به آن فکر می‌شود.

آقای روحانی افزود: البته معنی‌اش این نیست که بار سنگینی بر مردم تحمیل شود و حتماً اینگونه نخواهد بود و به بیان دیگر قیمت سوخت به گونه‌ای که در ترکیه وجود دارد این است که برای مثال یک لیتر بنزین ۱۵ هزار تومان و در اروپا ۲۰ هزار تومان است، ولی ما به دنبال این نیستم که بنزین هزار تومانی را به ۱۵ یا ۲۰ هزار تومان تبدیل کنیم، در تمام کشور‌های عربی جنوب ما بنزین لیتری ۶ هزار تومان است، اما ما به دنبال این نیستیم که بخواهیم یارانه را برداریم و قیمت واقعی آن را ارائه دهیم، این کار نه امکان‌پذیر و نه در شرایط اقتصادی امروز برای مردم قابل تحمل است، اما در عین حال در این فکر هستیم که تغییراتی در این زمینه انجام شود که اگر به تصویب نهایی برسد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

او افزود:، اما من همواره معتقد بودم که هر میزان قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد و این همان نکته‌ای است که شما اشاره کردید یعنی بودجه را ما با این موضوع حل کنیم یا خیر.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: با اینکه برخی از برادران اقتصادی ما معتقدند که بودجه هم به نوعی باید از این موضوع کمک بگیرد، اما به نظر من هر مقدار و در هر زمانی قیمت سوخت را اضافه کنیم کل آن پول را به مردم بازمی‌گردانیم یعنی چیزی وارد بودجه نمی‌شود و موضوع مدنظر ما این است، اما در سال‌های آینده ممکن است راه‌های دیگری را پیش بگیریم؛ بنابراین در مالیات هم باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و کاملاً عادلانه باشد و فشار به مردم وارد نشود.

آقای روحانی ادامه داد: ما الان در وضعیت سختی قرار داریم و باید در این شرایط سخت راه حل مناسبی انتخاب کنیم که معتقدم باید با همکاری ۳ قوه باشد، البته این کار دولت است و دولت خود می‌تواند انجام دهد. ۳ قوه تقریباً نظرات مشابهی دارند و این نظرات خدمت به مقام معظم رهبری هم عرضه شده است و امیدواریم که ایشان هم هر طور که صلاح می‌دانند، نظر دهند. ما در آینده تصمیمی در این زمینه اتخاذ می‌کنیم، اما هر تصمیمی که اتخاذ شود پولش به مردم بازگردانده می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر این که خام‌فروشی کاهش پیدا کرده است گفت: عمده فروش ما فرآورده‌هاست و این یک سیاست اصولی است که ما باید خام فروشی را کنار بگذاریم.

آقای روحانی افزود: حذف خام فروشی به معنای این نخواهد بود که بازار جهانی نفت را ترک کنیم چراکه این حضور باعث قدرت ماست و ما نمی‌توانیم درب چاه‌های نفتمان را ببندیم و بگوییم که قصد انجام کار بهتری را داریم و این کار نادرست است؛ هم باید در بازار انرژی حضور داشته باشیم و هم گام به گام خام فروشی را کم کنیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه مسئله حقوق شهروندی از مسائلی است که باید مورد توجه و اهتمام تمام قوا قرار گیرد تصریح کرد: دولت باید به طور دقیق به حقوق شهروندی و اعمال آن بپردازد و فکر می‌کنم قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها و نسبت به فضای باز و مناسب برای گفتگو در دانشگاه‌ها و جامعه به وجود آمده است.

او ادامه داد: من فکر می‌کنم اشکال کار از این جاست که رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد که چه جایی نقض شده یا اجرا شده و اینکه چطور اجرا شده و کجا اهتمام نشده و کجا فراموش شده باشد.

رئیس جمهور گفت: برخی از اصول قانون اساسی را که ما می‌گوییم برخی عصبانی می‌شوند، به طوری که من از قانون اساسی آسمان هفتم سخن می‌گویم، این قانون اساسی همین کشور است و همه‌پرسی در همین قانون اساسی است، اگر بد است بیایید حذفش کنید اگر خوب است چرا نگرانید چرا ناراحتید.

آقای روحانی تاکید کرد: من معتقدم برای ثبات و پایداری این نظام بهترین راه همین راه‌هایی است که قانون اساسی پیش بینی کرده است، از جمله همه پرسی در مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی.

رئیس قوه مجریه با اشاره به تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی گفت: تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ تقریباً این اصل را بی‌ارزش کرده است گویی اصل ۱۱۳ وجود ندارد. بنده به عنوان رئیس جمهور به مجلس تذکر می‌دهم، رئیس مجلس به من پاسخ می‌دهد که طبق نظر شورای نگهبان این چنین است و همین مسئله در مورد قوه قضائیه هم وجود دارد، به نظر من اصل ۱۱۳ قانون اساسی اصلی بسیار مهم است؛ مردم به رئیس جمهور رای نمی‌دهند که رئیس دستگاه اجرایی باشد.

او ادامه داد: در همان اصلی که گفته رئیس جمهور رئیس دستگاه اجرایی است مسئولیت اجرای قانون اساسی را هم به رئیس جمهور داده است. مردم رای دادند به اینکه رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، اگر می‌خواهیم تفسیری شبیه شورای نگهبان داشته باشیم بگذاریم برای رئیس جمهور بعدی و از قبل نیز به مردم بگوییم که این رئیس جمهوری که انتخاب می‌کنید فقط مسئول دستگاه اجرایی است و در قانون اساسی هیچ دخالتی ندارد.

رئیس جمهور گفت: تفسیری که شورای نگهبان کرده این گونه است که جایی که هیچ مسئولی ندارد مثل اموال بی‌صاحب، رئیس جمهور آنجا باید اقدام کند. مگر چنین چیزی داریم هر مسئله‌ای در این کشور مسئولی دارد پس این اصل را برای چه وضع کردند؛ به نظر من اگر اصل ۱۱۳ اجرا شود برخی از اشکالاتی که مطرح می‌شود حل خواهد شد.

آقای روحانی افزود: اقدامات وزارت اطلاعات در پرونده بازداشتی‌های محیط زیست جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است وزیر در این رابطه با من مشورت کرد و گفت در دولت قبل چند نفر را بنا به شواهدی بازداشت کردند، اما ما در عمل به این رسیدیم که این شواهد کافی نیست و لذا یکی از معاونین به پیشنهاد ایشان مسئول پیگیری مسئله شد و در بررسی نهایی گفت که شواهد کافی نبوده است و عده‌ای از این‌ها از نظر ما بی‌گناه هستند و باید به این‌ها خسارت پرداخت کنیم و من گفتم خسارت را به مردم پرداخت کنید چراکه اگر دستگاهی در دولت قبل اشتباهی مرتکب شده است ما باید از مردم عذرخواهی کنیم و خسارت مردم را بدهیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: دولت شهامت دارد که اگر اشتباهی شده ولو در دولت قبل بگوید که اشتباه بود و حتی اگر خودش هم اشتباه کرده است آن را اعلام کند و خسارات مردم را بپردازد و از آنان عذرخواهی کند.

او افزود: گزارش وزارت اطلاعات و در مورد پرونده دوم را نیز خوانده‌ام و امیدوارم قوه قضائیه به این گزارش توجه کند.

رئیس جمهور با اشاره به حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ گفت: ما روز جمعه در دریای سرخ شاهد آن بودیم که ابتدا اعلام کردند یک نفتکش ما دچار مشکل شده و پس از ساعاتی اعلام کردند که مورد حمله قرار گرفته و بعد نیز برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون صورت گرفته است.

آقای روحانی ادامه داد: ناوچه‌ای راکت‌هایی به سمت نفتکش ما شلیک کرد که حداقل دو راکت به نفتکش اصابت کرده است بنابراین تا اینجا مشخص شده که حمله توسط راکت صورت گرفته و در نفتکش دوربین وجود داشته و تصاویر را ضبط کرده و از طریق این تصاویر مشخص شده که راکت‌ها از چه زاویه‌ای شلیک و اصابت کرده است و قطعات این موشک در داخل کشتی بررسی و جمع‌آوری شده است و فیلم قطعات را که ارسال شده است، ما دیده‌ایم. البته باید کشتی بازگردد و ما بررسی دقیق‌تری انجام دهیم، حتماً یک کار شرورانه بوده است و ما در حال بررسی آن هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته است چراکه حتما یک دولت این اقدام را انجام داده است و کار تروریستی و کار یک فرد و گروهک نیست. اما اینکه این دولت کیست و چگونگی این حمله نیاز به بررسی دقیق‌تر ما دارد که وقتی به نتیجه برسیم به مردم اعلام خواهیم کرد و هر کشوری این کار را کرده است منتظر عواقبش باشد.

رئیس قوه مجریه گفت: مشکل نفتکش‌ها در نقاط مختلفی از دریای عمان و دریای سرخ وجود دارد، اما واقعیت آن است که همه کشور‌های منطقه و همه جهان باید بدانند که ایجاد ناامنی در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه به عنوان فشار به امنیت کشتیرانی و فشار به اقتصاد جهانی به شمار می‌رود.

او در خصوص ۱۸ میلیاردی که به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت گفت: ۱۸ میلیارد ثبت سفارش برای خرید کالا صورت گرفته است و همین امسال تاکنون ۱۹ میلیارد خرج کرده‌ایم که این ۱۹ میلیارد را به افرادی داده‌ایم که گفته‌اند قصد واردات اجناسی را دارند، البته باید بررسی شود و با آن کسی که ارز را گرفته و جنس را وارد نکرده برخورد صورت گیرد و این حرف کاملاً غلط است که ۱۸ میلیارد دلار را بر باد دادیم چراکه بر باد نداده‌ایم به مردم داده‌ایم تا جنس وارد کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس جمهور در تشریح تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ گفت: اینکه چرا ارز در آن زمان ۴۲۰۰ تومان بود باید بدانیم که در آن زمان ما با بحرانی در اوایل سال ۹۷ در کشور مواجه بودیم که ارز ساعتی تغییر می‌کرد و شما می‌دانید که در بازار چه خبر بود و چه شعار‌هایی داده می‌شد و نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کرد.

آقای روحانی ادامه داد: در دولت بحث شد و اتفاق نظر وجود داشت که برای کالا‌ها نرخ ارز واحد تعیین گردد، اما اگر کسی برای خروج سرمایه ارز درخواست کرد در اختیارش قرار ندهیم و من به دلایلی با این نظر مخالف بودم و در جلسه‌ای که با حضور من برگزار شد یک نظر بود که نرخ واحد برای ارز انتخاب شود و اتفاقاً کیهان از آن تعریف کرد که‌ای کاش این کار زودتر انجام می‌شد و چرا دیر این کار را کردند و مقام معظم رهبری به من فرمود که این کار خوب بود و‌ای کاش زودتر انجام می‌دادید.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: من خودم در آن جلسه هم موافق تک نرخی شدن ارز نبودم، اما گفتم اگر تمام اقتصادی‌های دولت در این جلسه اتفاق نظر دارند من می‌پذیرم چراکه اتفاق نظر همه اقتصادی‌ها را بر نظر شخصی خود ترجیح می‌دهم و به آقای جهانگیری گفتم که این را اعلام کنید و این کار در آن مقطع درست بود و اولین روزنامه‌ای هم که تعریف کرد کیهان بود.

او افزود: اصل کار در آن مقطع اشکال نداشت، اما یک عده سوءاستفاده کردند یعنی برای خرید جنسی از بانک مرکزی پول گرفتند، اما آن جنس را نیاوردند که همه آن موارد باید بررسی شود و به بانک مرکزی گفته‌ام به هر کسی که پول را دادید اعلام و بررسی کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خودش با اینکه من موافق نبودم کار درستی بود و هیچ چیز هدر نرفته و همه این‌ها سفارش تجار و کارآفرینان بوده است، اما عده‌ای سوءاستفاده کردند که حتماً باید بررسی شود که اگر کسی تخلف کرده است با آن برخورد شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره آثار و تبعات افزایش نقدینگی در سطح جامعه اظهارداشت: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست که زیاد یا کم شود، ولی منبع‌اش خیلی مهم است. اگر منبع نقدینگی پایه پولی باشد، بسیار مضر و خطرناک است، ولی اگر آن نباشد، به نظر من خیلی خطر ندارد.

آقای روحانی با بیان اینکه نقدینگی می‌تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ را در جامعه داشته باشد، گفت: باید مشوق‌های لازم را برای جذب این نقدینگی ایجاد کنیم اگر این نقدینگی در جای درست استفاده شود، مشکلی نیست، اما اگر رها شود و این نقدینگی به سمت سکه، دلار و یا چیز دیگری برود، بسیار خطرناک است.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه، بازار پرنشاطی است و یکی از شاخص‌های بزرگ اقتصادی این است که در این ۶ ماه، بورس، بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است و این برای مردم خیلی مهم است. خیلی از مردم در این بازار حضور دارند و امیدواریم همه مسئولین بورس این را به خوبی هدایت کنند؛ بنابراین همه حواس‌مان باید جمع باشد و به فکر باشیم که نقدینگی درست هدایت شود.

رئیس‌جمهور  در پاسخ به اینکه آیا این مصاحبه نشان‌دهنده این است که دوران افزایش تنش و تهدید تمام شده است و جمهوری اسلامی ایران وارد دوران تنش‌زدایی و در نهایت مذاکرات بزرگ با آمریکا و عربستان می‌شود و اینکه گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی چه خصوصیاتی دارد، اظهارداشت: این مصاحبه در زمانی انجام می‌گیرد که یک طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است، البته هنوز آثار آن طوفان ممکن است باقی مانده باشد، ولی طوفان عبور کرده است ما در زمان طوفان کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم و عمل کردیم که بتوانیم چگونه این مسأله را جبران کنیم.

آقای روحانی تاکید کرد: امروز زمانی است که دنیا از هر زمان دیگر مشتاق‌تر است تا با ما حرف بزند نه ما مشتاق‌تریم. همه در سازمان ملل تلاش‌شان بر این بود که با ایران مذاکره کنند. آقای عمران خان هم دیروز در مصاحبه مطبوعاتی‌اش صریحاً اعلام کرد که آقای ترامپ از من خواست تو واسطه شو تا بتوانیم با فلانی مصاحبه کنیم و همه همین را می‌خواستند. پس اشتیاق برای مذاکره با ایران نسبت به سال‌های اخیر از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

او افزود: امروز این اشتیاق وجود دارد و آمریکا و اروپا می‌خواهند با ایران صحبت کنند. البته با اروپا مشکل نداریم و همیشه صحبت می‌کنیم. با برخی از کشور‌های منطقه از جمله عربستان نیز مشکلی نداریم که با آن‌ها وارد مذاکره شویم. احتمال اینکه جنگ یمن رو به پایان برود از هر زمان دیگری محتمل‌تر است و در شرایط فعلی، تروریسم در منطقه حاد نیست و ایران به عنوان یک کشور سرافراز، مورد قبول همه است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از رهبران دنیا به من می‌گفتند شما در مقابل این همه فشار و تحریم چگونه مقاومت و ایستادگی کردید و از آرامش، تدبیر و عقلانیت مردم متعجب بودند؛ بنابراین شرایط امروز، شرایط عبور طوفان از سر مردم است، اما آثار طوفان هنوز باقی است و باید برنامه‌های خود را انجام دهیم. آقای روحانی تصریح کرد: برای مذاکره در شرایط عادلانه هم با غرب و هم با کشور‌های منطقه آمادگی داریم. اگر پایان ۲ ماه اقدامی را از طرف ۱+۴ مشاهده نکنیم، در موعد مقرر گام بعدی را برخواهیم داشت.

آقای روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد روند طی شده برای فراهم شدن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها، با تاکید براینکه تصور می‌کردم حتما این اتفاق بیفتد، گفت: از دولت یازدهم همواره با وزیران ورزش و جوانان و کشور صحبت می‌کردم که راه را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، آماده کنند.

او ادامه داد: در یک ضیافت افطاری با حضور پیشکسوتان ورزش و فوتبال از آن‌ها سوال کردم که در زمان رژیم گذشته که زن و مرد همه با هم در ورزشگاه بودند، این بداخلاقی‌هایی که گاهی نقل می‌شود آن وقت هم بود که گفتند نه اتفاقا وقتی خانم‌ها حضور داشتند مرد‌ها هم مراعات می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: من خیلی خوشحال شدم و در دولت هم مطرح کردم که حضور زن‌ها در ورزشگاه‌ها بر خلاف آنچه بعضی‌ها می‌گویند لطمه به اخلاق می‌زند، اتفاقاً اخلاق واقعی را در ورزشگاه‌ها و در میادین ورزشی ما بهتر مستقر می‌کند.

آقای روحانی با بیان اینکه البته خانم‌ها خودشان توجه دارند و بیش از همه دنبال یک زندگی توأم با عفت، اخلاق و فرزانگی هستند، گفت: هر وقت می‌گفتیم این کار انجام بگیرد، نیروی انتظامی مشکل داشت، یک مشکلاتی هم مطرح می‌کرد.

او افزود: برخی هم در کشور ما نگران بودند. نمی‌گویم جناح یا گروه خاص. عده‌ای بودند که نگران بودند می‌گفتند خانم‌ها بروند، در ورزشگاه، چه پیش می‌آید چه حادثه‌ای رخ می‌دهد. به نظر من بحمدالله با موفقیت انجام گرفت امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور  افزود: ادامه این روند، اولاً به عهده خود خانم‌های عزیز است که در ورزشگاه‌ها حضور می‌یابند و همچنین به عهده مسئولین ورزشی و نیرو‌های امنیتی است امیدواریم روز به روز آزادی مردم در مسایل اجتماعی بیش از گذشته باشد.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری پرسید: شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید که آزادسازی قیمت‌های انرژی به گونه‌ای خواهد بود که درآمد حاصل از آن مستقیم به مردم برسد، بفرمایید چه برنامه و مکانیسم دقیقی دارید، که با این اتفاق، شوک قیمتی جدیدی ایجاد نشود و این عاملی برای فشار بیشتر به مردم نشود؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: البته، چون این تصمیم صد در صد نهایی نشده تبیین آن زود است، ولی هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشار هستند و عددی که پیش‌بینی می‌کنیم زندگی و معیشت حدود ۱۸ میلیون خانوار تحت فشار بیشتری است در ذهن ما این است که هر درآمدی بیشتری که حاصل شود، زمانی که درباره آن تصمیم گیری می‌شود به این ۱۸ میلیون خانوار برسد البته نه به صورت نقدی بلکه به صورت اعتباری تا آن‌ها بتوانند کالا‌های مورد نیازشان را خرید و تأمین کنند.

آقای روحانی گفت: وقتی این تصمیم نهایی شد جزئیات مسأله خود به خود تبیین می‌شود و، چون تا زمان اجرا فاصله داریم لذا برای بررسی نهایی‌تر و هم اعلامش وقت داریم.

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز پرسید: روزنامه ما اگر می‌خواست از آقای ترامپ بپرسد احتمالاً مثل شما برخورد انسانی نمی‌کرد، در نتیجه به من مأموریت دادند که تقاضای خانواده‌هایی که با ما مصاحبه کردند را از شما بپرسم. آقای دکتر ظریف پیشنهاد دادند که برای تبادل زندانیان ایرانی در آمریکا با آمریکایی‌هایی که در اینجا هستند، مذاکره انجام شود، پرسش اینجاست که آیا پیشنهاد دکتر ظریف مبسوط واقع شده و با میانجی یا رودررو با شما ارتباطی برای این تبادل آزادی زندانیان دو کشور انجام شده است؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: همواره این بحث مطرح بوده و در دولت قبل از ترامپ این مسایل بیشتر مطرح بود و یکبار هم به یک توافقی منجر شد و دو طرف عده‌ای از زندانیان خودشان را آزاد کردند. در دوران ترامپ هم یکبار مذاکره شروع شد و این مذاکره به نتیجه نرسید. بار دوم آمادگی برای مذاکره بود منتهی آمریکا پیش‌شرط‌هایی مطرح کرد که این پیش‌شرط‌ها برای ما قابل قبول نبود، هنوز هم این مسأله به عنوان یک پیشنهاد روی میز است.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: البته نوع زندانی‌های ایرانی در آمریکا با زندانی‌هایی که در ایران هستند، متفاوت است. در اینجا اتهام‌شان عمدتا مسایل امنیتی است، اما آن‌ها اتهام‌شان این است که تحریم آمریکا را دور زدند و خیلی هم کار خوبی کردند که تحریم آمریکا را دور زدند، چون تحریم آمریکا یک تحریم غیرقانونی، ظالمانه و ضدبشری است؛ بنابراین آن‌ها کار‌های خیلی خوبی کردند.

رئیس‌جمهور افزود: در عین حال حاضریم در این زمینه کمک شود. نمی‌خواهیم در روند قضایی نه ایران و نه در آمریکا مداخله بکنیم بلکه یک کار انسانی است اگر شدنی باشد، هنوز هم این آمادگی را داریم.

آقای روحانی در خاتمه این نشست خبری با قدردانی از اصحاب رسانه، خبرنگاران و رسانه ملی، گفت: امیدوارم ملت ایران همانطور که تا امروز پیروزی‌های بزرگی به دست آورده، در آینده هم شاهد پیروزی‌های بزرگ باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تورم‌گرانی‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
من فکر کنم بنده خدا منظورش دلار بود. شاید فکر میکنه شهروند امریکاست و دلار هر روز ارزشش می‌رود بالا و 40 درصد به دلار محاسبه کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
نه توهین می کنم نه میخوام ضربه بهت بزنم
پارسال یه ماشین خریدم 30 تومن الان همونرو 60 تومن میدن تو بازار لابد به این میگید افزایش ارزش پول ملی
و....
یه جوری حساب و کتاب نشون من بدید که این یعنی افزایش چهل درصدی ارزش پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
دولت بی تدبیری و نا امیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
با چه جراتى ميگويى دولت و نا اميدى ؟ در آن دنيا بايد پاسخگو باشى.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
بداد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
شباهنگ خوانسارى
۱۸:۴۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
احتياج نيست كسى بدادت برسد در مسيرحركت اقاى رييس جمهور قرار بگير از داخل اتوموبيل چهره خوانى خواهند كرد و متوجه دردت ميشوند و دستورات لازم راصادر خواهند نمود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
جهت اطلاع همه ملت ایران اونقد تو فشار اقتصادی بودن که حساب کتابشون در حدی شده که معادلهn مجهولی رو در کسری از ثانیه بصورت ذهنی حل میکنن. البته این هم از الطاف شماست. بهر حال خواستم بگم محاسبات پیچیده تری رو بگید که شاید باور کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
بعد و قبل از برجام چه تغییری کرد؟ پراید 20 میلیونی شد 10 میلیون یا قیمت خونه آمد پایین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
میشه یه خواهشی بکنیم. ما انتظار این همه کار شبانه روزی و از خودگذشتگی را از شما نداریم اگه میشه این ارزش پول ملی را بیارید پایین همون دلار ۳۰۰۰ تومانی را تحویل ما بدید خیلی هم ممنون میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
بهتر بود روش محاسبه افزاییش ارزش پول ملی را توضییح میی دادندازاین محاسبات وآمارها متحیرشده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
راست میگه دلار ۴۰۰۰ تومانی شده ۱۲۰۰۰ تومان قیمتش باعث شده ۴۰ درصد رو ارزش پول ملی بیاره!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دوست عزیز منظورش این است که 400 درصد افزایش قیمت داشتیم یعنی چهار برابر شدن کالاها. حالا 40 درصد به ارزش پول ملی افزایش یافته می ماند 360 درصد دیگر. هرچند اگر اینطور بود ما امیدوار میشدیم ولی هر روز ما شاهد گرانی هستیم. یک چیپس 60 گرمی که 1500 تومان بود. تا چند وقت پیش 4000 تومان شده بود حالا جدیدا 5000 تومان شده. شما خودت محاسبه کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشاس
۱۹:۰۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
تنها يك كلمه عجب يعنى چه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
یعنی هزارتومن قبل الان با افزایش ارزشش چقدر زیاد شده یعنی هزارتومان الان ارزشش هزارو چهارصد تومان شده یا ششصد تومات؟ یعنی یک کیلو گوشت سال گذشته اگه چهل هزارتومان بود الان شده شانزده هزارتومان!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
دو سال پیش پول ایران 400 در صد ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و دلار32000 ریالی شد190000 ریال حالا که دلار شده140000 ریال به نظر شما ارزش پول ما رشد کرده؟
Canada
محمد
۲۱:۵۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
یادمان نرفته تصميمات و عملکرد معاونین و مردان ایشان باعث افزایش حبابی قیمت ارز و کالاها شد
حالا ایشون افتخار رسیدن قیمت ارز به 11400 تومان را برای خودشان می‌دانند و مثل همیشه مقصر آشفتگی بازارها و قیمت‌های نجومی کالاها را، آمریکا و.........
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب جواب نداره
۲۱:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سلام
همانطوری که اطلاع داریددلار 3000 تومانی در حال حاضر 12000 تومان است بنابر این دلار ارزشی معادل 300 درصد افزایش داشته است. به طور مثال جنس با قیمت 100 تومان حالا 400 تومان به فروش میرسد. بنابر این با همان 100 تومان میتونیم 25 درصد همان جنس رو بخریم.پس نتیجه میگیریم ارزش پول ملی 75 درصد کاهش یافته است.
الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
حتما فوق لیسانس ریاضی هم داری؟!
عمو خودت داری میگی یه کالای 100 تومنی شده 400 تومن اونوقت چجوری ارزش پول ملی فقط 75 درصد کاهش داشته؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
پاسخ‌اول‌درست‌حدس‌زده
بنده‌‌دبیر‌ریاضی‌با‌سابقه‌۲۸‌سال‌تدریس‌هستم
شک‌نکن‌عزیز‌محاسبه‌درسته
شما‌لازمه‌یه‌کلاس‌تقویتی‌برید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
خدا قوت اقاى روحانى به دو معنى خدا قوت داده يا خدا قوت بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
جدی ☆
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
شوخی میـــــــــــــــــــــکنی!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۲۱:۰۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ارزش پول در این سالها 850درصد کاهش داشته و تومان ایران در همه جای دنیا خریدار داشت و اینک 40درصد افزایش یافت؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از کجا آمار به این رندی درآوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
انگار وضع موجود را نمی بینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
چطور حساب کرده ؟؟
قیمت دلار که چیزه دیگه میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ارزش پول که تو یک سال ۵۰۰ درصد افت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ارز رو 400 % افزایش میدید و بعد 40 % کاهش پیدا میکنه بهش افتخار میکنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
منظورش اینه که اگه همین 40 درصد رو هم کاهش نمیدادن شما باید تحمل می‌کردید.
Germany
آرش
۲۰:۲۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
شما توی کمتر از یکسال ارزش پول ملی را 300 درصد کاهش دادیدید حالا به در طول یکسال به چهل درصد می نازید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
نمیدونم این آمارهای عجیب و غریب را از کجا میارین بخدا دیروز پفک نمکی را که تا چندماه پیش ۵۰۰تومان میخریدم ۴۰۰۰خریدم برای بچه ام از کدوم ارزش پول ملی که میگی قوی تر شده صحبت میکنی اون از قیمت سرسام آور مسکن و خودرو واون از وضعیت نابسامان اقتصاد ومعیشت مردم آخه دردمان را به کی بگیم آقای روحانی شاید شما آمار ارزش پول کشورهای دیگه را حساب کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
جناب آقای روحانی وقتی پول نتواند حفظ ارزش کند قیمت اجناس بالا میرود این یک اصل در اقتصاد است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سلام
حق با شماست 40درص اضافه شد البته !قبلش 80 درصد کم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
یعنی 40 درصد به اون 20 درصد باقیمانده اضافه شده که در وافع میشه به عبارتی5 درصد.
پس نتیجه میگیریم هنوز کلا 75 درصد عقبیم .
داداش حق با شماست.خوب فهمیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
واقعا ۴۰ درصد به ارزش پول اضافه کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
بله فقط اون قسمت رو که 400% کاهش داده رو حذف کرده
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۳۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
40 درصد قابل نیست 400 درصد به ارزش پول ملی اضافه شده قدرت خرید من با دو میلیون حقوق 4 برابر شده همه هم میدونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
الان تو این نمودارا برعکس کردی و دلار ۳۰۰۰ تومان تحویل گرفتی.رسوندیش به ۵ برابر و میگی اررش پول ۴۰ درصد زیاد شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
آقاي رئيس جمهور چرا برجام را آتش نمي زنيد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۶:۳۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
من که قانع نشدم از پاسخگویی بابت گرانی و وضعیت بد معشیتی مردم و گرانی مسکن در اجاره رییس جمهور نتوانست موضوع را جمع بندی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
با سلام آقاي قيومي اين چه سوالي بود پرسيدي!!!!!!
آخرین اخبار