حق شناس در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مسئولان اوقاف و موزه ملک در معرفی حاج حسین ملک کوتاهی کرده‌اند

عضو شورای شهر تهران گفت: پس از آن که پیشنهاد ساخت سریالی در مورد حاج حسین ملک را مطرح کردیم، هیچ یک از سریال سازان برای آن پیش قدم نشدند.

مسئولان اوقاف و موزه ملک در معرفی حاج حسین ملک کوتاهی کرده‌اندمحمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه دو سال پیش پیشنهاد ساخت سریالی در مورد زندگی حاج حسین ملک از بزرگترین و سرشناس‌ترین واقفان کشور را مطرح کردیم، گفت: در نشستی که با مدیر کل سابق اوقاف داشتیم از وی خواستیم که برای ساخت سریالی در مورد زندگی حاج حسین ملک پیش قدم شود تا این کار با کمک صدا و سیما صورت گیرد، ضمن اینکه شورای شهر هم برای هر همکاری در این زمینه آمادگی دارد.

عضو شورای شهر تهران با اظهارتأسف از اینکه این موضوع توسط کسانی که مسئولیت مستقیم در مورد آن دارند دنبال نشد، گفت: اداره کل اوقاف و مسئولان موزه ملک هیچ استقبالی از این پیشنهاد نکردند و من از مسئولان اوقاف و موزه ملک گلایه مند هستم که در خصوص معرفی این چهره ارزشمند تاریخ معاصر کوتاهی کرده‌اند.

کاظمی/// مسئولین اوقاف و موزه ملک در معرفی حاج حسین ملک کوتاهی کرده‌اند

وی خاطرنشان کرد: حتی هیچ کدام از سریال سازان نامی کشور هم برای ساخت این مجموعه پیش قدم نشدند و تاکنون هیچ پیشنهادی در این خصوص دریافت نکردیم.


بیشتر بخوانید: گزارش بازدید از موزه ملک/ موزه ای با گنجینه 3 هزار ساله+عکس


حاج حسین ملک در سال ۱۲۷۸ شمسی کتابحانه‌ای را در مشهد ایجاد کرد و سپس آن را به خانه پدری خود در بازار بین الحرمین تهران منتقل کرد تا در اختیار عموم قرار گیرد.

بعدها در سال ۱۳۱۶ این کتابخانه تقدیم آستان مقدس امام رضا (ع) شد. وی املاک و مستغلات زیادی را در تهران و خراسان وقف امور خیریه و عام المنفعه کرد و به این ترتیب بزرگ ترین واقف تاریخ معاصر ایران شد.

حاج حسین آقا ملک در چهارم مردادماه سال ۱۳۵۱ شمسی در ۱۰۱ سالگی درگذشت و در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

وی از همسر اولش بانو نوابه قدسیه سه دختر به نام‌های عزت ملک، ملک زاده و صدیقه و از همسر دومش زرین هم دو دختر به نام‌های فلورت و رزت دارد.

طبق وقف‌نامه حاج حسین ملک در ۶ آبان ماه ۱۳۱۶ خورشیدی، خانه پدری‌اش در بازار بین الحرمین تهران به همراه تمام اثاثیه و کتاب‌های موجود در آن وقف آستان امام رضا (ع) شد تا "شعبه‌ای از کتابخانه مقدسه رضویه باشد".

این مجموعه شامل هزاران نسخه خطی نفیس یا چاپ سنگی شامل فرش‌ها، لوسترها، مبلمان و تابلوهای نقاشی بود که وی به عنوان لوازم و تجملات زندگی شخصی از آن‌ها استفاده می‌کرد.

همچنین مجموعه‌های تمبر، سکه، آثار لاکی و تابلوهای نقاشی میانشان دیده می‌شد. این آثار ابتدا کنار کتابخانه به نمایش درآمدند و سپس هسته اولیه موزه ملک را شکل دادند.

طبق وقف نامه، کتابخانه ملی ملک همه روزه به جز تعطیلات برای استفاده عموم باز است، اما "بیرون دادن و بردن کتاب" ممنوع است و کتاب‌ها باید در محل کتابخانه و طبق آداب مترتب بر آن مطالعه شوند.

حاج حسین ملک اموال زیادی را وقف کتابخانه کرد تا پس از مرگش درآمدی برای توسعه کمی و کیفی آن فراهم باشد. وی نخستین بار در سال ۱۳۲۵ خورشیدی و سپس در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۳۰ املاک و مستغلات زیادی را وقف آستان قدس رضوی کرد و درآمدشان را به کتابخانه اختصاص داد. املاک وقفی در سال ۱۳۳۰ شامل ۲۰  قطعه زمین بزرگ کشاورزی در خراسان و تعداد زیادی دکان در بازار تهران بود.

انتهای پیام/

بزرگ‌ترین واقف کشور که بود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار