تعداد آثار فرهنگی-تاریخی خراسان‎شمالی در فهرست ملی به ۶۴۸ مورد خواهد رسید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: تعداد آثار فرهنگی-تاریخی این استان در فهرست ملی به ۶۸۴ مورد خواهد رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،علی مستوفیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: شش اثر منقول فرهنگی-تاریخی استان، در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول تاریخی و فرهنگی کشور واجد ارزش ثبت شناخته شده است و در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد.

‌مستوفیان افزود: این آثار شامل تاس استخوانی و کاسه سفالی با نقش بال مکشوفه در کاوش‌های باستان‌شناسی شهر بلقیس، تنگ سفالی مجموعه کلیم‌الله توحدی، کلنگ مفرغی و حقه سفالی (کوزه سفالی کوچک) مکشوفه در کاوش‌های باستان‌شناسی هیئت مشترک ایران و ایتالیا در تپه چلو است.

او با بیان اینکه منبر چوبی نظرگاه گرمه دیگر اثر خراسان شمالی است که برای ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد و تأیید شد، گفت: این اثر، مربوط به اوایل دوران قاجار و ساخته‌شده به دست هنرمندان بومی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی، از برنامه‌ریزی برای شناسایی و معرفی ارزش‌های میراث معنوی و طبیعی استان در راستای حفظ و ارتقای هویت تاریخی و فرهنگی آن‌ها خبر داد.

مستوفیان اظهار کرد: ثبت این آثار پس از تأیید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مراجع قانونی ابلاغ می‌شود.

او گفت: تاکنون ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

انتهای پیام/ ر

تعداد آثار فرهنگی-تاریخی خراسان‎شمالی در فهرست ملی به ۶۴۸ مورد خواهد رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.