استفاده از سرنگ مشترک اصلی‌ترین عامل شیوع ایدز

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان یزد گفت: بالغ بر ٣٠٠ نفر در استان یزد مبتلا به ایدز هستند که شایع‌ترین عامل ابتلای آن‌ها به این بیماری تزریق با سرنگ مشترک است.

علیرضا ذبیحی رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به اینکه ۳۰۰  بیمار مبتلا به HIV در استان یزد شناخته شده اند، گفت: میانگین سنی بیماران مبتلا به ایذر ١٥ تا ٤٥ سال است.

او افزود: بسیاری از زنان فکر می‌کنند که مادر شدن با وجود ابتلا به بیماری ایدز غیرممکن است، اما راهکار‌ها و مراقبت‌های خاص و تجویز برخی دارو‌ها پیش از تصمیم برای بارداری تا بعد از زایمان می‌تواند سلامت را به کودکان این مادران هدیه دهد.

ذبیحی ادامه داد: بهتر است مادر یک ماه قبل از اقدام به بارداری، شروع به مصرف دارو کند، زیرا اگر پدر و مادر به مصرف داروی خود اهمیت بدهند، احتمال انتقال بیماری به کمتر از دو درصد و در بیشتر موارد به صفر می‌رسد.

 ذبیحی راه‌های انتقال بیماری را از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و وسایل تیز و برنده آلوده به ویروس، تماس جنسی با فرد مبتلا به ایدز، انتقال خون و فرآورده‌های خونی به فرد آلوده، انتقال از مادر به کودک و پیوند اعضا از افراد آلوده دانست و ادامه داد: بیشترین عامل ابتلا به بیماری تاکنون از راه تزریق مشترک بوده، اما درحال حاضر روابط جنسی نامشروع بیشترین دلیل ابتلا به ایدز است.

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان یزد با بیان اینکه تشخیص این بیماری با آزمایش خون میسر است، عنوان کرد: هشت هفته بعد از یک رفتار پرخطر، آزمایش خون فرد مثبت می‌شود و اگر در این مرحله مثبت نشد، شش ماه بعد دوباره باید آزمایش HIV تکرار شود.

او گفت: کاهش وزن سریع بیشتر از ١٠ درصد وزن بدن، تب‌های تکرار شونده یا تب بیش از یک ماه، اسهال که بیش از یک ماه طول بکشد، غدد لنفاوی برجسته زیر بغل، گردن، عفونت ریه یا سرفه مداوم، ضعف یا خستگی شدید، عفونت‌های قارچی، انواع سرطان، افسردگی و اضطراب یا سایر اختلالات عصبی می‌توانند نشانه ابتلا به بیماری ایدز باشند.

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان یزد تصریح کرد: احتمال وجود دارد که تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری سه تا چهار برابر آمار اعلامی باشد و شیوع این بیماری در مردان بیشتر است.

او ادامه داد: امار‌ها خبر از رشد ابتلای زنان و همچنین کاهش سن ابتلا به این بیماری را می‌دهد که این امر لزوم تغییر روش‌های آگاهی‌بخشی در کشور و نیز ارائه راهکار‌های پیشگیرانه در مقاطع سنی پائین‌تر را بیش از پیش نمایان می‌کند.

ذبیحی با اشاره به فعالیت دو مرکز درمانی در شهرستان یزد و میبد، اظهار داشت: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراکزی هستند که خدمات مشاوره، آموزش، مراقبت و درمان به را به صورت رایگان به بیماران HIV ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/ی

شایع‌ترین عامل بیماری ایدز استفاده از سرنگ مشترک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار