سناتور آمریکایی: وقتی رئیس‌جمهوری غیرمتعارف در مسند امور باشد وضعیت بهتر از این نمی‌شود

سناتور «کریس کانز» تصمیمات دونالد ترامپ درباره سوریه را نسنجیده و اشتباه فاجعه‌بار توصیف کرد.

سناتور آمریکایی: وقتی رئیس‌جمهوری غیرمتعارف در مسند امور باشد وضعیت بهتر از این نمی‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، سناتور «کریس کانز» از اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در گفت‌وگو با این شبکه گفت: مقاماتی در دولت آمریکا می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ترکیه برای حمله به مواضع کُرد‌ها در شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده است. اما بنده این سخن آن‌ها را اصلا قبول ندارم. وقتی رئیس‌جمهوری خام و غیرمتعارف در مسند امور باشد همین وضعیت پیش می‌آید.

وی افزود: او به مشاوره‌های دیپلمات‌ها و مقامات نظامی و غیرنظامی و مشاورانش گوش نمی‌کند. وقتی چنین وضعی باشد او در منطقه‌ای بسیار پیچیده به حرکات نسنجیده مبادرت می‌ورزد و سیاست خارجی را در پیش می‌گیرد که عجیب است و مبتنی بر اطلاعات صحیح نیست. باید به صراحت عرض کنم تحولات اخیر سبب شده است بسیاری از دشمنان ما جسورتر شوند و بسیاری از نزدیکترین متحدان ما نگران شده‌اند. بنده به شدت نگران این مسئله هستم آن هم نه صرفا برای کُرد‌هایی که شجاعانه در کنار ما می‌جنگند بلکه اینکه تا چه اندازه متحدانمان و شرکای ما در منطقه و جهان به ما به چشم متحدی قابل اتکاء نگاه می‌کنند.

این سناتور آمریکایی در ادامه انتقادات خود از ترامپ تاکید کرد: حدود شش ماه پیش بود که رئیس جمهور ترامپ تصمیم اشتباه و فاجعه‌بار مشابهی اتخاذ کرد و درنتیجه آن، ژنرال جیم ماتیس، ژنرال چهار ستاره و وزیر دفاع دولت آمریکا برای نشان دادن اعتراض خود از مقامش استعفا کرد. پس می‌بینیم که ترامپ به خوبی می‌دانست که خروج نیرو‌های ما از شمال سوریه سبب تضعیف ائتلاف‌های ما با متحدانمان خواهد شد و اردوغان را تقویت خواهد کرد و به شدت سبب تشدید هرج و مرجی می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم و سرعت گسترش آن بسیار سریع‌تر از حدی است که تصور می‌شد.

بیشتر بخوانید: تحریم سه وزارتخانه ترکیه از سوی آمریکا

ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته، عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد.

این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد. اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. شبه‌نظامیان کُرد که جزء ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با آمریکا را متوقف کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار