مدیرکل امور روستایی قم مطرح کرد؛

توسعه اشتغال در مناطق روستایی قم

چهرگانی گفت:برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهر قم تلاش داریم با بسیج همه امکانات، فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی را روزبه‌روز گسترش دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، سجاد چهرگانی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت : به دلیل اهمیت حوزه کشاورزی بر چرخه اقتصادی زندگی روستائیان استان و کمک به توسعه کسب‌وکارشان، از مدت‌ها قبل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام اقدام‌هایی همچون احیای قنات‌ها، پرداخت تسهیلات با نرخ مناسب و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سطح مزارع و باغات روستائیان در دستور کار قرارگرفته است.

او با اشاره به این‌که آمار بیکاری در روستا‌های استان به‌طور میانگین حدود هشت درصد است، افزود: با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری محصولات در کنار مزارع و باغات روستائیان می‌توان شرایط اشتغال مناسبی درروستا‌ها پدید آورد و نرخ بیکاری در این مناطق را به نحو چشمگیری کاهش داد.

او ادامه داد: درحال حاضر، سند توسعه اشتغال برای شماری از روستا‌های استان تهیه‌شده است که با تدوین این سند برای روستا‌های باقی‌مانده و اجرای برنامه‌های آن، علاوه بر تقویت بخش کشاورزی در مناطق روستایی استان، سایر حوزه همچون بخش گردشگری نیز در روستا‌های قم به کانون کسب‌وکار مردم بومی این مناطق تبدیل می‌شود.

چهرگانی گفت: پارسال یک هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه اشتغال در روستا‌های استان جذب شد که این اعتبار برای پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی ۱۰۸ فقره، بخش صنعت ۳۳ فقره، بخش گردشگری هشت فقره، فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات پنج فقره و بخش صنایع‌دستی و فرش دستباف نیز ۴۰ فقره، مورد استفاده قرار گرفت.

او بیان کرد: توسعه اشتغال در مناطق روستایی استان یکی از مهم‌ترین عوامل برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهر قم است و در همین رابطه تلاش داریم با بسیج همه امکانات، فرصت‌های شغلی در این مناطق را روزبه‌روز گسترش دهیم.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/الف

۴۵ درصد اشتغال روستائیان قم در بخش کشاورزی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار