در ادامه اختلاف‌نظر آمریکا و ترکیه بر سر سوریه؛

آمریکا تسلیحات خود را از پایگاه اینجرلیک خارج می‌کند

نیویورک تایمز نوشت خارج کردن تسلیحات هسته‌ای آمریکا از پایگاه اینجرلیک، عملا به معنای پایان ائتلاف آنکارا-واشنگتن به شمار می‌رود.

تلاش آمریکا برای خارج کردن تسلیحات هسته‌ای خود از پایگاه اینجرلیکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اختلاف‌نظر آمریکا و ترکیه بر سر سوریه، بحث استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در پایگاه اینجرلیک را پیچیده می‌کند.

در دو روز گذشته، مقامات وزارت خارجه و انرژی آمریکا بی سر و صدا سرگرم بررسی طرح‌هایی برای تخلیه حدود ۵۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی بودند که آمریکا از مدت‌ها قبل آن‌ها را –تحت کنترل خود- در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه نگهداری می‌کند. این پایگاه هوایی در فاصله حدودا ۲۵۰ مایلی از مرز سوریه قرار دارد.

یک مقام ارشد گفت این تسلیحات اکنون همچون گروگان در دست اردوغان عمل می‌کنند. خارج کردن آن‌ها از اینجرلیک، عملا به معنای پایان ائتلاف ترکیه-آمریکا به شمار خواهد رفت و نگه داشتن آن‌ها در آنجا به معنای ایجاد یک آسیب پذیری هسته‌ای همیشگی است که می‌بایست سال‌ها قبل با آن مقابله می‌شد.

«جفری لوئیس» کارشناس مرکز مطالعات منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین هفته گذشته نوشت: «من فکر می‌کنم این اولین کشوری است که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در آن مستقر است و نیرو‌های آمریکایی را با آتش توپخانه خود هدف قرار می‌دهد».

این در حالیست که خود اردوغان نیز به بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش ماه پیش اذعان کرد و خطاب به خبرنگاران گفت «نمی توانم قواعدی را بپذیرم» که ترکیه را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای خودش منع می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
این کار هر دلیلی که برای آن اظهار میشود فقط یک مفهوم و معنا دارد هر چه آمریکا و ارتش سنتکام آمریکا از منطقه خاورمیانه و غرب آسیا دور باشد منطقه رنگ صلح و آرامش را بهتر خواهد دید و این امنیت را بهتر و بیشتر درک خواهد کرد بعبارتی با رفتن آمریکا از خاک ترکیه این کشور هیچ ضرری نخواهد کرد چون آب دریا با پوزه سگ نجس نمیشود اصلاً به جهنم درک که از ترکیه بساطش را جمع کرده و میرود باید روزی فرا برسد که تمام ارتش سنتکام آمریکا تمام خاک قاره آسیا و غرب آسیا و خاورمیانه را ترک کرده و برای همیشه ترک منطقه کند هم برای آمریکا خوب است و هم برای مردم منطقه انشاءالله خداوند محقق کند روزی را که آمریکا ترک دائم منطقه را بکند.........
آخرین اخبار