مردم دارو‌های اضافی خود را به کجا تحویل دهند؟

پس گرفتن دارو با هر نیتی تخلف محسوب می‌شود و اگر داروخانه‌ای این اقدام را انجام داد، در واقع مسئول فنی آن داروخانه ریسک بسیار بزرگی را برای پذیرفتن این مسئولیت قبول کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌خبرنگار ما با دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو انجام داده و در خصوص ابهاماتی در خصوص پس گرفتن دارو توسط برخی داروخانه‌ها به نام "نذر دارو" و اینکه بالاخره مردم با دارو‌های اضافی مانده در منزل چه کار کنند، صحبت کردند.

مردم دارو‌های اضافی خود را به کجا تحویل دهند؟

پس گرفتن دارو با عناوین خیرخواهانه، چون نذر دارو!

وی در اینباره گفت: به لحاظ آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سازمان غذا و دارو، پس گرفتن دارو بعد از خروج از دارو امکانپذیر نیست.

او افزود: برخی داروخانه‌ها با عنوان نذر دارو، دارو‌های اضافی مردم را گرفته و به افراد نیازمند هدیه می‌دهند، اما با وجود درکی که ما از فعالیت‌های نیکوکارانه و خیرخواهانه اینچنینی داریم، ولی مسئولیت آن را به عنوان نظام سلامت در سازمان غذا و دارو و و وزارت بهداشت نمی‌توانیم بپذیریم.

عدم پذیرش مجدد دارو به دلیل محدودیت‌های فنی

جهانپور ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های فنی، چون ایمنی بیمار، ایمنی دارو، شیوه نگهداری دارو و برخی نکات امنیتی، اقدامی، چون پس گرفتن دارو توسط داروخانه‌ها با هر عنوانی را نمی‌توانیم تأیید کنیم و خودمان هم هیچوقت این مسأله را ترویج نمی‌دهیم.

همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ما به عنوان متولیان سلامت جامعه با در نظر گرفتن سلامت دارو و ایمنی افراد مجبوریم که مهر صحت بر اینگونه این اقدامات نگذاریم.

اطلاع تخلفات داروخانه‌ها به سامانه ۱۹۰

دکتر جهانپور با اشاره به اینکه پس گرفتن دارو با هر نیتی تخلف محسوب می‌شود، اظهار داشت: اگر داروخانه‌ای این اقدام را انجام داد، در واقع مسئول فنی آن داروخانه ریسک بسیار بزرگی را برای پذیرفتن این مسئولیت قبول کرده است.

او بیان کرد: مردم حتی اگر چنین اتفاقی در داروخانه‌ای رخ داد می‌توانند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند، چون پذیرش مجدد دارو تخلف است.

مسئولیت رد و بدل دارو خارج از داروخانه به عهده خود افراد است

وی در خصوص دلیل عدم پذیرش دارو توسط داروخانه هم به بهداشت نیوز گفت: وقتی ما نمی‌دانیم دارویی که از زنجیره توزیع رسمی خارج شده چگونه و در چه شرایطی نگهداری شده و چه اتفاقی برایش افتاده، بنابراین رویدادی را که از آن اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم اطلاعی در مورد آن پیدا کنیم، به هیچ عنوان تأییدش نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: افراد ممکن است با اعتمادی که به اعضای خانواده و نزدیکان خود دارند، دارو‌های اضافی را بین خود رد و بدل کنند، اما ما نمی‌توانیم به هیچ وجه این عمل را نیز با توجه به خطرات و ریسکی که به دنبال دارد، برایش حکم کلی صادر کنیم و مسئولیت این عمل نیز با خود افراد است.

جهانپور تأکید کرد: خط قرمز نظام سلامت، سلامت عمومی جامعه است، بنابراین ما حتی موضوعی به نام صرفه جویی در دارو را نیز از مسیرهایی، چون نذر دارو، پس گرفتن دارو توسط داروخانه‌ها و دادن داروی اضافی به دیگران، علی رغم اینکه می‌تواند باری از هزینه‌های نظام سلامت بکاهد، نمی‌توانیم بپذیریم.

مردم دارو‌های اضافی را به کجا تحویل دهند؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال خبرنگار بهداشت نیوز که مردم بالاخره دارو‌های اضافی و تاریخ مصرف گذشته در منزل را به کجا تحویل دهند هم گفت: دارو‌های اضافی و تاریخ گذشته را عموما داروخانه‌ها و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها جمع آوری کرده و آن‌ها را طی صورت جلسه‌ای تحت شرایطی که ایمنی و مقررات لازم، امحا می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: حتی داروخانه‌ها و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها امکان دارد مشاوره‌هایی و توصیه‌هایی هم با توجه به نوع دارو داشته باشند و به فرد بگویند که این دارو قابلیت دفع و دور ریزی توسط زباله شهری را دارد و میتواند توسط افراد وارد زباله‌ها شود.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
سلام من دارو برا درد مفاصل و غضروف ساز و همه تاریخ دارند چکار کنم کجا تحویل بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
سلام من داروهی زیادی تو خونه دارم و واقعا نمیدونم اینارو چکار کنم خیلی از مردم هستند که پول ندارن دارو بخرن واین داروها توخونه مردم زباله میشن خواهشا فکری برای این موضوع بکنین
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۲۳:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
با سلام ، دکتر نارسایی قلب یه مقدار قرص لیراتان ۱۰ برام تجویز کرد که ۷ عدد ازشون خوردم ۲ کارتن و خورده ای ازشون مونده با بدنم سازگار نبودن و دکتر داروی دیگری به نام بوسنتان ۱۲۵ میلی گرم برام تجویز کرده نمیدونم چکار کنم ، از یک طرف پول خرید داروی جدید رو هم ندارم ، داروخانه دارو رو معاوضه نمیکنه این وسط موندم چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
الان من چقدر دارو دارم همه اکبند و تاریخش هم خیلی مونده چیکارکنم همه رو آزاد خریدم الان بردم داروخانه رایگان میگم بدین مردم نمیگیرن ازمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
دکتربیمارستان قلب برام وارفارین نوشته بودوقتی به دکتردیگرمراجعه کردم برام اکسابین نوشته پس ازمدتی به بیمارستان قلب مراجعه کردم بهم گفتنددیگر آکسابین نخورید چون شماتحویض دریچه ای هستید باید طبق گذشته وارفارین بخورید حالاآکسابین وداروسوستاک تودستم مانده خواهشمندم راهنمایم کنیدهمه راهم آزاد خریدم حالا مجانی به کجا تحویل بدهم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۳۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۱
این آقای جهانپور اول گفته عودت دارو به داروخانه ها ممنوع و خلاف قوانین است و در آخر گفته داروهای اضافه را داروخانه ها برای امحا میگیرند!!! این مصاحبه خوانندگان این مطلب را بیشتر گمراه میکند تا راهنمایی .
عزت مستدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
خوب داروهاییکه وارد زباله میشوند ،
شیرابه ها را صد برابر خطرناکتر میکنند..
برای این موضوع باید ترفند مناسبتری اندیشیده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام ما دارو های اضافی را چیکار کنیم همه آکبند هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام الان داروهای اضافه رو تو پرند چکار کنیم همه اکبند هست