اراضی ابهر زیر کشت آفتابگردان

آفتابگردان یکی از ۴ گروه عمده گیاهان دانه روغنی است که از نظر سطح زیر کشت و تولید پس از سویا و کلزا و بادام زمینی قرار دارد.

اراضی ابهر زیر کشت آفتابگردانحاجی خانی کارشناس جهاد کشاورزی در گفتگو با   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه  آفتابگردان مانند گندم، ذرت و سیب زمینی به خاک بسیار حاصلخیز نیاز ندارد گفت:کشت این محصول با دستگاه‌های بست کار‌های معمولی یا دستگاه پلوماتیک انجام می‌گیرد.

 او افزود:برداشت  این محصول  به دو روش دستی و مکانیزه انجام می‌گیرد و در برداشت مکانیزه از روش کمباین استفاده می‌شود.

به گفته این کارشناس در شرایطی که بسیاری از گیاهان توانایی تولید محصول را ندارند آفتابگردان می‌تواند محصول مناسبی تولید کند.

حاجی خانی گفت:با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی می‌شود که در سال آینده حدود۳۰ هکتار از اراضی شهرستان ابهر به کشت محصول آفتابگردان  اختصاص یابد.

او اضافه کرد:با توجه به اینکه قیمت این محصول در بازار آزاد از ۳۰ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان است کشاورزان می‌توانند بدون واسطه فروشنده محصولات خود در بازار آزاد باشند.

جعفری یکی از کشاورزان  ابهری در این باره به خبرنگار ما گفت:امسال نزدیک به ۲ هکتار آفتابگردان کاشته ایم و طبق برآورد‌های انجام شده احتمال برداشت ۵/۲ الی ۳ تن محصول وجود دارد.

او  افزود: که از اواخر بهار شروع به کاشت کرده و با آبیاری به موقع و کود دهی محصولش را به ثمر رسانده است.

انتهای پیام/ن


 در استان زنجان نیز ۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت آفتابگردان اختصاص یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.