یک مستند تلویزیونی نشان می‌دهد؛

اولین بار چه کسی خودکار را در ایران تولید کرد؟

مستند «خودکار» تاریخچه نوشت‌افزار در ایران و شرح زندگی اولین تولیدکننده خودکار در کشورمان را نشان می‌دهد.

خودکاربه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مستند «خودکار» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی، کارگردانی محمد ثقفی، گویندگی نصرالله مدقالچی و نویسندگی فرناز صالحی تولید شده است. این مستند جدیدترین اثر خانه مستند است که شرح حال علی اکبر رفوگران و تاریخچه نوشت افزار در ایران است.

محمد ثقفی کارگردان این اثر درباره روند تولید این فیلم مستند گفت: پیش تولید این اثر از یکسال پیش آغاز شد؛ مستند «خودکار» تاریخچه تولید نوشت افزار در ایران است و زندگینامه علی اکبر رفوگران را به عنوان نخستین کسی که خودکار را وارد ایران کرد، روایت می‌کند. در این مستند سعی شده به سختی‌ها و موانعی که بر سر راه رفورگران برای تولید خودکار در ایران بوده است، اشاره شود.

او افزود: یکی از ابعادی که سعی شده در این مستند به آن توجه شود، وضعیت کنونی نوشت افزار در ایران و حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است. در پیش تولید این مستند، به صورت دورادور با آقای رفوگران آشنا شده بودم و متوجه شدم که می‌توان به او لقب پدر نوشت‌افزار ایران را داد؛ بر همین اساس تحقیقات خود را آغاز کردم.

ثقفی در خصوص ابعاد مختلف مستند «خودکار» گفت: این مسنتد به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول مصاحبه‌ای است که به صورت اختصاصی با آقای رفوگران داشته ایم. بخش دوم تصاویری آرشیوی است که با صدای نصرالله مدقالچی رخ نمایی می‌کند و بخش سوم بازسازی تاریخ نوشت افزار ایرانی به صورت انیمیشن است. این انیمیشن به صورت دو بعدی است و طراحی آن به گونه‌ای است که تماماً با خودکار بیک انجام می‌شود و این خودکار به نوعی روایتگر این انیمیشن است.

او در مورد علی‌اکبر رفوگران گفت: رفوگران کسی است که برای اولین‌بار در ایران برند خودکار «بیک» و مداد «سوسمار» را تولید کرد؛ او به سختی قبول می‌کرد که با ما همکاری و مصاحبه کند اما به هر زحمتی بود او را متقاعد کردیم تا از زمستان سال گذشته تصویربرداری را آغاز کنیم.

این کارگردان و مستندساز در پایان گفت: نسخه نهایی این اثر، ۵۵ دقیقه است و آن را برای دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت ارسال کردیم. در صورت پذیرش این اثر در جشنواره، برای اولین‌بار در آنجا رونمایی خواهد شدو پس از آن سال آینده از تلویزیون پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مستند ، تلویزیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.