در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صرفه‌جویی ۹۰ درصدی آب با استفاده از آوند‌های چوبی

یک مخترع گفت: سیستم طراحی شده ما آب را از طریق آوند چوبی در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

صرفه‌جویی ۹۰ درصدی آب با استفاده از آوند‌های چوبیعبدالله مرادی، مخترع سیستم آبیاری تزریقی با آوند‌های چوبی در جهان از پارک علم و فناوری دانشگاه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آبیاری‌های مدرن جهان که به عنوان تحت فشار مطرح می‌شود آب را از طریق خاک در اختیار گیاه قرار می‌دهد، اما سیستم طراحی شده ما برای اولین بار در جهان با خاک کاری ندارد و آب را از طریق آوند چوبی در اختیار گیاه قرار می‌دهد؛ در نتیجه تبخیر و هدر رفت آب از طریق نیروی ثقل و مصرف آب از طریق علف‌های هرز از بین می‌رود.

او با اشاره به مزایای این طرح ادامه داد: این اختراع فقط مقدار آب مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند و حدود ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مرادی افزود: از دیگر مزیت‌های این طرح رساندن مواد غذایی به گیاه، سمپاشی و همچنین آبرسانی در مناطق بیابانی که خاک حاصلخیز و آب ندارند از طریق مکانیزم رطوبت هوا و شبنم با جمع آوری آب است که از این طریق می‌توانیم بیابان‌ها را زیر پوشش گیاهی ببریم.

او بیان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته و در بررسی دو نوع آبیاری قطره‌ای و تزریق و مقایسه این دو روش به نتیجه ۹۰ درصدی صرفه جویی در مصرف آب رسیده‌ایم.

صرفه جویی ۱۰۰ درصدی  با اجرایی شدن طرح آبیاری تزریقی با آوند‌های چوبی

این مخترع با اشاره به اجرایی شدن این طرح در شهرداری تبریز گفت: انتظار داریم مسئولان از این طرح حمایت کنند و این طرح جایگزین آبیاری‌های فعلی شود چرا که صرفه جویی ۱۰۰ درصدی را در مصرف آب به همراه دارد.

مرادی ادامه داد: طرح آبیاری گیاهان از طریق آوند‌های چوبی در کشور آلمان به عنوان بهترین اختراع معرفی شده و در کشور‌های خارجی به مرحله اجرایی رسیده است؛ امیدواریم که در کشورمان ایران نیز این طرح عملی شود.
بیشتر بخوانید: تجهیز بیش از ۴ هکتار اراضی مزارع به آبیاری تحت فشار/ برداشت ۱۲ تن گندم از مزرعه‌ دانشگاه
لازم به ذکر است نمایشگاه دستاورد‌های دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز با حضور دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار