کمک بدون باز پرداخت به متقاضیان احداث استخر ذخیره آب در سمنان

با هدف مدیریت منابع آبی و احداث استخر ذخیره آب تا سقف ۳۰ درصد به کشاورزان استان سمنان کمک‌ بدون بازپرداخت داده می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حسین شاهینی مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: جهادکشاورزی استان سمنان در قالب خرید بخشی از ورق‌های ژئوممبران لازم برای ساخت استخر و در اختیار قراردادن رایگان این ورق‌ها به کشاورزان متقاضی احداث استخر ذخیره‌آب کشاورزی خدمات ارائه می‌دهد.

او افزود: سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال اعتبار برای طرح‌های استخر ذخیره آب، تکمیل وبهره برداری طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری در استان سمنان هزینه شد، ولی اعتبار امسال هنوز ابلاغ نشده و برنامه‌ریزی براساس میزان اعتبار انجام می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: اکنون یک هزار و ۳۰۰ باب استخر ذخیره آب کشاورزی در استان سمنان وجود دارد که تعدادی از این استخرها، مربوط به ذخیره آب زمستانی و برخی مربوط به سامانه‌های نوین آبیاری است و تعداد زیادی استخر‌های آب در شهرستان‌های شاهرود، میامی و دامغان ساخته شده است.

حسین شاهینی دستاورد آبیاری نوین مانند قطره‌ای و آبیاری‌های بارانی را مصرف بهینه در طول دوره کشت محصول و سهولت و هدفمند شدن عمل آبیاری مزرعه عنوان کرد و ابراز داشت: نیاز به استخر ذخیره آب در این سیستم‌ها غیرقابل اجتناب است و امروزه احداث استخر ذخیره آب یکی از اجزاء مهم برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در مزرعه است.

استخر ذخیره آب کشاورزی مرهم کم آبی در استان سمنان

او در ادامه بیان کرد: احداث استخر‌های ذخیره آب با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در سال‌های اخیر برای استفاده کنترل‌شده از منابع آبی اهمیت دارد و همچنین به عنوان مکمل طرح‌های سامانه نوین آبیاری برای تامین فشار سامانه آبیاری تحت فشار ضرورری است.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: کمبود اعتبارات، همخوان نبودن اعتبار‌های تخصیصی با تعداد طرح‌ها، محدودیت در تعداد تولیدکنندگانی که در تولید، ضوابط و شرایط استاندارد ملی را رعایت می‌کنند، اجرا نشدن کامل و صحیح حفاظ استاندارد در اطراف استخر و اجرای تابلو‌های هشدار دهنده از سوی بهره‌برداران برخی از چالش‌های کشاورزان در بخش آب و خاک و امور فنی است.

شاهینی گفت: ضرورت همگامی و هم سویی احداث استخر ذخیره آب و اجرای طرح‌های سامانه نوین آبیاری سبب شده تا احداث استخر ذخیره آب در دستور کار قرار گیرد.

او تصریح کرد: محدودیت منابع آب و خشکسالی‌های اخیر در کنار تسهیلات دولتی باعث شد تا کشاورزان استان گام‌های موثری در راستای استفاده بهینه از منابع آبی بردارند که اجرای میزان قابل توجهی از طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی استان نشان از استقبال خوب کشاورزان است.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: در استان به دلیل کمبود منابع آب و گسترش تولیدات کشاورزی و روی آوردن به سیستم‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از منابع آب از قبیل آبیاری قطره‌ای و لزوم ذخیره آب به‌وضوح احساس می‌شود.

شاهینی استفاده بهینه منابع آبی و مدیریت مصرف آب، امکان اجرای سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار برای بهره‌برداران با حقابه‌های مختلف، توسعه پایدار کشاورزی، ارتقاء ضریب امنیت غذایی و افزایش عملکرد محصولات با تأمین حجم آب مورد نیاز گیاه در شرایط خشکسالی و بحران آبی را از مهم‌ترین اهداف احداث استخر‌های ذخیره آب در استان سمنان عنوان کرد.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار آن اراضی باغی، ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بقیه اراضی در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار