کارشناس مسائل اروپا در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگارن جوان مطرح کرد؛

مسائل داخلی آمریکا دلیل تاخیر در استیضاح ترامپ

تحلیلگر سیاسی گفت: مدارک برای اجرای استیضاح ترامپ از نظر حقوقی کافی است، اما مجلس آمریکا در شرایط فعلی قصد ایجاد بحران جدید در سیستم سیاسی را ندارد.

////////////////////////////فیروز دولت آبادی دیپلمات سابق و کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ممانعت پنتاگون از تحویل اسنادی در مورد استیضاح ترامپ به کنگره این کشور اظهار کرد: اسنادی در پنتاگون وجود دارد که این سازمان از ارائه آنها خودداری می‌کند، استعفای وزیر امنیت داخلی آمریکا هم در رابطه با این موضوع بوده است، همچنین ترامپ این سازمان را تحت فشار قرار داده بود تا از انتشار هرگونه مدرکی  در این رابطه  خودداری شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد کنگره به این نتیجه رسیده است که می‌تواند اسناد متقن و قوی‌تری  در اختیار  داشته باشد  و با استدلال بهتری  موضوع استیضاح ترامپ را پیگیری کند، پس  تصمیم گرفته است در این امر شتابزده عمل نکند. نکته مهم  بعدی  این خواهد بود که محبوبیت ترامپ در حال کاهش بوده و او در حال حاضر از هیچ یک از رقبای دموکرات خود در تعداد رای پیشی نگرفته است. همچنین این فاصله به مرور  و تا زمان نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر هم خواهد شد. می توان  این طور برداشت کرد که برای روشن شدن موضوع  و اجرای بهتر اجرایی آن، دموکرات‌ها به نوعی صبوری پیشه کردند.


بیشتر بخوانید:استیضاح ترامپ؛ موضع مشترک نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا


کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه‌ مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر مدارک کافی برای برکناری ترامپ را در اختیار دارند، افزود: درست است که امکان رای آوردن طرح استیضاح  در مجلس سنا  صعیف است، ولی به لحاظ حقوقی این مدارک برای اجرایی کردن آن کفایت می‌کند.گویا نمایندگان مجلس آمریکا تمایلی ندارند در شرایط فعلی بحرانی را به سیستم سیاسی خودشان تحمیل کنند. اما آنها  تصمیم دارند اگر به هدف خود نرسیدند مجدد و در آینده نزدیک این فرآیند را به جریان بیندازند. به نظر می رسد اگر این روند ادامه پیدا کند،  شکست رئیس جمهور این کشور در انتخابات  آتی ریاست جمهوری قطعی است. 

کارشناس مسائل اروپا درباره کندی  روند استیضاح رئیس جمهور آمریکا توسط مجلس نمایندگان این کشور اظهار کرد: نهاد‌های مدنی و قانونی در آمریکا نهاد‌های بالغی هستند و نزدیک به دویست سال است که در حال فعالیت  درحوزه سیاست  داخلی و خارجی هستند و در مناسبت‌های مختلف کارآزموده شده و پختگی زیادی در انجام این امور را دارا  هستند، همچنین  مناسبات سیاسی داخلی و بین المللی را رعایت می‌کنند به همین دلیل درگیری‌های داخلی و پشت پرده و مذاکراتی که ممکن است بین احزاب جمهوری‌خواه و لابی‌های صیونیستی میان دموکرات‌ها صورت بگیرد در مورد ترامپ همه این موارد به نوعی  در این  موضوع ذی‌نفع بوده و این تلاش‌ها باعث شده است که ریزش آرای ترامپ  انجام شود و حزب  دموکرات‌ها تجدید نظر کرده و به صورت کند تری این روند را دنبال کنند.


دولت‌آبادی با اشاره به معافیت قرارداد‌های تسلیحاتی با وجود تحریم شدید ترکیه از سوی ایالات متحده عنوان کرد: در این مورد دو مسئله مهم وجود دارد که نشان می‌دهد ترامپ نماینده جریان اقتصاد تسلیحاتی آمریکا است اینکه بر خلاف ادعاهای تکراری که ایالات متحده در زمینه قدرت داشتن در حفظ امنیت  به خصوص در حوزه خاورمیانه دارد،اما این فرآیند با همکاری و هماهنگی آمریکا صورت گرفته است، آنها چراغ سبز لازم را به ترکیه داده‌اند.یک عامل دیگر این است که این کشور  تمایل ندارد خرید تسلیحاتی آنکارا  از روسیه شدت بگیرد و طبیعی است که خواهان از دست ندادن   این بازار مهم  وپر سود  باشد.

 

او با اشاره به رقم خرید تسلیحاتی ترکیه از آمریکا گفت: اجرای سالیانه قرارداد‌های تسلیحاتی متفاوت است،  به این صورت که اجرای آنها در مدت زمان زیادی کامل می‌شود. به عنوان مثال آمریکا قرار داد فروش تسلیحات نظامی به مبلغ صد میلیارد دلار با عربستان منعقد کرده است، ولی  روند تکمیل  وتحویل این میزان  ممکن است سالها طول بکشد. همچنین قرارداد‌هایی که ترکیه با روسیه منعقد کرده  است و بخشی از آن یعنی خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی به ارزش دو میلیارد دلار به صورت علنی اعلام  شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار