جامه سیاه بر تن طبیعت سقز / ۸۰ درصد از آتش سوزی‌ها عمدی است

آتش سوزی‌های اخیر در مراتع و کوه‌های سقز بیشتر از سال‌های گذشته افزایش داشته است و همچنان مراتع، زمین‌های کشاورزی و زیدر آتش بی مهری کشاورزان به خاکستر تبدیل می‌شود و انگار جامه‌ای سیاه را بر تن طبیعت این شهر کردند.

جامه سیاه بر تن طبیعت سقز / ۸۰ درصد از آتش سوزی‌ها عمدی استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،وقتی که به ماه مهر، پایان فصل برداشت حاصل رنج کشاورزان در هر سال نزدیک می‌شویم نگرانی‌ها راجع به آتش، سوزی مراتع و زمین‌های کشاورزی بیشتر و بیشتر می‌شود و آنانی که قلب‌شان برای حفظ محیط‌زیست و طبیعت زیبای شهر می‌تپد، ابراز تاسف بیشتری می‌کنند و انگار هیچ وقت این قصه پایانی ندارد و باید شاهد سوختن طبیعت باشیم.

کشاورزان وقتی که محصولات خود را از زمین‌های کشاورزی برداشت می‌کنند با آتش کشیدن مزارع باقیمانده محصولات کشاورزی خود را به نحوی دفع می‌کنند و وقتی که این آتش سوزی را آغاز می‌کنند متوجه این نیستند که آشیانه جانواران و پرندگان به خطر می‌افتد و در آتش بی مهری کشاورزان سوخته می‌شوند.

این آتش سوزی‌ها وقتی شروع می‌شود با کمک باد به حدی شتاب می‌گیرد که کنترل آن نه تنها برای اتش نشانان سخت است بلکه گاه بیشتر هم می‌شود و به مراتع و کوه‌ها سرایت می‌کند و باعث سوختن چندین هکتار از این مراتع و زمین‌های کشاورزی می‌شود.

کشاورزان در قبال این حرکت ناپسند و ناشایست با طبیعت هیچ عکس العملی در رابطه با خاموش کردن آتش نمی‌کنند و جای تعجب دارد کشاورزی که با خاک و خورشید و محیط زیست و احشام در ارتباط است چنین بلای ناگواری را بر سر آن‌ها بیاورد، کشاورز نباید برای رهایی از باقیمانده محصولات کشاورزی خود دست به چنین کار خطرناکی بزند.

آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی توسط کشاورزان دلیل اصلی آتش سوزی‌ها است

رئیس منابع طبیعی سقز اظهار داشت: دلیل اصلی آتش سوزی‌های اخیر آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی توسط کشاورزان برای رهایی از پسماند این محصولات و سرایت آتش به مراتع و عدم رعایت موارد ایمنی در زمان روشن کردن آتش توسط چوپانان و افرادی که از طبیعت بازدید می‌کنند است.

سهراب احمدی گفت: در چند مورد دیگر همچون عدم رعایت موارد ایمنی توسط پیمانکاران شرکت برق مانند حریق روستای میرده، شرکت گاز مانند حریق روستای قره گویز و آتش انداختن عمدی جهت تصرف اراضی ملی، آتش سوزی در سطح شهرستان گزارش شده است.

او دلیل کسب رتبه اول شهرستان از نظر بیشترین آتش سوزی در استان را اندازه گیری مساحت سوخته با دستگاه جی پی اس دانست و یادآور شد: امسال میزان مساحت مناطق سوخته شده را با مساحت دقیق اعلام شد این در حالی است که در سال‌های گذشته مساحت بصورت تخمینی اعلام می‌شد.

او یادآور شد: شهرستان سقز دارای ۲۴۲ هزار هکتار مرتع و ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل است.

احمدی با اشاره به اینک امسال ده‌ها مورد آتش سوزی داشته ایم که بیشتر آن در مراتع اتفاق افتاده است تاکید کرد: آتش سوزی با از بین بردن پوشش گیاهی، خاک را در معرض فرسایش بادی و آبی قرار می‌دهد و حرارت آتش سوزی باعث در هم شکستن بافت خاک می‌شود.

او اضافه کرد: این آتش سوزی‌ها با نابودی جانداران اکوسیستم مرتع مانند لاکپشت، ملخ، کبک، مار‌ها و حشرات همراه می‌شود و تعادل اکوسیستم را برهم می‌زند و علاوه بر افزایش گاز‌های گلخانه‌ایی و افزایش گرمای زمین با تولید گاز مونواکسید کربن باعث مسمومیت انسان‌ها و جانداران می‌شود.

احمدی افزود: وسعت شهرستان و تعداد زیاد روستا‌ها و نیرو‌های محدود اداره ما باعث ایجاد مشکلات زیادی در اطفای حریق شده است افزون بر این، وسایل اطفای حریق ما در خیلی از موارد کارایی ندارند و با کمبود شدید تجهیزات و نیروی انسانی روبرو هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: مردم باید در حفاظت از منابع طبیعی کوشا باشند و مانع افرادی که عمدا مراتع را آتش می‌زنند باشند، چون بخاطر یک بی احتیاطی یا تفریح این افراد درختان، گونه‌های جانوری و بوته‌ها نابود می‌شود بنابراین کسی که عمدا باعث این کار می‌شود هیچ احساس و عشقی به سرزمین و وطن خود ندارند.

او  یادآور شد: برای دهیاران و سایر اقشار کلاس‌های متعددی در راستایی فرهنگ سازی این مورد تشکیل شده است، اما فرهنگ سازی زمان بر است، البته با دهیاران بخش‌های امام، مرکزی و سرشیو تفاهم نامه همکاری امضاء کردیم که در اکثر مواقع دهیاران و همیاران طبیعت ما را یاری کنند.

آتش نشانی سقز ۳۹۴ عملیات اطفای حریق پوشش‌های گیاهی را انجام داده است

رئیس سازمان آتش نشانی سقز هم اظهار داشت: متاسفانه آمار آتش سوزی پوشش‌های گیاهی، مزارع گندم و درختان سال به سال بیشتر می‌شود و امسال هم آتش نشانی سقز ۳۹۴ عملیات اطفای حریق این پوشش‌های گیاهی را انجام داده است.

محمد دولتی با بیان اینکه در شهرستان سقز ۴۹۷ مورد عملیات اطفای حریق داشتیم افزود: محدوده خدمات ما محدود و حومه شهر است، ولی علیرغم این محدودیت خدمات آتش نشانان سقز بدون مرز است و در تمام روستا‌ها برای اطفای حریق و جلوگیری از آتش سوزی شرکت می‌کنند.

او یادآور شد: آتش انداختن به جان مزارع از نظر علمی باعث از دست دادن حاصل خیزی خاک و زمین می‌شود و خاصیت میکرو ارگانیسم زمین به هدر می‌رود و بعد از چند سال زمین به حالت مرده در می‌آید.

دولتی، آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهر و روستا و استفاده از ائمه جماعت و دهیاران را فرهنگ سازی و به حداقل رساندن آتش سوزی‌ها برشمرد و خبر داد: سال آینده برای کاهش و به حداقل رساندن آتش سوزها، برنامه‌های منظم و اصولی به صورت گسترده تدارک دیدیم و به نوعی انقلابی بزرگ در آموزش‌های ما تلقی خواهد شد.

رئیس سازمان آتش نشانی سقز گفت: آموزش بهترین راه حل برای بالا بردن دانش کشاورزان و آشنایی با معایب آتش سوزی است و اگر مقرراتی در راستای جریمه افرادی که عمدا این کار را می‌کنند تنظیم شود بسیار تاثیرگذار می‌شد و به کاهش آتش سوزی‌ها کمک زیادی می‌کرد.

۸۰ درصد از آتش سوزی‌ها عمدی است

فرمانده پاسگاه محیط‌بانی سولاکان سقز گفت: امسال آتش سوزی‌ها نسبت به سال گذشته در این شهرستان افزایش داشته است و ۸۰ درصد این آتش سوزی‌های اخیر عمدی است که توسط کشاورزان و افراد منطقه صورت می‌گیرد.

عطا صادقی با بیان اینکه مردم نسبت به این آتش سوزی‌ها بی تفاوت هستند و عزم جدی برای برون‌رفت از این معضل ندارند، افزود: گاهی مردم برای خاموشی آتش هم اقدام و کمک نمی‌کنند و حتی گزارش هم نمی‌کنند، چون خود آن‌ها باعث چنین حرکتی شدند.

او به کمبود شدید نیرو انسانی و کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق برای پاسگاه خود اشاره کرد و یادآو شد: قبلا با روش‌های سنتی آتش را خاموش می‌کردیم، ولی امسال به فلاکس بک‌های مجهز شدیم که هر چند یکسری مشکلات دارد، ولی نسبت به سال‌های آینده موثرتر است.

صادقی با اشاره به اینکه ۲ پاسگاه محیط‌بانی فعال در سقز داریم اضافه کرد: در حال حاضر تنها با ۱۱ نفر محیط‌بان در دو شیفت پنج روزه خدمت می‌کنیم و تا الان ۱۰ مورد اطفای حریق داشتیم، ولی با کمبود ۲۰ تا ۳۰ نفر نیرو مواجه هستیم.

فرمانده پاسگاه محیط‌بانی سولاکان تاکید کرد: اگر با افرادی که عمدا آتش را به جان مراتع و زیست گاه‌های جانوران می‌اندازند برخورد جدی و قاطع تری همراه با جرائم سنگین صورت گیرد این مشکل بشدت کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز اظهار داشت: امسال در مجموع ۲هزار و ۲۹۹ هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان به دلیل بی مبالاتی و خطای انسانی در آتش سوخت که این میزان در مقایسه با سال قبل نزدیک به سه برابر افزایش دارد.

سعدی نقشبندی گفت: از دهه سوم خرداد تا کنون، ۲۳۰ فقره آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان روی داده که از این میزان، ۲۸۹ هکتار آتش سوزی جنگل‌های طبیعی، ۲هزار و ۱۰ هکتار مراتع و مابقی در سطح مراتع مشجر بوده است.

او با بیان اینکه مراتع با ۱۴۲ فقره بیشترین تعداد آتش سوزی را دارد اضافه کرد: بیشترین مساحت آتش‌سوزی در مراتع سقز روی داده است و کمترین میزان هم در دیواندره است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ز

آتش در مراتع سقز طبیعت را نابود کرد

برچسب ها: حادثه ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.