در دیدار وزیر خارجه صربستان و لاریجانی مطرح شد؛

آمریکایی‌ها در مسئله هسته‌ای دنبال ماجرای جدید هستند/ ایران و صربستان دشمن مشترک دارند

رئیس مجلس در دیدار با وزیر امور خارجه صربستان بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و علمی دو کشور تاکید کرد.

آمریکایی‌ها در مسئله هسته‌ای دنبال ماجرای جدید هستند/ ایران و صربستان دشمن مشترک دارندبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی و ایویتسا داچیچ وزیر خارجه صربستان امروز (چهارشنبه، ۲۴ مهرماه) در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه براساس سیاست غرب، به کشور‌های خواهان حفظ استقلال شان فشار‌هایی وارد می‌شود، ۲ راهکار برای مقابله با این فشار‌ها ارائه داد و گفت: ابتدا اینکه ملت‌ها و دولت‌ها باید استراتژی روشنی داشته باشند و دوم آنکه اصل همگرایی را در همه شرایط دنبال کنند.

او ادامه داد: نباید اجازه داد قدرت طلبان بر روی روابط ایران و صربستان تاثیر گذارند مخصوصا آنکه میان ایران و صربستان همکاری‌های فرهنگی، عملی، اقتصادی و گردشگری خوبی وجود دارد.

به اعتقاد رئیس مجلس، آمریکایی‌ها در مسئله هسته‌ای به دنبال ماجرای جدید هستند و پس از ۲ سال مذاکره توافق را برهم زدند و حتی مدتی با زبان تهدید حرف زدند، اما متوجه شدند ایران پاسخ‌های محکمی دارد و اکنون از راه‌های دیگر وارد و تروریسم را در منطقه گسترش می‌دهند.

در ادامه این نشست وزیر خارجه و نخست وزیر سابق صربستان، گفت: ایران و صربستان دولت‌ها و ملت‌های همراه هستند که منافع و مشکلات مشترک دارند لذا لازم است همواره کنار هم باشند.

او با تاکید بر اینکه ایران و صربستان دشمن مشترک دارند، خطاب به رئیس مجلس گفت: جالب است بدانید؛ سفر شما با پرواز ماهان به صربستان تجربه‌ای جالب است، آمریکایی‌ها به ما می‌گویند چرا مجوز سفر ماهان را به ایران داده ایم، اما صربستان به دنبال توسعه جدی روابط خود با ایران است.

داچیچ در ادامه توسعه روابط فرهنگی، علمی، گردشگری، بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و صنعتی را از دیگر مباحث حائز اهمیت میان دو کشور عنوان کرد.

وزیر امورخارجه صربستان همچنین با انتقاد از جدایی کوزوو از صربستان به دنبال تجزیه طلبی و سیاست‌های اتحادیه اروپا در این زمینه، گفت: کشور‌های بزرگ اسلام همچون مالزی و ایران با ما همراه هستند چرا که به نوعی همچون فلسطین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار