تالاب کانی برازان مهاباد مهمترین سایت پرنده نگری در غرب کشور

تالاب کانی برازان یکی از مناطق مهم زیست پرندگان برای زمستان‌گذرانی، زادآوری و تغذیه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، یوسفی رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در بازدید از تالاب کانی برازان گفت: تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد مهمترین سایت پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در ایران است و هرساله تعداد بسیار زیادی از انواع پرندگان در گونه‌های مختلف در فصل سرما برای استراحت و تغذیه به این تالاب مهاجرت می‌کنند به طوریکه تنوع پرندگان در این تالاب در زمستان به حداکثر خود می‌رسد.

او با بیان اینکه هر سال بیش از پنج نوع گونه جدید از پرندگان در تالاب کانی برازان شناسایی و به گونه‌های دیگر افزوده می‌شود، افزود: زمستان پارسال ۱۸۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در این تالاب بین‌المللی در قالب ۵۲ هزار قطعه سرشماری شد.

او امنیت بالای این تالاب و از سویی دیگر تغییر شرایط اقلیمی را از مهمترین عامل افزایش تنوع گونه‌های پرندگان دانست و اضافه کرد: تغییرات اقلیم موجب شده نوع شرایط زندگی در تالاب عوض شود و گونه‌های جدید که با این تغییرات همخوانی بیشتری دارند این تالاب را برای استراحت و محل گذر زمستانی خود انتخاب کنند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب هستند.

یوسفی ادامه داد: در میان این پرندگان انواع نادر از جمله خروس‌کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می‌‍ شود که تاکنون در کمتر تالابی از کشور مشاهده شده است.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام/ن

تالاب کانی ‌برازان مهاباد مهمترین مکان زمستان‌گذران پرندگان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.