در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت سامانه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما

یک محقق و فناور گفت: با ساخت سامانه تصفیه پساب پلاسما موفق شدیم یک پایلوت از فناوری پلاسما جهت تصفیه پساب کارخانه فرش بسازیم.

حامد بنانی، یک محقق و فناور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساخت سامانه تصفیه پساب پلاسما اظهار کرد: پلاسما حالت چهارم ماده و حاوی ذرات باردار، یون‌ها و رادیکانل‌ها است. با ایجاد پلاسما و تخلیه الکتریکی بدون تغییر دمای توده سیال، محیطی با نقاط پر انرژی در مقایس‌های میکرو و نانو به وجود می‌آید که قادر است هر نوع ترکیب آلاینده و آلی را با راندمان بالا تخریب کند.

او ادامه داد: این فرآیند بر مبنای اکسیداسیون پیشرفته است که با تولید رادیکال هیدروکسی (بهترین اکسنده)، بالاترین راندمان در تخریب را به دنبال دارد، زیرا سیستم‌های پالسی نسبت به حالت‌های معمول، کاهش مصرف انرژی و افزایش توان تخلیه در زمان کوتاه را در پی خواهد داشت. در حقیقت این سیستم‌ها با کاهش زمان وصل دستگاه، کاهش انرژی را در پی دارد.

این فناور افزود: با چنین سیستمی امکان ایجاد تخلیه الکتریکی حدود ۱۰۰ آمپرپالسی با ورودی ۰.۵ تا ۱ آمپر به صورت دائم وجود دارد.
سامانه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما

بنانی بیان کرد: این دستگاه با بهره گیری از فناوری پلاسما و ایجاد نقاط پرانرژی، توانایی حذف ۹۹ درصد رنگ‌های آلاینده صنعتی را داراست، همچنین قادر است میکروارگانیزم‌ها و آلاینده‌های بیولوژیکی را نابود سازد.

او افزود: از دیگرکاربرد این سامانه، انرژی تولید شده توسط پلاسما قابلیت حذف فلزات سنگین (نظیر آرسنیک) را دارد؛ همچنین حذف COD آلاینده‌ها به تبع، موجبات کاهش BOD را فراهم می‌کند. نهایتا کل فرآیند سیستم پلاسما، باعث تصفیه پساب و آب با راندمان بالا نسبت به روش‌های مشابه دیگر می‌شود.

این فناور گفت: این سامانه در حوزه‌های صنایع لبنی، صنایع چرم، صنایع پالایشگاهی، صنایع نیروگاهی، صنایع نساجی کار برد دارد.
بیشتر بخوانید:  ساخت دستگاه جذب رطوبت هوا برای تأمین آب شرب
بنانی درباره مزایا و قابلیت‌ها این دست آورد بیان کرد: دستگاه تصفیه پساب قابلیت حذف رنگ‌های آلاینده صنمعتی با بازده بیش از ۹۹ درصد، حذف آرسنیک تا میزان ۱۰ppb، کاهش COD بین ۸۰ تا ۹۵ درصد، عدم استفده از مواد شیمیایی و کاهش فضای مورد نیاز برای تصفیه نسبت به سایر روش‌ها را دارا است.

او ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های آن عدم افزایش TDS در فرایند تصفیه و عدم نیاز به فیلتراسیون، حذف میکروب‌ها و آلاینده‌های بیولوژیکی از پساب‌های بیمارستانی است.

این فناور تاکید کرد: مصرف دقیق برق سیستم پلاسما دستگاه، به نوع آلاینده‌های موجود در آن وابسته است. با این وجود مصرف برق برای پساب‌های تست شده در حدود ۱ تا ۳ کیووات ساعت بر مترمکعب است.
 
ساخت سامانه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما

فناوری جدیدی که هیچ‌گونه مواد شیمیایی ندارد

بنانی ادامه داد: این فناوری نسبت به فناوری‌های رقیب نظیر انعقاد و فیلتراسیون، علی رغم تخریب بیشتر، لجن کمتری تولید می‌کند، همچنین در این سیستم از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

او در پایان بیان کرد: تیم ما توانسته است یک پایلوت از فناوری پلاسما جهت تصفیه پساب کارخانه فرش بسازد. دستگاه مذکور قابلیت ارائه برای مراکز مختلف جهت انواع آزمایشات بر روی پساب‌های مختلف با قابلیت تغییر شدت جریان، ولتاژ و زمان قطع و وصل متفاوت را داراست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.