سالانه ۳۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات به کشور داریم که برنامه داریم تا سال ۱۴۰۰ این رقم را ۱۰ میلیارد دلار کاهش دهیم.

سالانه ۳۰ میلیارد دلار مواد معدنی و صنعتی به کشور وارد می‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، رضا رحمانی پنج‌شنبه شب در جلسه مشترک اقتصاد مقاومتی و گفتگو دولت و بخش خصوصی  بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر با داشتن زمین مناسب با موقعیت عالی و در کنار دریا  ظرفیت کم نظیری دارد.

او با تاکید بر اینکه سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار کالا  به کشور وارد می‌شود افزود: برنامه داریم تا سال ۱۴۰۰ این رقم را ۱۰ میلیارد کاهش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در تولید آلمینیوم به شدت به بوکسیت نیاز است تصریح کرد: به تازگی یک واحد کارخانه آلومینویم سازی در خراسان شمالی افتتاح شده و یک واحد نیز در استان فارس افتتاح خواهد شد.

رحمانی ادامه داد:این دو کارخانه ظرفیت تولید آلومینویم کشور را دو برابر خواهند کرد‌ که لازمه آن از بوکسید است.

او با تاکید بر اینکه در حوزه صادرات مسئولان استانی اصراردارند که استان بوشهر معیین کشور قطر باشد گفت: این درخواست درست و منطقی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه داریم استان بوشهر مسئولیت صادرات قطر را ۱۰۰ درصد مدیریت کند و میز قطر توسط استان بوشهر اداره شود.

رحمانی تاکید کرد:هرکاری که در حوزه قطر قرار است انجام شود استان بوشهر پیشانی قرار گیرد.

او عنوان کرد: وزارت صمت فقط یک نقشه واسطه‌ای بازی می‌کند و ما برای دادن این امتیاز می‌خواهیم که مسئولین استانی مسئولیت بپذیرند.

او یادآور شد:صادراتی که اکنون به کشور قطر داریم در شان کشور نیست و از اندیشمندن و می‌خواهیم برای بهبود شرایط به ما کمک کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از مرزنشینان خواست کالاهایی وارد کنند و تاکید کرد: مثلا در حوزه لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو یکسری قطعات نیاز است وارد شود که استان بوشهر می تواند در این زمنیه پیشانی باشد.

رحمانی در مورد کالاهایی که در گمرک دپو شده است عنوان کرد: هیچ منع اداری از سوی اداره صمت وجود ندارد مشکل اداره های دیگری همچون استاندارد و دستگاه قضایی است که باید از آن جا بررسی شود.

او با بیان اینکه در حوزه صنایع دریایی کار بزرگی انجام شده است گفت: طرح تحویل صنایع دریایی ر وزارت خانه در حال پیگیری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت وزیر افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۹۰ درصد تعمیرات کشتی به کشور‌های خارجی وابسته بود، اما اکنون بیش از ۸۰ درصد این تعمیرات در داخل کشور انجام می گیرد.

رحمانی بیان کرد: در تلاش هستیم علاوه بر اینکه نیاز داخل برای تعمیر کشتی ها را برطرف کنیم کشتی‌های خارجی را نیز برای تعمیرات جذب کنیم.

او با تاکید بر اینکه کار‌های بسیار گسترده‌ای در صدرا انجام شده است تصریح کرد: استان بوشهر همه ظرفیت‌ها و نعمت‌ها را دارد از جمله صنایع دریایی، معدن و تجارت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت وزیر صنعت، معدن و تجارت  ادامه داد استان بوشهر ظرفیت عظمی در حوزه فرآوری خرما دارد، یکی از تمهیدات ما این است که بخشی از اعتبارات تبصره ۱۸ مختص فرآوری خرما سرمایه گذاری شود.

رحمانی به صادر کنندگان توصیه کرد: صادرات را مازارد محصولات صنعتی و مازاد محصولات کشاوزری انجام دهند چرا که کالا‌های روزمره مردم باید تامین شود و مازاد آن صادر شود.

انتهای پیام/م

واردات را تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیارد دلار کاهش می‌دهیم

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.