مدیرکل دامپزشکی قم خبر داد؛

کاهش ۲۳ درصدی انواع کانون‌های بیماری دام در قم

مدیرکل دامپزشکی قم از کاهش ۲۳ درصدی انواع کانون‌های بیماری دام قم در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مهدی رفیعی،مدیرکل دامپزشکی قم اظهار کرد: در نیمه نخست امسال انواع کانون‌های بیماری دام سبک و سنگین در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال، ۲۳ درصد کاهش‌یافته است.

او افزود: در این مدت بیماری تب برفکی در دام سبک ۸۶ درصد و طاعون نشخوارکنندگان کوچک ۴۳ درصد کاهش‌یافته و موردی از ابتلا به بیماری آبله بز و سل گزارش نشده است.

رفیعی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال ۳۰۵ هزار راس دام سنگین در استان واکسینه شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش‌یافته است.

مدیرکل دامپزشکی قم  ادامه داد: در همین مدت، یک‌میلیون و ۱۱۰ هزار راس دام سبک علیه انواع بیماری‌ها، یک هزار و ۳۷۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری و ۱۵ هزار راس دام ازنظر بیماری سل و بروسلوز واکسینه شده‌اند.

رفیعی بیان کرد: امسال حدود ۸۰۰ هزار مترمربع جایگاه دامداری سم‌پاشی شده که میزان سم‌پاشی نسبت به پارسال ۸۰ درصد افزایش‌یافته است.

به گفته او، پنج هزار و ۹۰۰ نفر شتر منطقه قمرود با سم رایگان سم‌پاشی شده است.

رفیعی گفت: در نیمه نخست امسال ۲۷۸ هزار راس انواع دام در مجتمع دامشهر واردشده که این رقم در سال گذشته ۲۴۵ هزار راس بوده است و افزایش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی قم افزود: سال گذشته ۴۰ درصد از دام‌های واردشده به مجتمع دامشهر با مجوز دامپزشکی و گواهی حمل بوده است که امسال این میزان به ۷۸ درصد رسیده و نشان‌دهنده مدیریت بهداشتی و قرنطینه‌ای مناسب دام‌های ورودی به استان است.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار راس دام سنگین، شامل گاو شیری و گوساله پرواری در قم پرورش داده می‌شود که تقریبا بیش از ۶۰ درصد جمعیت گوساله پروار است.

جمعیت گوسفند و بز داشتی ۴۰۰ هزار راس و دام سبک پرواری ۳۰۰ هزار راس در حال پرورش است؛ ۸۵۰ راس اسب و قاطر نیز در استان قم وجود دارد که بخشی در روستا‌ها و بخشی نیز در ۱۲ باشگاه سوارکاری پرورش داده می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ش

کاهش بیماری دام ها در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار