کشاورزان و باغداران کمپوست را جایگزین کودهای شیمیایی کنند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت:کشاورزان و باغداران می­ توانند کمپوست را جایگزین کودهای شیمیایی کنند بدون آنکه هزینه بالایی نیاز باشد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی دهنوی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهارکرد: در کارخانه تولید کود آلی، علاوه بر کمپوست، زیرساخت تولید ورمی کمپوست که نوع دیگری از کود آلی با ارزش غذایی بالاست را هم تولید می­‌کنیم تا بتوانیم کود‌های با ارزش تری را در اختیار بهره برداران قرار دهیم.

او تصریح کرد: کمپوستی که در حال حاضر تولید می ­شود، در مقایسه با انواع کود‌ها قیمت چندان بالایی ندارد و کشاورزان و باغداران می­ توانند کمپوست را جایگزین کود‌های شیمیایی کنند بدون آنکه هزینه بالایی نیاز باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تاکنون پژوهش‌­های فراوانی در مورد ارزش غذایی کود کمپوست و تأثیرگذاری آن بر رشد انواع گیاهان انجام شده که همگی موفقیت این کود را از نظر تولید محصول سالم اثبات کرده­ است.

او ادامه داد: خاک کشور از حیث برخورداری از مواد آلی در شمار خاک­‌های فقیر قرار می­ گیرد و بدیهی است استفاده از این کود که به طور کامل از مواد ارگانیک تهیه شده، می­ تواند به جبران این کمبود‌ها منجر شود.

دهنوی اظهار کرد: آثار زیان بار کود‌های شیمیایی برای محیط زیست، سلامت انسان و سایر جانداران و همینطور کیفیت خاک، همواره تأیید شده و اصرار بر آن است تا از کود‌های سالم‌تر استفاده شود.

او تصریح کرد: شهروندان با تفکیک از مبدأ و جداسازی صحیح پسماند‌تر از سایر گروه‌ها شامل پسماند خشک، پسماند ویژه و پسماند الکترونیک می‌توانند به کاهش مصرف کود‌های شیمیایی و حذف آثار نامطلوب آن کمک کنند، همچنین مصرف کنندگان کود مانند کشاورزان، باغداران و حتی شهروندان عادی برای باغچه‌ها و گیاهان خانگی، می‌توانند کود کمپوست و ورمی کمپوست را جایگزین کود‌های شیمیایی کنند تا هم از ورود اثرات مخرب به محیط زیست جلوگیری کنند و هم به محصولات سالم و با کیفیت‌تری دست یابند.

انتهای پیام/م

 

فضای سبز شهر اصفهان با کود کمپوست تیمار می‌شود

منبع:ایمنا

برچسب ها: پسماند ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.