دانستنی حقوقی؛

با مستاجری که خانه را تخلیه نمی‌کند چه باید کرد؟

برای مقابله با مستاجری که حاضر به تخلیه خانه نیست قانون گذار راهکارهای قانونی را مدنظر قرار داده است.

با مستاجری که خانه را تخلیه نمی‌کند چه باید کرد؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مشکلاتی که مالکان هنگام اجاره دادن ملک خود با آن مواجه می‌شوند این است که اگر مستأجر در موعد مقرر ملک را تخلیه نکرد، چه کاری باید انجام داد؟

برای طرح شکایت و دستور تخلیه فوری مستأجر از خانه، قانون‌گذار به موجر اختیاراتی داده است البته موجر باید تا پایان مهلت قرارداد صبر کند و سپس از مستأجر تقاضای تخلیه خانه را داشته باشد.

پس از آنکه مهلت قرارداد مستأجر به پایان رسید، موجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف شهر خود دستور تخلیه فوری ملک را بگیرد و برای انجام این کار باید حتما قرارداد ثبت شده باشد، امضای دو شاهد وجود داشته باشد و تاریخ شروع و پایان قرارداد هم در اجاره‌نامه ذکر شده باشد.


بیشتر بخوانید: مهریه فردی که فوت شده به چه کسی می‌رسد؟


اگر مستأجر ملک را تخلیه نکند، موجر می‌تواند به بخش ارجاع شورای حل اختلاف مراجعه کند و دادخواست خود را به آنجا ارائه دهد، در این مرحله از سوی شورای حل اختلاف به مستأجر ۷ روز برای تخلیه ملک فرصت داده می‌شود و موجر می‌تواند با مراجعه به کلانتری محل ملک، حکم تخلیه را دریافت کند.

اگر با گذشت ۷ روز مستأجر باز هم ملک را تخلیه نکرده باشد، شورای حل اختلاف با رأی قاضی درب خانه را باز می‌کند و پس از تخلیه اثاثیه مستأجر کلید جدید ملک را به شما تحویل می‌دهد، البته در صورتی که مستأجر وسایل خود را از خانه تخلیه نکرده باشد، لیستی از اموال او تهیه شده و به امضاء موجر می‌رسد.

انتهای پیام/

چگونگی طرح دعوا علیه مستاجری که خانه را تخلیه نمی‌کند

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام
اگر قرارداد اجاره وجود نداشته باشد یا عقد اجاره شفاهی باشد و یا اگر قرارداد شرایط ذکر شده در قانون ( امضای دو شاهد) را نداشته باشد، مالک یا موجر می تواند دادخواست صدور حکم تخلیه را از شورای حل اختلاف بخواهد، فرق بین دستور تخلیه با صدور حکم تخلیه در این هست که روند رسیدگی در تقاضای دستور تخلیه بسیار سریعتر از روند رسیدگی حکم تخلیه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام
ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بهاء در قرارداد اجاره و قانون پیش بینی شده، بنابراین در صورت پرداخت نکردن اجاره بهاء موجر می تواند از مجرای قانون اقدام نماید و قطع گاز یا برق از سوی ایشان مصداق جرم ممانعت از حق است که مطابق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ برای جرم مذکور یک ماه تا یک سال مجازات حبس پیش بینی شده است البته مستاجر ( شاکی) باید در مرجع قضایی اثبات نماید که عمل مذکور توسط موجر صورت گرفته است
Iran (Islamic Republic of)
M.r.d
۰۸:۴۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشی خدمت شما عزیزان که باعث برکت کشورعزیزمان هستید.
لطفا بفرماییدکه ایا از نظر شرعی وفانونی موجرمیتواندباتوجه به اتمام نرسیدن عقد قرارداد..اب..برق..گاز..تلفن را بروی مستاجر ببندد..
اگه نمیتواند چنین عمل ناشایستی را انجام بدهد ومرتکب اینکارشد..حکم اوچیست .

باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
سیدتقوی
۰۰:۰۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
من مستاجرم . ۴۰ میلیون رهن طلب دارم سه ماه بهم نداده چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
سلام ایا اگه با مساجر قراردادی وجود نداشته باشد قرارداد قبلی باشد در قرارداد قبلی یک شاهد باشد چی میشود میتوان تخله گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
نصف پروسه کاریش رو ننوشتن ، مثل واریز مبلغ اجاره بها به حساب دادگستری البته بعدا تحویل میدن مبلغ رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
این پروسه 1 سال طول میکشه
آخرین اخبار