سوتی ترامپ در گفت‌وگو با فضانوردان زن

دونالد ترامپ در زمان گفتگو با دو فضانورد زن ناسا که راهپیمایی فضایی انجام داده اند دچار اشتباه در بیان آمار‌های تاریخی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام پس از مدت‌ها تاخیر در تاریخ ۱۸ اکتبر سال میلادی جاری دو فضانورد زن مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی به نام‌های کریستینا کوچ و جسیکا میر موفق شدند برای اولین بار در یک کارتیمی تمام زنانه به مدت ۵ ساعت خارج از ایستگاه فضایی بین المللی به پیاده روی فضایی و تعویض باتری‌های قدیمی با نسل جدید باتری‌های یون لیتیوم بپردازند.
 

پیش‌تر قرار بود پیاده روی فضایی بانوان فضانورد درماه مارس سال میلادی جاری انجام شود که به دلیل کمبود لباس فضانوردی برای بانوان فضانورد به تعویق افتاد. این پیادهروی ۵ ساعته چهارمین پیاده روی فضایی کوچ و اولین پیاده روی مِیِر بود. در این پیاده روی کوچ رهبری عملیات را برعهده داشت و در کنار او جسیکا مِیِر به تعمیر و تعویض باتری‌ها پرداخت.

این دو فضانورد هر دو در سال ۲۰۱۳ به عضویت فضانوردان ناسا در آمده اند و در گروهی به آموزش پرداخته اند که درصد بالایی از آنها را بانوان تشکیل داده است.
 

اولین فضانورد زن که پیاده روی فضایی انجام داده است، فضانورد روس اسوتلانا ساویتسکایا Svetlana Savitskaya بوده است که در سال ۱۹۸۴ خارج از ایستگاه فضایی به پیاده روی پرداخته است.
 

از زمان شروع سفر‌های فضایی تا کنون زنان در ۴۲ پیاده روی فضایی شرکت داشته اند که بنا بر آمار‌ها تعداد ۱۴ فضانورد از ناسا و یک فضانورد از آژانس فضایی روسیه، روس کاسموس بوده است.
 

کریستینا کوچ افزون بر ثبت این رکورد، در آستانه ثبت رکورد طولانی‌ترین اقامت زنان در ایستگاه فضایی است و درماه دسامبر به این رکورد نزدیک می‌شود. پیش‌تر رکورد بیشترین اقامت درایستگاه فضایی بین المللی در اختیارفضانورد آمریکا خانم پگی ویتسون Peggy Whitson's بوده که اقامتی ۲۸۸ روزه درفضا داشته است.

درطول این پیاده روی فضایی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با این دو فضانورد تماس تلفنی داشته است. ترامپ در این تماس به اشتباه اعلام کرده است که این برای اولین بار است که یک زن خارج از ایستگاه فضایی به پیاده روی فضایی می‌پردازد.
 
این گفته او کاملاً اشتباه است، زیرا پیشتر ۴۱ بار بانوان فضانورد خارج از ایستگاه فضایی به پیاده روی پرداخته اند و اولین بار ساویستکایای روس، خارج از ایستگاه فضایی در سال ۱۹۸۴ به پیاده روی فضایی پرداخت. اولین فضانورد زن آمریکایی هم که به پیاده روی فضایی پرداخته است خانم کاترین سالیون بود که در همان سال پس از فضانورد روس از ایستگاه فضایی خارج و در فضا شناور شد.
 

بیشتر بخوانید: تصاویری زیبا از انبار متروکه قدرتمند‌ترین شاتل فضایی دنیا
این دو فضانورد باتری‌های نیکل قدیمی را با باتری‌های جدید یون لیتیومی تعویض کردند که به این ترتیب توان عمر باتری‌ها افزایش فراوان می‌یابد. قطعه تعویض شده به وسیله این دو فضانورد خانم BCDU نام دارد که نوعی قطعه سخت افزاری متصل به آرایه‌های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی است که برای شارژ باتری‌های ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

هر BCDU حدود ۱۰۶.۵ کیلوگرم معادل وزن زمینی وزن دارد و فضانوردان این قطعه حجیم را با نمونه پیشین خود تعویض کردند. برای جلوگیری از رها شدن از بدنه ایستگاه فضایی، حمل قطعه سنگین و گم شدن در فضا، کریستینا کوچ بر روی بازوی رباتیک خارج از ایستگاه فضایی به نام Canadarm۲ متصل شده بود.

سرپرست ناسا، جیم بریدنشتین هم با تبریک به فضانوردان زن ناسا اعلام کرد؛ ناسا درتلاش است تا درسال‌های ۲۰۲۴ اولین سفینه فضایی سرنشین دار را برای بازگشت به کره ماه آماده کند که به ماموریت آرتمیس مشهور است و در این ماموریت برای اولین بار زنان بر سطح کره ماه قدم خواهند گذاشت.

اولین فضانوردان زن ناسا درسال‌های دهه ۱۹۸۰ به تیم فضانوردان اعزامی به فضا اضافه شده و پیش از آن تمامی فضانوردان مرد بوده اند. زنان برای کسب مجوز پرواز به فضا در کنار فضانوردان مرد، مجبور به گذراندن دوره‌های آموزشی بسیار سخت و موفقیت درآزمون‌های پزشکی فراوان شده اند.

منبع:Space
انتهای پیام/

فضانورد زن آمریکایی درآستانه ثبت دو رکورد دست نیافتنی درفضا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
عجب ادمیه
آخرین اخبار