دانستنی‌های فضا؛

بدون لباس اولان دی ام چه بلایی در انتظار فضانوردان است؟

فضانوردان برای خروج از سفینه باید لباس مخصوص به تن کنند، در غیر این صورت جان سالم به در نخواهند برد.

فضابه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فضانوردان برای اینکه راهی فضا شوند حتماً باید از لباس‌های مخصوص استفاده کنند، البته زمانی که در شاتل یا ایستگاه فضایی هستند نیاز به پوشیدن لباس مخصوص نیست، ولی اگر بخواهند از سفیه خارج شوند باید لباس مخصوص به تن کنند، زیرا اگر بدون لباس مخصوص فضا از سفینه خارج شوند دیگر جان سالم به در نخواهد برد.

اگر انسان بدون لباس مخصوص فضا از سفیه خارج شود ظرف مدت ۱۵ ثانیه از هوش می‌رود و طی ۴ دقیقه مغزش متلاشی می‌شود. زیرا اگر حداقل دما برای روز‌های سرد زمستان کره زمین ۲۰ _۳۰ درجه زیر صفر باشد در فضا دما به ۱۰۰ درجه زیر صفر می‌رسد.

با قرار گرفتن بدون تجهیزات لازم در فضا (در اصل بدون فیلتر در برابر تابش‌های کیهانی)، باید انتظار سوختگی‌های پوستی وخیمی را نیز داشت و البته به احتمال زیاد انسان دچار بیماری رفع فشار نیز خواهد شد. علاوه بر این با توجه به سردی بیش از حد دمای فضا، بدن ما بلافاصله یخ نخواهد زد و گرمای خود بدن تا پیش از اینکه دچار خفگی شود از آن در مقابل یخ زدگی محافظت می‌کند.

اگر هم در فضا کسی بمیرد، در این شرایط با توجه به عدم وجود اکسیژن، بدن با شرایط معمولش تجزیه نمی‌شود. در صورتی که فرد نزدیک یک منبع حرارتی قرار داشته باشد، بدن آن مومیایی و در صورتی که وضعیت غیر از این باشد بدن فریز خواهد شد. اما اگر انسانی در لباس فضانواردی در فضا بمیرد تا مادامی که در آن لباس، اکسیژن موجود باشد بدنش به تجزیه شدن ادامه خواهد داد. در هر دوی این شرایط بدن انسان مذکور تا مدت‌های طولانی در فضا معلق و باقی خواهند ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
قدیما ما فیزیک که میخوندیم میگفتن فضا فشاری وجود نداره و بدن انسان به فشار طبیعی زمین یا همون اتمسفر عادت داره و اگه از زمین خارج بشیم بدون تجهیزات این اختلاف فشار باعث ورم کردن یا انفجار بدن میشه که به یخ زدگی یا کمبود اکسیژنم نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۰۰:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
خیلی جالب بود