"افسانه ایران" در کنار فیگو و ناکاتا

به‌تازگی در خبر‌ها آمده که هیات بین‌المللی فوتبال (IFAB) مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران را به‌عنوان نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش خود انتخاب کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از حوالی سال ۱۸۸۶ تا امروز، شاید بتوان مدعی شد که تنها نهاد رسمی و متخصص در امر قانونگذاری و بررسی قوانین فوتبال، هیات بین‌المللی فوتبال، بورد بین‌المللی اتحادیه فوتبال یا نهاد قانونگذاری فوتبال بوده است. درواقع اگر قرار بر معرفی اعضای این بورد تخصصی باشد، باید گفت هر کشور یا هر نهادی که به فوتبال مربوط می‌شود، چراکه در فهرست اعضای آن نوشته شده است؛ فیفا به‌علاوه ۴ اتحادیه فوتبال دنیا و این یعنی همه خانواده بزرگ فوتبال.

اتحادیه‌های فوتبال انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی از بریتانیا در کنار اعضای رسمی فیفا به‌نوعی عضوی از این بورد تخصصی و قانونگذار هستند. ذات رای‌گیری و شاکله کلی این بورد قانونگذاری از همان ابتدا حاشیه‌هایی داشت و مخالفان خود را به چشم دید، به‌عنوان مثال مارادونا بار‌ها نسبت به این نهاد بین‌المللی اعتراض کرده بود و آن را فرزند انگلیس می‌دانست، هرچند این مخالفت بی‌ارتباط با ۴ حکم رسمی علیه خود مارادونا نبود. درواقع، نمایندگان فیفا ۴ حق رأی و نمایندگان هریک از اتحادیه‌های بریتانیایی یک رای دارند. مصوبات این هیات باید دست‌کم از ۶ رای مثبت برخوردار باشند.

IFAB چرا تشکیل شد؟

شاید اگر فیفا زودتر از تاریخ تولد خود به دنیا آمده بود، دیگر نیازی به این نهاد بین‌المللی نداشتیم، اما مهم این است که بدانیم چرایی پیدایش نهاد IFAB بروز اختلافات بین ۴ اتحادیه فوتبال در خود بریتانیا بود و به همین دلیل یک نهاد بین‌المللی برای یکسان‌سازی قوانین در سراسر جهان فوتبال ایجاد شد و به سال ۱۹۰۴ فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتبال به‌عنوان نهاد اداره ورزش فوتبال در سطح بین‌المللی تاسیس و پایبندی خود را به قوانین هیات بین‌المللی فوتبال اعلام داشت. با افزایش محبوبیت بین‌المللی فوتبال نمایندگان فیفا هم در سال ۱۹۱۳ به این هیات دعوت شدند. در ابتدا فیفا و هریک از اتحادیه‌های بریتانیایی ۲ حق رای داشتند و تصمیماتی که از ۸ رای موافق برخوردار بود، به تصویب می‌رسید و این به آن معنا بود که اعضای بریتانیایی این هیات درصورت توافق کامل حتی با مخالفت فیفا هم امکان تغییر قوانین را داشتند. در ۱۹۵۸ هیات شیوه جدیدی را برای رای‌گیری وضع کرد که شیوه امروزی آن است، براین اساس هریک از اتحادیه‌های بریتانیایی یک رای و فیفا ۴ رای دارند و برای تصویب هر قانونی دست‌کم ۶ رای مثبت مورد نیاز است.

در وب‌سایت رسمی این نهاد بین‌المللی، شاید هر روز اشاره مهمی به یکی از قوانین فوتبال می‌شود، درباره آن بحث و بررسی صورت می‌گیرد و حتی کارشناسان و خبرنگاران مهم دنیا نیز در صفحه مربوط به نظرسنجی و ابراز عقیده، حضور داشته و قانون موردنظر را نقد می‌کنند. کسانی که به فوتبال علاقه دارند، مربیان جوان و حتی داوران فوتبال می‌توانند با مطالعه همین بحث‌ها به بهترین متون انگلیسی و بین‌المللی درباره علم روز فوتبال دنیا، دست پیدا کنند. هر ابهامی در طول یک روز فوتبالی در هر جای دنیا که باشد، از سوی این وب‌سایت مورد بررسی و روشنگری قرار می‌گیرد و شاید بتوان گفت هیچ سوالی در دنیای فوتبال از سوی این نهاد بین‌المللی، بی‌پاسخ نمی‌ماند.

افتخاری برای افسانه ایران

به‌تازگی در خبر‌ها آمده که هیات بین‌المللی فوتبال (IFAB) مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران را به‌عنوان نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش خود انتخاب کرده است، این خبر برای فوتبال ایران بدون تردید یک افتخار بزرگ و مهم محسوب می‌شود. این اتحادیه از مهدوی‌کیا با عنوان «افسانه ایران» یاد کرد. مهدوی‌کیا سابقه ۱۱ سال بازی در تیم هامبورگ در بوندسلیگا را در پرونده دارد. در پست مهم این نهاد جهانی به ۱۱۰ بازی ملی مهدوی‌کیا، افتخار فوتبال ایران و همچنین انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در سال ۲۰۰۳ اشاره شده است.

مهدی در کنار ناکاتا و فیگو

اعضای بورد رسمی در هیات‌رئیسه این نهاد رسمی عبارتند از: فاطمه سامورا از فیفا، جاناتان فورد از ولز، مارک بالینگهام از اتحادیه انگلیس، پاتریک نلسون از اتحادیه فوتبال ایرلند شمالی و یان مکسول از اتحادیه فوتبال اسکاتلند. کسانی که در این بورد تخصصی، مقام مشورتی دارند از قاره آسیا عبارتند از: هیدتوشی ناکاتا و مهدی مهدوی‌کیا از کنفدراسیون فوتبال آسیا، امبوما از آفریقا، کارلوس پلاتا و جمال شباز از کونکاکاف، لوئیس فیگو از یوفا، بوبان از باشگاه میلان و چند نام نه‌چندان آشنا در دنیای فوتبال از قاره‌های مختلف که با رای خود در مصوبات این نهاد رسمی تاثیرگذار خواهند بود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.