کشاورزان سیستان و بلوچستان افزون‌بر۲۳۰ هزار تن خرما برداشت کردند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کشاورزان ۲۳۲ هزار و ۷۴۶ تن خرما را از سطح ۴۵ هزار و ۶۷۰ هکتار از نخلستان‌های این استان برداشت و روانه بازار مصرف کردند.

کشاورزان سیستان و بلوچستان افزون‌بر۲۳۰ هزار تن خرما برداشت کردندبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اردشیر شهرکی  مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۵۸ هزار و ۵۶۱ هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۴۵ هزار و ۶۷۰ هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

او ادامه داد: برداشت خرما از نیمه آخر خرداد در این استان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع شده و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در مهر به پایان رسید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خرمای تولید شده این استان علاوه بر استان‌های دیگر به کشور‌های حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.

او گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.

شهرکی بیان کرد: کشت خرما در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

او  با بیان اینکه بیش از ۷۰ رقم خرما در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود، بیان کرد: ربی، مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی از معروف‌ترین ارقام خرما در این منطقه هستند.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

انتهای پیام/ع

 برداشت خرما در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار