در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رصد اتوبوس‌های حامل زوار با سامانه سپه تن راهور ناجا/ بازداشت سارقان محتویات خودرو‌های زائران در پارکینگ چذابه/ کاهش ۱۱ درصدی تصادفات ایام اربعین نسبت به پارسال

سخنگوی ناجا درباره اقدامات پلیس در ایام اربعین توضیحاتی داد.


رصد اتوبوس‌های حامل زوار با سامانه سپه تن راهور ناجا/ بازداشت سارقان محتویات خودرو‌های زائران در پارکینگ چذابه/ کاهش ۱۱ درصدی تصادفات اربعین نسبت به پارسالسردار احمد نوریان سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات ناجا درباره بازگشت زوار اربعین به کشور، گفت: با توجه به نحوه صدور روادید و تحویل فوری آن به هموطنان، جمعیت عظیمی در مراسم اربعین امسال شرکت کردند.

وی افزود: نیروی انتظامی با پیش بینی تهمیدات لازم برای برقراری امنیت و مسائل انضباطی و ترافیکی در حاشیه مرزها، با اعزام ۳۰ هزار نیروی پلیس به مرز‌های چهارگانه؛ توانست با ایجاد شرایط مساعد در مرز‌های چذابه، شلمچه، مهران و خسروی امنیت را برای زوار برقرار کند.

سردار نوریان تصریح کرد: ۶۵ درصد از زوار با خودرو‌های شخصی خود به مرز‌ها آمدند و مابقی نیز با استفاده از خطوط ریلی، زمینی و هوایی سفر خود را آغاز کردند، که برای تامین نظم و امنیت و تسهیل در آمد و شد؛ پلیس راهور ناجا اقدام به انجام خدمات دهی برای زوار مسیر‌های ترددی را کنترل کرد تا از وقوع حوادث رانندگی و سوانح به میزان قابل توجهی جلوگیری کند.

وی افزود: در مرحله اول انجام اقدامات پلیس راهور ناجا، ۱۱ درصد کاهش تصادفات رانندگی نسبت به اربعین پارسال ثبت شد.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه صدور گذرنامه به صورت تک برگی سرعت صدور آن برای زوار را تسهیل داد، اظهار کرد: انجام این امر باعث شد تا مانعی برای زوار در زمان خروج از کشور پیش نیاید و تسهیل در تردد هموطنان با تشریفات عبور و گذر از مرز‌ها بسیار کوتاه و با برنامه ریزی دقیق انجام شود.

وی افزود: به جز چند مقطع تعلل در مرز چذابه که آن هم به دلیل ازدحام جمعیت بود، هیچ مشکلی در زمان خروج زوار از کشور نداشتیم؛ به محض وقوع کوچکترین موضوع در محل جلسه‌ای تشکیل داده و با مسئولان عراقی رایزنی‌های لازم را جهت آرامش زوار ترتیب دادیم و موضوعات به سرعت حل و فصل شد.

سردار نوریان ضمن تشکر از اطلاع رسانی سازمان صدا و سیما و رسانه‎ها در خصوص زمان برگشت زوار به کشور، گفت: اقدام مناسبی در فضای مجازی درباره زمان و نحوه بازگشت زوار به ایران انجام شد تا در بازگشتشان مدیریت داشته و این امر به ناجا کمک کرد تا بتواند با آرامش و به خوبی به زوار خدمت رسانی کند، نیروی انتظامی تمام قد در خدمت مردم است.

وی افزود: پلیس راهور در سامانه‌ای تحت عنوان «سپه تن» بر موضوع تردد اتوبوس‌های زوار چه آن‌هایی که در عراق در حال بازگشت به کشور هستند و چه اتوبوس‌هایی که در داخل کشور در حال تردد به سمت استان‌های خود است، اشرافیت کامل دارد و لحظه به لحظه تردد اتوبوس‌های حامل زوار ایرانی در حال رصد است.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: استراحتگاه‌هایی برای رانندگان این اتوبوس‌ها و زوار در سراسر مسیر بازگشتشان به کشور تعبیه شده تا در زمان خستگی و خواب آلودگی در این تفرجگاه‌ها استراحت کرد و سپس به مسیر خود ادامه دهند، لذا توصیه ما این است که زوار در زمان خستگی و خواب آلودگی از ادامه حرکت خودداری کنند و پس از استراحت نسبت به بازگشت و رانندگی اقدام کنند.


بیشتر بخوانید: تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوس از مرز چذابه اجازه خروج از کشور دارند/ کاپوتاژ خودرو‌های شخصی ممنوع است


وی افزود: ماموران پلیس پیشگیری ناجا نیز با حضور در شهرستان‌های دشت آزادگان، سوسنگرد، شلمچه، مهران و سایر شهرستان‌های اطراف نسبت به انجام ماموریت‌های انتظامی و امنیتی خود در حال اقدام هستند.

سردار نوریان با بیان دستگیری چند نفر از سارقان در پارکینگ‌های متعلق به شهرداری در چذابه، گفت: ۸ نفر از زوار با مراجعه به پارکینگ‌هایی که خودرویشان در آنجا بود، متوجه به سرقت رفتن اقلام داخل خودروهایشان شدند که بلافاصله با اقدامات پلیس، دو دستگاه خودرو سرقتی مورد شناسایی ماموران قرار گرفت و سرنشینان آن که پس از ورود به پارکینگ، اقلام زوار را به سرقت برده بودند، شناسایی و دستگیر شدند و به ۳۷ فقره سرقت از خودرو‌های پارک شده اعتراف کردند.

وی درباره آمار و ارقام میانگین سنی زوار اربعین امسال اظهار کرد: ۹۷ درصد از زوار به صورت زمینی از مرز‌های چهارگانه و ۳ درصد نیز به صورت هوایی به مقصد عراق سفر کردند؛ مرز مهران ۵۷ درصد، شلمچه ۲۳ درصد، چذابه ۱۲ درصد و مرز خسروی نیز ۵ درصد عبور زوار را به خود اختصاص دادند.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: ۸ درصد زوار زیر ۱۵ سال بودند و ۱۲ درصد متعلق به میانگین سنی ۱۵ تا ۲۵ سال، ۴۳ درصد ۲۴ تا ۴۵ سال، ۲۲ درصد ۴۵ تا ۶۵ سال، ۴ درصد ۶۵ تا ۷۵ سال و ۸ دهم درصد نیز متعلق به رده سنی ۷۵ سال به بالا به ثبت رسیده است و تا به امروز نزدیک به ۹۰ درصد زوار به کشور بازگشتند.

وی درباره زمان انجام ماموریت‌های ناجا برای خدمت دهی زوار گفت: هیچ گاه فعالیت‌های ناجا تمامی ندارد و درتمام ایام درحال انجام خدمت رسانی به هموطنان هستیم، قرارگاه مرکزی اربعین ناجا، تا یک روز پس از اتمام اربعین به فعالیت خود ادامه خواهد، اما نیروی انتظامی مستقر در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان نسبت به انجام اقدامات انتظامی و امنیتی خود ادامه خواهند داد و به صورت شبانه روز در حال انجام ماموریت‌ها هستند.

انتهای پیام/

اقدامات پلیس در ایام اربعین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار