نوروزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

غربی‌ها به دنبال بازی با موضوعات مهم کشورمان هستند/ پایان زمان بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص بیانگر قانونی شدن آن است

سخنگوی کمیسیون حقوقی گفت: FATF تبدیل به ملعبه‌ای در دستان دشمنان شده تا هر زمانی که بخواهند علیه کشورمان تحریم اعمال کنند.


عینی//حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پایان مهلت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح مرتبط با FATF، گفت: لوایح چهارگانه مرتبط با FATF شامل پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو)، الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم می‌شود.

او افزود: دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بعد از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد، اما دو لایحه دیگر یعنی پالرمو و CFT بعد از تصویب در مجلس و رد شورای نگهبان به دلیل اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص ارسال شد و مجمع باید در فرصت زمانی مشخص این موضوع را رد یا تایید می‌کرد.

بیشتر بخوانید: پالرمو و CFT رد شده محسوب می‌شوند/ برای مبارزه با پولشویی قوانین داخلی کفایت می‌کند 

نوروزی درباره اینکه آیا مدت زمان بررسی یک مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام قابل تمدید است، اظهار کرد: معتقدیم همانطور که اگر شورای نگهبان در مهلت زمانی مقرر درباره مصوبه‌ای از مجلس اعلام نظر نکند، تبدیل به قانون می‌شود در مجمع هم اینگونه است، بنابراین مجمع اگر طی مدت زمان مشخص درباره مصوبه‌ای اعلام نظر نکند تبدیل به قانون شده و باید به دولت ابلاغ شود.

ما از ابتدا اعتقادی به FATF نداشتیم

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF خطر امنیتی برای کشور می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: اصولا بحث FATF مربوط به اروپا و غرب است و آنجا ناظرانی از رژیم صهیونیستی و عربستان حضور دارند بنابراین ما از ابتدا اعتقادی به FATF نداشتیم.

او ادامه داد: اگر قانون مبارزه با پولشویی یا تامین مالی تروریسم را در مجلس تصویب کردیم تنها به این دلیل بود که آن را یک موضوع ضروری، حساس و شرعی در جامعه اسلامی می‌دانستیم و باید انجام می‌شد.

نوروزی تصریح کرد: همچنین در بحث تصویب پالرمو معتقد بودیم نباید یک کودک در هیچ جایی به کار گرفته شود همانطور که دیدیم داعش به کودکان حتی ۸ ساله هم آموزش آدمکشی و قتل می‌داد.

پایان زمان بررسی مصوبه‌ای در مجمع، بیانگر قانونی شدن آن است

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: ما برجام را هم در مجلس تصویب کردیم و در اختیار دولت قرار دادیم، اما در نهایت آمریکا از آن خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد و در این میان سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی آمریکا را توبیخ نکردند، اکنون بحث FATF هم همینطور است. غربی‌ها در حقیقت به دنبال بازی با موضوعات مهم کشورمان هستند.

او اظهار کرد: اکنون FATF تبدیل به ملعبه‌ای در دستان دشمنان ما شده تا هر زمانی که بخواهند تحریمی را علیه کشورمان اعمال کنند، آن‌ها مسلما بعد از این مسایل دنبال بهانه‌گیری دیگری می‌روند، زیرا به دنبال تضعیف نظام و تقابل با آن هستند.

نوروزی با اشاره به سرنوشت لوایح پالرمو و CFT با وجود مسکوت ماندن آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: به نظر ما زمانی که فرجه زمانی بررسی یک مصوبه در مجمع تشخیص به اتمام می‌رسد، آن مصوبه تبدیل به قانون شده و باید به دولت ابلاغ شود، زیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام کار دیگری جز بررسی مصوباتی که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان است، ندارد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: با وجود اندیشمندان و خِبرگان مجمع تشخیص مصلحت فرصت و فرجه کافی برای اظهارنظر وجود دارد پس زمانی که اعلام نظر نمی‌کنند، سکوتشان دلیل بر رضایت است و باید قانون به دولت ابلاغ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار