موسوی در نشست خبری:

امیدواریم کار به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی نکشد/ مسببان حمله به نفتکش ایرانی مجازات خواهند شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسببان حمله به نفتکش ایرانی مجازات خواهند شد و شکایت خود را در این زمینه ارائه کردیم.

امیدواریم کار به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی نکشد/ مسببان حمله به نفتکش ایرانی مجازات خواهند شدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: امیدواریم همه کشور‌ها به پویش صلح امید بپیوندند تا شاهد منطقه‌ای امن باشیم.

او تاکید کرد: مسببان حمله به نفتکش ایرانی مجازات خواهند شد و شکایت خود را در این زمینه ارائه کردیم.

روحانی و ظریف برای اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در هفته‌های گذشته، حدود ۱۰ هیات دیپلماتیک به تهران سفر کرده اند، ادامه داد: رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای اجلاس عدم تعهد به باکو سفر خواهند کرد، فرستاده ویژه دولت چین احتمالا فردا برای رایزنی پیرامون مسائل منطقه به تهران سفر خواهد کرد.

گام چهارم طراحی شده است

او  همچنین در رابطه با گام چهار کاهش تعهدات ایران گفت: گام چهارم طراحی شده و بخشی از مواردی که سازمان انرژی اتمی اعلام کرده در همین راستاست. امیدواریم کار به گام چهارم نکشد و اورپا در مدت باقی مانده اقداماتی انجام بدهند در غیر ایران اینصورت آماده برداشتن گام چهارم است.

موسوی در مورد اقدامات اخیر ترکیه اظهار کرد: توافق آدانا گام روشنی برای ترکیه و سوریه است تا با برگشتن به آن گام مثبتی بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان تماس‌ها و رایزنی‌هایی با همتایان کرد و ترک و سوری خود داشته است و این رایزنی‌ها ادامه دارد؛ باید به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.

او افزود: با طرح جدید فرانسه برای برجام شاهد موضوع جدیدی نبودیم؛ فرانسه برای طرح خود از امریکا اجازه بگیرد؛ ژاپن هم طرح مشابهی داشته و موضوع جدیدی رخ نداده است.

موسوی در مورد حضور نظامی ترکیه و ایجاد پایگاه‌های ترکی در سوریه گفت: این اقدام غیر قابل پذیرش بوده و با واکنش همه کشور‌ها روبه‌رو خواهد شد، زیرا سوریه عضو سازمان ملل است.

ایران چه با اروپا و چه بدون اروپا به حیات اقتصادی خود ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روابط اقتصادی تهران و لندن اظهار کرد: ایران همواره خواستار روابط خوب با اعضای اتحادیه اروپا بوده و عادی سازی روابط با ایران از تعهدات اروپا در توافقنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از این امر استقبال می‌کنیم ایران چه با اروپا چه بدون آنها به حیات سیاسی خود ادامه خواهد داد.

او درمورد برگزاری کنفرانس امنیتی منامه و دعوت بحرین از رژیم صهیونیستی برای شرکت در این کنفرانس، خاطر نشان کرد: جای تاسف است کشور مدعی اسلامیت، رژیمی را بعد از ۷۰ سال نسل کشی به یک کشور عربی دعوت و ادعا می‌کند نشست آنها برای مقابله با نفوذ ایران برگزار می‌شود، اما باید بدانند که با همکاری یک رژیم غاصب به اهداف خود نمی رسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آزاد شدن مبلغ هفتصد میلیون دلار که یک نماینده مجلس روز گذشته اعلام کرد، گفت: کاهش تنش میان ایران و امارات را تایید می‌کنم، اما نمی توانم این رقم را تایید کنم. ما از هرگونه کاهش تنش با کشورهای همسایه و منطقه از جمله امارات متحده عربی استقبال می‌کنیم. من به کشورهای منطقه می گویم اگر دنبال دوستی و مودت در منطقه هستند دوستی بهتر از جمهوری اسلامی ایران ندارند.

موسوی در مورد سفر مقام عربستانی به تهران تصریح کرد: این سفر را تایید نمی‌کنم ولی سفرهای دیپلماتیک به کشورمان در روزهای اخیر انجام شد.

روح الله زم به عنوان یک عنصر خرابکار بازداشت شده نه فعالیت در یک کانال

موسوی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره نحوه بازگرداندن سرشبکه کانال معاند آمدنیوز و موضع گیری فرانسه در این رابطه، بیان کرد: اقدام در بازگرداندن روح الله زم، این عنصر ضد ملی درست بوده است، او اذعان کرده با گروه‌های ضد ایرانی در ارتباط بوده به عنوان یک عنصر خرابکار و ضد امنیت ملی بازداشت شده نه فعالیت در یک کانال.

او ادامه داد: فرانسوی ها یک موضع اولیه گرفتند، دوستان ما تمام بخش های فعالیت‌های ضد امنیتی او را باز کنند آن زمان موضوع شفاف خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه ۱۰۴ نفر از زائران اربعین حسینی حین زیارت یا حادثه رانندگی جان خود را از دست داده یا مجروح شدند، ولی گزارشی دال بر کشته شدن زائران وجود ندارد.

موسوی با اشاره به صحبت‌های ظریف مبنی بر اینکه من نگفتم امضا کری سند است، بیان کرد: صحبت ظریف صریح و شفاف بود، اوباما باید تعهد می‌داد و این کار انجام شد؛ حرف نسبت داده شده به وزیر امور خارجه هم به موضوع دیگر مربوط می‌شود؛ آنچه ظریف در مورد خارج نشدن آمریکا از برجام گفت، نشانه احترام به حقوق بین الملل بود و خود را متعهد به تعهدات می‌دانیم؛ این موضوع که طرف مقابل به رغم اجرای تعهدات از سوی ما زیر توافق می زندو به ما مربوط نیست، بحث اقدامات ما اعتماد به طرف مقابل نبوده و بحث کاری ما حقوقی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اعتراضات لبنان بیان کرد: ما در مسائل داخلی کشور‌ها دخالت نمی‌کنیم؛ دولت و ملت لبنان رشید هستند، دولت شنوای خواسته‌های ملت است و امیدواریم بتوانند از این حوادث خارج شوند، معتقد به عدم دخالت کشور‌های خارجه در مورد اتفاقات اخیر در لبنان هستیم.

او درباره اتهامات وزیر امور خارجه بحرین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به بحرین تاکید کرد: این اظهارات کذب محض است و همه این ادعا‌ها را رد می‌کنیم.

دنبال روابط حسنه با کشور‌های منطقه هستیم

موسوی ادامه داد: ما خیر و صلاح همه کشور‌های منطقه از جمله بحرین را می‌خواهیم. اگر واقعا آنها خواستار ثبات، تنش زدایی و گفت‌وگو باشد، ما هم دنبال روابط حسنه با کشور‌های منطقه هستیم و در این رابطه طرح‌ها و برنامه‌های خود را داده ایم، بحرینی‌ها اگر واقعا به دنبال گسترش روابط حسنه هستند می‌توانند به این طرح‌ها رجوع کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی عنوان کرد: موضوع FATF علی‌رغم روشنگری‌هایی که هم ما کردیم و هم نهاد‌های مسئول انجام دادند مورد توجه قرار نگرفت.

او افزود: وزارت خارجه متصدی این موضوع نیست، ولی نظر وزارت خارجه بار‌ها اعلام شده و نگرانی‌هایی که توسط برخی منتقدین عنوان می‌شود مسموع نیست و آنها را از روی آگاهی نمی‌دانیم؛ امیدوارم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت نظام، مردم و کشور و مراودات مالی ما چیست و وزارت خارجه بیش از این نمی‌تواند موضعی صریح و شفاف اتخاذ کند.

او درباره انتخابات افغانستان و ادعاهایی که درمورد دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران از حوزه های انتخاباتی و حمایت او ا یک جریان خاص زده شده است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از افغانستان یکپارچه حمایت می کند و هیچ ارتباط ویژه با گروه خاص افغانستانی ندارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که همه گروه های سیاسی باید در راه حل سیاسی افغانستان مشارکت داشته باشند و مشکلات این کشور از طریق گفت وگوی همه گروه‌های سیاسی با یکدیگر حل خواهد شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از منابع خبری به نقل از مقامات هلند مدعی شده‌اند که ایران دست به اقدامات خرابکارنه در این کشور زده و در کشته شدن دو نفر از شهروندان این کشور دخالت داشته است، خاطر نشان کرد: ما گزارش های رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. برخی گزارش‌ها که شما به آنها استناد می‌کنید گزارش‌های رسانه‌ای است ولی آن چه که برای ما در چنین مواردی اهمیت دارد گزارش‌های رسمی است که در حال ما گزارش رسمی نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
این امید بی مورده . شما بهتره اقدامات گام چهارم رو تشریح کنید تا حساب دستشون بیاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
شما گام‌های بعدی را هم بردارید .مگر گام‌های قبلی در رفتار اونها تاثیر داشت.ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۲۱:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
حالا به گام ۴ ام بکشه چی میشه؟
Switzerland
سعید فروزان
۱۹:۲۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
باز هم اینها به امید اروپا هستند ، بخصوص فرانسه ، در همین ماجرای زم هم باز چهره کثیف فرانسه را میبینم اما برخی آقایان گویا تو کوچه علی چپ بد جوری گیر کردن
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۸:۴۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
اینم از برجام..معطل میکنین فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
تعهدات برجامی؟؟؟؟!!!!!!ببخشیدمیشه بفرمائیدکدوم برجام؟؟؟!!!!!
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
ما نمیدونم چرا ملت بحرین رو از دست این دولت بحرین خبیث آزاد نمی‌کنند تنها یک روز برا نابودی دولت بحرین کافیه تا ملتش در آرامش زندگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۱۲:۵۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
امیدواریم شما به این سطح از درک برسید که اروپا هرگز به تعهداتش عمل نخواهد کرد ، پس بهتر است در سطح عظمت و اقتدار این ملت گام بردارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
گام چهارم هم تمام میشود و اتفاقی نمی افتد چون انتظار از کشورهای که هیچ موقع دلشان به حالمان نمیسوزد بی معنی هست
آخرین اخبار