شناسایی هشت منطقه خراسان شمالی برای ایجاد شکارگاه اختصاصی

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: تاکنون، هشت منطقه در عرصه‌های طبیعی این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی برای ایجاد شکارگاه و قرق‌گاه اختصاصی شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،اسکندر گردمردی رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی، یکی از برنامه‌ها برای احیا و تکثیر حیات وحش است.

گردمردی بدون اشاره به گستره مجموع مناطق شناسایی شده برای واگذاری گفت: با واگذاری عرصه‌های طبیعی و ایجاد شکارگاه اختصاصی، تلاش داریم تا از سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی برای حفاظت از محیط زیست، پوشش گیاهی و جانوری استفاده شود.

او افزود: تاکنون سرمایه گذاران، برای ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی در دو منطقه به وسعت ۵۰ هزار هکتار متقاضی شده اند که بر این اساس، مناطقی در اسفراین و جاجرم در قالب شکارگاه اختصاصی، مدیریت می‌شود.

گردمردی گفت: عرصه‌هایی به عنوان شکارگاه اختصاصی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، که جمعیت حیات وحش در آن مناسب نیست و نیاز به حفاظت دارد و تلاش داریم تا با این اقدام، عرصه ها، توانمندی خود را بازیابی کنند و جمعیت حیات وحش در آن بیشتر شود.

گردمردی اظهار داشت: در قرق اختصاصی، بخش خصوصی مکلف می‌شود تا منطقه تحت قرق را مدیریت و حفاظت کند و محیط امن برای گونه‌های مختلف وحوش ایجاد تا شرایط برای تکثیر فراهم شود.

او گفت: پیش از واگذاری عرصه به بخش خصوصی، جمعیت حیات وحش سرشماری و پس از آن، شکار در این منطقه تا چند سال ممنوع می‌شود و بخش خصوصی مکلف است از عرصه حفاظت کند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای حفاظت و مدیریت شکارگاه‌های تحت قرق، از نیروی مردم بومی منطقه استفاده می‌کند اظهار داشت: با اجرایی شدن شکارگاه‌های اختصاصی، برای چند نفر اشتغال زایی می‌شود.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ‌ها می‌باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/د

شناسایی هشت منطقه خراسان شمالی برای ایجاد شکارگاه اختصاصی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.