مدیرکل امور عشایری استان سمنان:

۳۰ هزار راس دام عشایر سمنان پلاک‌گذاری شد

خادم گفت: ۳۰ هزار راس دام سبک عشایر استان برای مقابله با قاچاق گوشت قرمز پلاک‌گذاری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مراد خادم، مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: عشایر استان سمنان یک میلیون و ۷۰ هزار راس دام سبک دارند که برنامه پلاک‌گذاری این تعداد دام سبک از ماه شهریور امسال آغاز شد.

او افزود: تا پایان سال جاری برنامه پلاک‌گذاری بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سبک عشایر استان در دستور کار قرار دارد و با اجرای این طرح قاچاق دام سبک از مبدا سمنان کاهش چشمگیری می‌یابد.

خادم تصریح کرد: کاهش سرقت دام سبک و تسریع در شناسایی صاحبان دام‌های سبک در محموله‌های قاچاق احتمالی احشام از دیگر مزیت‌های پلاک گذاری دام است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ابراز کرد: شناسنامه‌دارشدن دام‌های سبک و سنگین در استان سمنان رویکردی ارزشمند برای بررسی و ارزیابی دقیق از ظرفیت‌ها و میزان تولید گوشت قرمز است.

او اظهار کرد: فقدان پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار نبودن دام در سال‌های گذشته به قاچاق و سرقت دام در کشور می‌انجامید، اما در یکسال گذشته با اجرای این طرح مشکلات عشایر و دامداران در بخش‌های مختلف کاهش یافت.

خادم بیان کرد: به طور متوسط یک خانوار عشایر در استان سمنان ۳۰۰ تا ۳۵۰ راس دام سبک مانند گوسفند و بُز دارد در حالی که این آمار در کشور ۱۵۰ تا ۲۰۰ راس برای یک خانوار عشایر است.

حدود ۴۸ میلیون راس گوسفند، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس بز و ۸ میلیون رأس گاو در کشور وجود دارد و در مجموع حدود ۷۵ میلیون راس دام در ایران باید پلاک‌گذاری شود.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام / م

کاهش چشمگیر قاچاق دام سبک از استان سمنان

برچسب ها: قاچاق ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار