رئیس سازمان شیلات:

تولید محصولات شیلاتی به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن می‌رسد

خون میرزایی مجموع تولید محصولات شیلاتی در سال گذشته را یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد.

تولید محصولات شیلاتی به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن می‌رسد/ کمبود تسهیلات در خصوص پرورش ماهی در قفسبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نبی الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزی پروری و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهارمین نمایشگاه شیلات به منظور معرفی توانمندی‌ها برای پاسخ به نیاز داخل تشکیل شده است و خوشبختانه علی رغم شرایط تحریم امسال نسبت به سال‌های قبل میزان استقبال افزایش داشته به طوری که از ۷۷ شرکت به ۹۳ شرکت رسیده است همچنین فضای اختصاصی به نمایشگاه ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: سال گذشته میزان تولید، ارز آوری و ترازه تجاری جلوتر از برنامه بود که امیدوار هستیم در سال ۹۸ این روند ادامه یابد.

به گفته خون میرزایی طی شش سال گذشته میزان تولید محصولات شیلاتی با تدبیر مناسب سازمان شیلات افزایش پیدا کرد که امیدوار هستیم این روند استمرار یابد به طوری که سال ۹۸ هم از تکالیف برنامه جلوتر خواهیم بود.

این مقام مسئول مجموع تولید محصولات شیلاتی در سال گذشته را یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: رشد چشمگیر تولید صید در سال‌های بعد از انقلاب/ ایران رتبه ۲۴ جهانی آبزی‌پروری در دنیا را داراست


معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در خصوص پرورش ماهی در قفس کاستی‌هایی در تسهیلات داریم که اگر نظام بانکی در این زمینه به ما کمک کند می‌توانیم تولید را افزایش دهیم.

خون میرزایی  مجموع تولید محصولات شیلاتی سال گذشته را یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که امسال پیش بینی می‌شود مجموع تولید به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن برسد.

ایران دارنده رتبه اول پرورش قزل آلا در دنیاست

به گفته این مقام مسئول ایران در خصوص پرورش ماهیان قزل آلا در دنیا رتبه نخست، خاویار رتبه سوم و گوشت خاویاری رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان شیلات سرانه مصرف ماهی در ابتدای کار دولت یازدهم ۸.۵ کیلو اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سال گذشته سرانه مصرف به ۱۲.۱ کیلوگرم رسید که این میزان بیش از برنامه بود.

او با بیان اینکه سال گذشته ۴۸ هزار تن میگو در کشور تولید شد، اظهار کرد: با توجه به آن که برداشت میگو هنوز تمام نشده است ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید بیش از برنامه خواهد بود، اما تا پایان فصل نمی‌توان رقمی را اعلام کرد.

خون میرزایی درباره آخرین وضعیت بیماری لکه سفید میگو گفت: بیماری لکه سفید یک بیماری ویروسی جهانی است که تمامی کشور‌های صاحب صنعت میگو درگیر آن هستند و در کشور ما این بیماری بومی شده و همواره در کنار آن تولید انجام می‌شود.


رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه برداشت و صید ساحلی بیش از ظرفیت منابع دریایی است بیان کرد: متاسفانه عمده این صید‌ها به صورت غیر مجاز و غیر قانونی انجام می‌شود و با اینکه یگان حفاظت داریم، اما بضاعت کامل برای مقابله با این امر را نداریم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی بخشی از این مسئله به حوزه‌های قضایی و نمایندگان عالی دولت در استان‌ها مربوط است که انتظار می‌رود پیگیری‌های لازم صورت گیرد.


خون‌میرزایی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای صید تجاری ماهیانه دریای خزر نداریم، افزود: بر اساس تحقیقاتی که هر سال انجام می‌شود تا کنون چشم اندازی برای صید تجاری این ماهیان از دریای خزر وجود ندارد.

او درباره دستگیری صیادان ایرانی گفت: این مسئله مربوط به وزارت امور خارجه است و هرگاه ما مطلع شویم صیاد ایرانی دستگیر شده حتی اگر مجوز نداشته باشد این مسئله را به وزارت امور خارجه اطلاع می‌دهیم و از این طریق پیگیری می‌کنیم، اما آماری از اینکه تا کنون چند نفر ملوان و صیاد ایرانی دستگیر شده اند نداریم.

رئیس سازمان شیلات درباره اینکه تجهیزات مورد استفاده پرورش ماهی در قفس داخلی است یا وارداتی اظهار کرد: بخشی از این تجهیزات داخلی است و افرادی که خواهان تکنولوژی‌های داخلی هستند می‌توانند از آن استفاده کنند و بخشی خارجی است و آن‌هایی که تمایل به استفاده از تحهیزات خارجی دارند می‌توانند از این بخش استفاده کنند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت وگذاری مزارع پرورشی گفت: طی ۶ سال اخیر آبزی پروری مزیت‌های نسبی و سودآوری در بخش کشاورزی داشته است به طوری که تقاضا برای احداث زمین افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان شیلات درباره اینکه تجهیزات مورد استفاده پرورش ماهی در قفس داخلی است یا وارداتی اظهار کرد: بخشی از این تجهیزات داخلی است و افرادی که خواهان تکنولوژی‌های داخلی هستند می‌توانند از آن استفاده کنند و بخشی خارجی است و آن‌هایی که تمایل به استفاده از تحهیزات خارجی دارند می‌توانند از این بخش استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه در حوزه آبزی پروری دانش کار بومی شده است بیان کرد: دولت پشتیبانی و حمایت‌های خوبی در این خصوص داشته و سرمایه گذارانی که بضاعت دارند تا سرمایه گذاری زیرساخت را انجام دهند محدودیتی در وگذاری وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار