اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای تسهیل کوچ عشایر

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای تسهیل کوچ عشایر، از عشایر استان خواست برای کوچ به مناطق قشلاقی عجله نکنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بهزاد محمدی مدیر امور عشایری استان کرمانشاه گفت : هر ساله با شروع فصل پاییز آهنگ کوچ عشایر از مناطق ییلاقی به سمت مناطق قشلاقی نواخته می‌شود.

او گفت : عشایر استان کرمانشاه با ۱۴ هزار خانوار در قالب ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل ۸۰ هزار نفر جمعیت دارند که دوره ییلاقی خود را در سطح استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

محمدی افزود: بر اساس تقویم کوچ زمان رسمی کوچ عشایر از ۳۰ آبان آغاز می‌شود، البته برخی از عشایر بویژه آن‌هایی که به صورت سنتی کوچ می‌کنند و کوچ آن‌ها بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد، فرآیند کوچ خود را آغاز کرده‌اند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه عشایر نباید برای کوچ عجله کنند، از آن‌ها خواست تا زودتر از زمان مقرر کوچ خود را شروع نکنند تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

او با اشاره به ضرورت اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای کوچ عشایر، گفت: در تلاشیم تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا عشایر با کمترین مشکلات کوچ کرده و در مناطق قشلاقی مستقر شوند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به احتمال بالای قاچاق دام حین کوچ عشایر در نقاط مرزی استان، گفت: اگرچه به منظور جلوگیری از قاچاق دام طرح هویت‌گذاری دام‌ها در دست اقدام است، اما از آنجایی که هنوز خیلی از دام‌های عشایر پلاک گذاری نشده از عشایر می‌خواهیم تا برای جلوگیری از قاچاق دام با نیرو‌های نظامی و انتظامی همکاری داشته باشند.

او افزود: هماهنگی‌های لازم برای صدور کارت تردد به ویژه برای آن دسته از عشایری که کوچشان در نقاط مرزی انجام می‌شود، صورت گرفته است.

او بر ضرورت همکاری عشایر با مجموعه دامپزشکی به ویژه در خصوص واکسیناسیون آبله دام‌ها در مناطق ییلاقی نیز تاکید کرد.

محمدی سپس با بیان اینکه تدابیر لازم برای تامین سوخت عشایر در فصل کوچ اندیشیده شده، گفت: در سنوات گذشته سهمیه سوخت عشایر ۴۰۰ لیتر بود که امسال با اقدامات خوب صورت گرفته این میزان به ۸۰۰ لیتر افزایش پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به تجهیز مدارس عشایری استان به یازده دستگاه کانکس، گفت: در استان کرمانشاه ۲۱ مدرسه سیار عشایری داریم که با این تعداد کانکس مشکلی برای تحصیل فرزندان عشایر نخواهیم داشت.

محمدی با بیان اینکه عشایر استان کرمانشاه ۴.۲ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند، گفت: ۶.۷ درصد از جمعیت عشایر کشور در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند.

 محمدی،گفت: عشایر استان کرمانشاه با در اختیار داشتن ۱.۵ میلیون راس واحد دامی از نظر تعداد دام در اختیار عشایر رتبه چهارم را در کشور دارند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به نقش مهم عشایر در تولیدات دامی و صنایع دستی، افزود: عشایر استان ۳۰ درصد پروتئین مورد نیاز استان شامل ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، ۲۷ هزار تن شیر و فرآورده‌های آن، ۱۷۰۰ تن انواع الیاف دامی شامل پشم، کرک و مو، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۲ هزار قطعه انواع صنایع دستی تولید می‌کنند.

 

 

انتهای پیام/د

شروع فصل پاییز آهنگ کوچ عشایر

 

برچسب ها: عشایر ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار