شکوری راد در نشست خبری:

اصلاح اصلاح طلبی معنای دقیقی ندارد/ جهانگیری خود را قربانی حیثیت دولت دوم روحانی کرد

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: اصلاح اصلاح طلبی معنای دقیقی ندارد و گفتمان اصلاحات بسیار گسترده است.

شکوریبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در نشست خبری که در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد، گفت: مطرح شدن اصلاح اصلاح طلبی معنای دقیقی ندارد و طیف گفتمان اصلاح طلبان بسیار گسترده است.

او در پاسخ به سوالی مربوط به ایجاد یک جبهه سوم در انتخابات گفت: قالیباف و احمدی‌نژاد بالاترین رای را در میان اصولگرایان دارند، اما قالیباف عنصر سوخته در میان اصولگرایان هست.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به این پرسش که وضعیت آقای جهانگیری را در دولت چگونه ارزیابی می‌کنید، چراکه عده‌ای معتقدند جهانگیری در دولت روحانی سوخت، گفت: من هم معتقدم که آقای جهانگیری در دولت دوم روحانی سوخت، اما نه به معنای اینکه کلاً از دست رفته است، ولی آقای جهانگیری لطمه دید.

او افزود: آقای جهانگیری خود را قربانی حیثیت دولت دوم آقای روحانی کرد. ما به آقای جهانگیری توصیه کرده بودیم که بهتر است در دولت باقی نماند، اما باز ترجیح داد که باقی بماند، چراکه فکر می‌کرد همین مقدار که کمک می‌کند، مؤثر و مفید است که البته مؤثر و مفید هم بود، اما مطالبات اصلاح‌طلبان را برآورده نمی‌کرد.

شکوری ادامه داد: تصمیم آقای جهانگیری برای بودن در دولت تصمیم شخصی ایشان بود نه تصمیم اصلاح‌طلبان و ایشان براساس مجموعه ذهنیتی که داشتند، تشخیص دادند در دولت بمانند و همکاری‌شان با دولت به همین شکلی که هست ادامه داشته باشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تأکید کرد: ما هم از سازوکاری که در دولت است راضی نیستیم و بار‌ها این اعتقاد را گفته‌ایم. حلقه‌ای که اطراف آقای روحانی وجود دارد خیلی بسته است و برای تبادل‌نظر مشارکت‌جویی نمی‌کند و تعامل ما با دولت در همین حد افطاری‌های سالانه است.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی‌ها می‌گویند که مشکل اساسی اصلاحات این است که رهبر ندارد، اظهار داشت: اصلاحات نمی‌تواند رهبر نداشته باشد، کاملاً روشن است که اصلاحات رهبری می‌شود.

شکوری راد با بیان اینکه رهبری به معنای انسجام‌بخشی است، گفت: آقای خاتمی با تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، سازوکار رسیدن به انسجام را پیش پای اصلاح‌طلبان گذاشته و در سه دوره انتخابات این سازوکار فعالیت کرده است و اکنون در دوره چهارم قرار دارد، بنابراین از نظر تشکیلاتی این کار انجام شده است.

او افزود: هر جا جریان اصلاحات با مشکلی مواجه شود ممکن است آقای خاتمی مداخله کند و مسائل را حل کند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران گفت: با توجه به رویکردی که از ابتدا داشتیم از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنیم و انتقاداتی نیز به دولت داریم. ما حتی چوب حمایت از دولت را همچنان می‌خوریم و دلیل ما این است که مصلحت جامعه و کشور را در این می‌بینیم که از دولتی که به آن انتقاد داریم حمایت کنیم و امیدواریم با تحولات جدیدی که شکل گرفته است، دولت بتواند در مهلت باقی‌مانده کار‌هایی صورت دهد که بخشی از مطالبات مردم را پاسخ بدهد و در پایان دوره یک کارنامه قابل قبولی را از خود برجای بگذارد.

شکوری‌راد تصریح کرد: به هر حال دولت درصدد است که مشکلات بین‌المللی را برطرف کند و به نفع مردم باشد، شاید ما بتوانیم با سازوکار‌هایی که وجود دارد در همین دولت شاهد برجام ۲ باشیم که اگر برجام ۲ به دست آید، ممکن است بسیاری از موانع را از پیش پای دولت بردارد و تحرکاتی را شاهد باشیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه منظورتان از برجام ۲، توافقات بین‌المللی است یا داخلی، گفت: نه، منظور ما از برجام ۲ توافق بین‌المللی دولت با دیگر کشور‌هاست.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما به نظارت استصوابی شورای نگهبان انتقاد می‌کنید، اما شورای شهر که دیگر حاصل نظارت استصوابی نبود پس چرا مردم آنگونه که باید و شاید کارایی لازم را از آن نمی‌بینند، گفت: ارزیابی من از شورای شهر موفق است که متاسفانه دوره شورای شهر پنجم با وضعیت فعلی کشور و عملکرد دولت روبرو شده است.

او با بیان اینکه امروز شورای شهر به گونه‌ای است که می‌توانید از آن‌ها کارنامه بخواهید، افزود: انتخاب اول شورای شهر برای شهرداری تهران انتخاب خوبی بود، اما به دلیل لرزش آن شخص و مباحث دیگر شش ماه بیشتر طول نکشید؛ شهردار دوم هم با یک معضل روبرو شد و نمی‌تواند بیشتر از ۶ ماه شهردار باشد، اما شهردار سوم تاکنون عملکرد خوبی داشته است.

شکوری راد اذعان کرد: باید توجه داشت که شورای شهر پنجم میراث‌دار ۱۲ سال شهرداری آقای قالیباف و شورای شهری است که اصلاً خبری از آن‌ها نبود. در دوره‌های قبلی شورای شهر، مردم اصلاً نمی‌دانستند که شورای شهر کجا است، اما اکنون عملکرد شورای شهر زیر ذره بین مردم قرار دارد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران گفت: امروز شورای شهر پنجم روی صحنه است و البته عیب‌هایش دیده و خیلی برجسته می‌شود، اما اینکه بگوییم عملکرد آنان خوب نبود قضاوت درستی نیست.

شکوری راد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بیش از چهار سال است که حزب اتحاد ملت ایران تأسیس و آغاز به کار کرده است و امروز در آستانه پنجمین کنگره حزبی یا مجمع عمومی هستیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه در کشور ما احزاب را مزاحم تلقی می‌کنند، تصریح کرد: همه باید احزاب را فرصت تلقی کنند، چراکه افرادی دغدغه‌مند جمع شده‌اند و سازماندهی می‌شوند تا به حاکمیت کمک کنند، اما حاکمیت آن‌ها را مزاحم تلقی می‌کند.

او با بیان اینکه در ۳۰ آبان‌ماه سال جاری پنجمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران برگزار می‌شود، گفت: حزب اتحاد در این مدت در ۳۰ مرکز استان و ۱۵۰ شهرستان دفاتر نمایندگی تأسیس کرده است و مقدماتی برای تأسیس دفاتر دیگر در سایر حوزه‌ها نیز فراهم شده است.

شکوری راد به عضویت حزب اتحاد ملت ایران در دو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و سیاست عالی اصلاح‌طلبان اشاره و تصریح کرد: حزب اتحاد با سایر احزاب همکاری دارد و در شورای هماهنگی و اصلاح‌طلبان خانم آذر منصوری است که فعالیت مؤثر دارد.

او ادامه داد: حزب اتحاد ملت ایران مواضع خود را از طریق دبیرکل، قائم مقام، سخنگو و بیانیه‌ها اظهار می‌کند و در خصوص مسائل مختلف کشور نیز اظهارنظر کرده و غایب نبوده است.

شکوری‌راد با بیان اینکه پرسشگری نماد یک جامعه زنده بود و می‌تواند باعث پویایی جامعه شود، گفت: همانگونه که ما به دنبال پاسخ برای پرسش‌های خود هستیم، به همان اندازه نیز آماده‌ایم تا به جامعه و خبرنگاران پاسخگو باشیم.

وی به جمع‌بندی مواضع اتحاد در خصوص انتخابات اشاره و اذعان کرد: حزب اتحاد ملت ایران با تأکید بر اولویت سرمایه اجتماعی و اعتبار اصلاح‌طلبان، مواضع و رویکرد حزبی در خصوص نحوه ورود به موضوع مجلس یازدهم را در دفتر سیاسی خود مصوب کرده است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه ما مصوب کرده‌ایم که اصل بر استفاده از فرصت انتخابات و شرکت در آن است، مگر آنکه مفهوم انتخابات شکل نگیرد، گفت: افراد صاحب صلاحیت باید شناسایی شوند و لیست انتخابات قبل از ثبت‌نام مشخص شود و به آن‌ها توصیه شود که ثبت‌نام کنند.

شکوری‌راد ادامه داد: لیست انتخاباتی اصیل قبل از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزد‌ها اعلام شود و اگر در جایی فرد صاحب صلاحیت نداشتیم، نامزد معرفی نکنیم.

او با تأکید بر اینکه اصل بر اتحاد اصلاح‌طلبان است گفت: اگر این انسجام در هر حوزه‌ای شکل نگرفت، حزب به استقلال خود نامزد معرفی می‌کند.

وی بر لزوم ارزیابی نمایندگان فعلی مجلس اشاره و تصریح کرد: نمایندگان فعلی مجلس باید ارزیابی و مشخص شود که از نامزدی کدام یک از آن‌ها حمایت خواهد شد، بنابراین افرادی که از لیست امید به مجلس راه یافته‌اند و عملکرد مناسبی ندارند، مورد حمایت قرار نخواهند گرفت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: باید برنامه‌ای برای مجلس یازدهم تنظیم و براساس آن تبلیغ صورت گیرد. این برنامه قابلیت انجام در یک دوره مجلس را خواهد داشت و عملکرد نمایندگان و فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم براساس آن سنجیده خواهد شد.

شکوری‌راد با بیان اینکه نامزد‌های انتخاباتی باید برنامه‌های انتخاباتی را بپذیرند و تعهد خود را به آن اعلام کنند، گفت: نامزد‌های مورد حمایت اصلاح‌طلبان تعهد خواهند داد که عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان خواهند بود و بر همین اساس نامزد‌هایی که عضو یک حزب باشند به افرادی که عضویت در هیچ حزبی ندارند مقدم هستند؛ بنابراین هر نامزد انتخاباتی اگر عضو حزب نباشد، قبل از قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان به یکی از احزاب بپیوندد.

وی تأکید کرد: باید شورایی از طرف شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مسئولیت ساماندهی نمایندگان منتخب را پیش از شروع کار مجلس برعهده گیرد و در طول دوره حضور در مجلس در تعامل با فراکسیون اصلاح‌طلبان باشد و بر عملکرد آن‌ها نظارت کند و اجرای برنامه‌ها را از آن‌ها مطالبه کند، بنابراین حزب اتحاد بر عملکرد نمایندگان عضو خود نظارت مستمر خواهد داشت و به آن‌ها در انجام وظایفشان کمک خواهد کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، اصلاح‌طلب بودن، کارنامه مالی روشن داشتن، مبرّا بودن از هرگونه رانت و فساد مالی، ارجعیت منافع ملی بر منافع قومی، محلی و جناحی، اشتهار اخلاقی روشن و مثبت را از معیار‌های اصلی انتخاب نامزد‌ها برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

شکوری‌راد افزود: حزب اتحاد ملت ایران ستاد انتخابات خود را شکل خواهد داد و در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان نیز مشارکت فعال خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش شورای عالی اصلاح‌طلبان نسبت به مواضع انتخاباتی شما چه بود و از نماینده تهران چند نفر نمره قبولی گرفتند، گفت: نامه ما به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و برآورد ما این است که رویکرد‌های ما مورد قبول اکثریت اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار گیرد.

وی افزود: نقطه‌نظرات احزاب به شورای عالی اصلاح‌طلبان ارائه شده است، اما این شورا به دلیل ماهیت جبهه‌ای، چابکی لازم را ندارد، بنابراین شورا درصدد است ستاد انتخابات را شکل دهد و این ستاد به موارد جدی‌تر می‌پردازد.

شکوری‌راد با بیان اینکه براساس معیار‌هایی فعالیت نمایندگان اصلاح‌طلب را در مجلس بررسی کرده‌ایم، گفت: در مورد تهران معتقدیم وضعیت نمایندگان از مجموع کل کشور بهتر بوده است؛ افراد شاخصی بوده‌اند که مطالبات مردم را بیان کردند. از آن‌ها نامی نمی‌بریم، اما حتماً بدون ملاحظه نظر ما را اعلام خواهند کرد.

به گفته شکوری‌راد، نمایندگان فعلی مجلس علاقه دارند دوره بعد نیز در مجلس حضور داشته باشند. به نظر ما نیمی از نمایندگان فعلی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ملاک لازم برای حضور مجدد در لیست را دارند.

او ادامه داد: در تهران افرادی انتخاب شدند که از سبد تأییدصلاحیت‌ها قابل انتخاب بودند، بنابراین شرایط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانیم لیست انتخاب کنیم، اما متأسفانه در شهرستان‌ها اینگونه نبود و بعضاً افرادی انتخاب شدند که بدواً نمی‌توانستند در لیست باشند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در مورد صحبت‌های دوگانه در خصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان گفت: قضیه‌ای که برای انتخابات سال ۹۴ دنبال شد، در این دوره دنبال نخواهد شد، در دوره قبل مجلس، دقیقه نودی ائتلافی ایجاد شد که بیشتر اصلاح‌طلبان از آن ناراضی بودند و مزاحمت‌هایی را برای فراکسیون امید ایجاد کرد.

به گفته وی، در این دوره حزبی که به عنوان حزب اعتدال‌گرا شناخته می‌شود می‌تواند به عنوان حزب بیست‌ونهم عضو سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شود، اما اینگونه نخواهد بود که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با ۲۸ حزب یک طرف ترازو بنشیند و حزب اعتدال نیز در طرف دیگر بنشیند.

شکوری‌راد در پاسخ به این پرسش که معیار اصلاح‌طلبی را چه می‌دانید، اظهار کرد: کسی که خود را اصلاح‌طلب می‌داند نمی‌توان گفت که خیر تو اصلاح‌طلب نیستی، چون که اصلاح‌طلبی دارای یک طیف و ممکن است فردی یک واحد اصلاح‌طلب باشد و فردی ده واحد، ما حتی به اصولگرا‌ها هم نمی‌گوییم شما اصلاح‌طلب نیستید، بنابراین انطباق نامزد‌ها با معیار‌های اصلاح‌طلبی توسط ستاد انتخابات صورت خواهد گرفت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه نظرسنجی‌ها درخصوص انتخابات را چگونه می‌بینید، تصریح کرد: نظرسنجی‌های مختلفی انجام شده است و در همه این‌ها میزان مشارکت پایین برآورد می‌شود، اما وضعیت اینگونه نیست که جناح مقابل هم دست بالا را داشته باشد.

او افزود: هواداران جناح مقابل از اول تصمیم به شرکت داشتند، اما نگاه‌شان به انتخابات مناسکی است نه آگاهی سیاسی، بنابراین اصولگرایان برای آوردن هوادارانشان به پای صندوق‌های رأی مشکلات کمتری خواهند داشت، هرچند در بین هواداران آن‌ها نیز ریزش اتفاق افتاده است.

شکوری‌راد گفت: سال گذشته فضا برای انتخابات بسیار منفی بود، اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخشی از مردم آگاهی دارند درباره انتخابات صحبت کنند، بنابراین شرایط نسبت به سال گذشته برای ما بسیار بهتر شده است، اما به هیچ‌ وجه مطلوب نیست. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم گوش‌ها هم شنواتر می‌شوند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران می‌گوید که ما رویکردمان در انتخابات روشن است، اگر مفهوم انتخابات شکل گیرد حتماً شرکت می‌کنیم، چون اصل بر مشارکت است، اما همانگونه که آقای خاتمی هم گفتند، شرکت در انتخابات لزوماً به معنای لیست انتخاباتی نیست، چراکه برای ما مهم است مردم با آمادگی بیایند تا جدی‌تر به انتخابات فکر کنند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه اصلاح‌طلبان با توجه به اینکه برخی از گروه‌ها از اکنون خود را برنده انتخابات می‌دانند، چیست، گفت: مشکل اصلی ما اصلاح‌طلب‌ها، نظارت استصوابی است، چراکه انکار حضور نامزد‌های اصلی ما در انتخابات را سلب می‌کند. ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم، رسیدن به انسجام در ما کارآمدتر از اصولگرایان است.

شکوری‌راد با بیان اینکه مشکل اصلی اصولگرایان به دست آوردن انسجام است و هیچ سازوکاری نیز برای آن ندارند، گفت: احمدی‌نژاد اصولگرایان را منفجر و آن‌ها را به شاخه‌های مختلف تقسیم کرد. بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی هم کسی پیدا نشد که بتواند این نقش را ایفا کند. البته در اواخر حیات آقای مهدوی کنی نیز دیگر این انسجام حاصل نمی‌شد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران معتقد است که پیروزی‌های اخیر اصلاح‌طلبان مرهون انسجام است و بخشی از دلیل شکست اصولگرایان نیز به دلیل تشتت میان آن‌ها است و هیچ چشم‌اندازی نیز برای انسجام‌شان وجود ندارد. طرح موضوعی به اسم جوانان مؤمن انقلابی و راه‌اندازی یک جریان سوم از سوی برخی از اصولگرایان، چشم‌انداز روشنی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها از بازسازی در اصلاح‌طلبی سخن می‌گویند، به نظر شما در چه حوزه‌هایی اصلاحات نیاز به بازسازی دارد، گفت: اصلاحات واژه کلی است برای اینکه یک احساس عمومی در سال ۵۷ به وجود آمد، چراکه انقلاب دارای آرمان‌هایی بود که براساس آن انقلاب صورت گرفت و احساس می‌شد که آرمان‌ها در ریل خود حرکت نمی‌کند و دوم خرداد برای تحقق آن آرمان‌ها بود.

شکوری‌راد تأکید کرد: اصلاح در اصلاحات خیلی معنای روشنی ندارد، چراکه گفتمان اصلاحات گفتمان بسته و محدودی نیست که بخواهیم توسعه دهیم، چراکه این گفتمان متناسب با شرایط سیاسی خاص و مطالبات جامعه، خودش را شکل داده است و این گفتمان سیال بودن خاص خود را دارد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود عارف در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نخواهد بود، گفت: من مستقیماً از آقای عارف چنین چیزی را نشنیده‌ام، ولی شنیده‌هایی وجود دارد که براساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش هم بنده میزبان ایشان بودم و خانم منصوری هم که از سوی حزب ما عضو هیأت رئیسه شورای عالی هستند جلسه نزدیکی با آقای عارف دارند، اما مستقیماً چنین چیزی شنیده نشده است، اما برداشت این است که عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود و خیلی دور از این خبر نیست.

وی افزود: ما متولی تأیید یا رد اخبار دیگران نیستیم. وقتی هنوز لیستی نداریم طبیعتاً سرلیستی هم نمی‌توانیم داشته باشیم و نمی‌دانیم کدام یک از گزینه‌ها ما باقی می‌مانند.

شکوری‌راد با بیان اینکه ما نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداریم و فکر می‌کنیم که شورای نگهبان به مردم جفا می‌کند، گفت: آنقدر شورای نگهبان از حد خودش فراتر رفته که انتخابات عملاً دو مرحله‌ای شده است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران خاطرنشان کرد: نهایتاً افرادی که می‌خواهیم در صحنه حضور داشته باشند، قطعاً افرادی را که قابلیت سرلیستی داشته باشند دراختیار خواهیم داشت. اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تصمیم گرفتیم در تهران لیست دهیم، اما دامنه انتخابمان آنقدر بسته شد که تنها از میان همین نمایندگان تهران حق انتخاب داشته باشیم، آن وقت فکر می‌کنیم که آیا اصلاً شرایط لیست دادن وجود دارد یا خیر.

وی در مورد کاندیداتوری محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در مورد کاندیداتوری آقای عارف در سال ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است.

شکوری‌راد در پاسخ به این پرسش که آیا شروطی برای لیست دادن دارید یا خیر، گفت: هر کسی برای خودش شرط می‌گذارد. شما جایی هم بخواهید بروید برای خودتان شرط می‌گذارید تا احترام‌تان حفظ شود، این یک معنا است؛ یک معنا هم شرط‌گذاری برای دیگران است، اما ما در انتخابات برای کسی شرط نمی‌گذاریم.

او می‌گوید: ما شرایط را بررسی می‌کنیم و تصمیم مان را می‌گیریم. سال ۹۲ این تصمیم طرف مقابل را آچمز کرد و غافلگیر شدند. ما می‌گوییم براساس این حجم از اراده و تصمیم وارد انتخابات می‌شویم.

شکوری‌راد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اصلاح‌طلبان بیش از اندازه مماشات نمی‌کنند، گفت: ما در شرایط ایران، سیاست‌ورزی می‌کنیم، یکی از ایراداتی که می‌گیرند این است که چرا مماشات می‌کنید، البته ما منکر این مماشات نیستیم، علتش باقی ماندن در فضای سیاست‌ورزی است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با تأکید بر اینکه اصلاحات نه به سمت انقلاب می‌رود نه محافظه‌کاری، تأکید کرد: ما باید امکان اصلاح را فراهم کنیم. مماشات و خویشتنداری به معنای صرفنظر کردن از مطالبات مردم نیست و با تلاش‌های سخت و سنگینی نیز که انجام دادیم دستاورد‌هایی نیز داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات همچنان امکان به دست آوردن دستاورد را می‌دهد. تا زمانی که مفهوم انتخابات شکل گیرد، امکان کسب دستاورد وجود دارد.

شکوری‌راد معتقد است که در خرداد ۷۶ انتخابات مجلس ششم، ریاست جمهوری ۹۲، مجلس ۹۴ و ریاست جمهوری ۹۶، اصلاح‌طلبان نشان دادند که از حداقل شرایط دستاورد‌هایی را کسب کرده‌اند که باید به آن‌ها نشان افتخار داد، اما امروز در ازای قسمت خالی لیوان مورد انتقاد هستند و ما آن را قبول داریم که نمی‌توانیم به حداکثر مطالبات رسیدگی کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتقادی که می‌شود این است که به وضعیت معیشتی مردم از سوی اصلاح‌طلبان کمتر توجه می‌شود و اصولگرایان روی این محور و شعار بیشتر کار می‌کنند، گفت: ما می‌دانستیم طرح شعار‌های احمدی‌نژاد صادقانه نیست، اما ببینیم نتیجه درآمد‌های دولت احمدی‌نژاد و شعار‌های عدالتخواهانه چه بود؟ طرح مسکن مهر بنا بود مشکل مسکن مردم را حل کند، اما حالا مردم مسکن ارزان‌قیمت مهر را هم نمی‌توانند بخرند، آیا مردم توانمند شده‌اند؟

وی افزود: ما در معرض این سؤال هستیم که چرا در شعارهایمان کمتر به عدالت توجه کرده‌ایم، بهتر است یادآور شوم که تبار ما به چپ اسلامی برمی‌گردد که منادی شعار‌های عدالت‌طلبانه و به نفع طبقات محروم بود و جنگ فقر و غنا اساساً شعار جناح چپ بود.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: شعار طرفداری از طبقات محروم جامعه در دوم خرداد به شعار‌های توسعه سیاسی سوق پیدا کرد و شعار‌های اقتصادی کمتر داده شد، اما کارنامه اقتصادی دولت اصلاحات بسیار بهتر و پربارتر از سایر ادوار است و ایران آماده یک جهش اقتصادی به نفع طبقات محروم جامعه بود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تأکید کرد: شعار آنان که در خانه شاهانند، از رنج ملت ناآگاهند، از طرف ما مطرح می‌شد و دوباره هم باید مطرح شود.

وی با بیان اینکه در همین جمع‌بندی ما راهکار‌هایی داریم که اگر جبهه اصلاحات این راهکار‌ها را مورد قبول قرار نداد، چه باید کرد، گفت: ما از شورای عالی اصلاح‌طلبان پشتیبانی می‌کنیم و از بزرگترین احزاب حاضر در مجموعه هستیم.

شکوری‌راد تأکید کرد: ما وحدت‌شکن نخواهیم بود و تلاش خواهیم کرد به حداکثر انسجام نیز برسیم، اما در هر صورت اگر نظراتمان تأمین نشد، ممکن است خیلی آهسته کنار بنشینیم و معارض تصمیمات جبهه‌ای نخواهیم بود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با تأکید بر اینکه پارامتر‌های متعددی در شکل‌گیری فضای انتخابات مؤثر است، گفت: ما در ذهنمان می‌دانیم که چه می‌خواهیم و چه کار خواهیم کرد، اما تصمیم عملی را به وقتش اتخاذ و اعلام می‌کنیم. اگر توجه داشته باشید ما در سال گذشته هیچ دفاعی از عملکرد دولت نداشتیم، اما در ماه‌های اخیر شرایط بهتر شده است.

او اضافه کرد: اینکه به وضعیت بغرنج نرسیدیم و دولت توانست نرخ ارز و تورم را کنترل کند، یعنی شرایط رو به بهبود است؛ بنابراین اگر دولت اقدامات امیدآفرین انجام دهد قطعاً روی مشارکت مردم هم قطعاً تأثیر می‌گذارد.

شکوری‌راد در خصوص عملکرد آیت‌اللّه رئیسی در قوه قضائیه نیز تصریح کرد: هنگام روی کار آمدن آقای رئیسی ما اعلام کردیم علیرغم آنکه عوامل خوشبین‌کننده وجود ندارد، اما خوشبینانه نگاه می‌کنیم. فعلاً در حال ارزیابی هستیم، در بعضی زمینه‌ها جدیتی می‌بینیم، اما ناخرسندیم، چراکه بر این باوریم که در مبارزه با فساد اقتصادی، بدون تبعیض انجام برخورد‌ها صورت نمی‌گیرد.

او درباره دستگیری روح الله زم سرشبکه کانال ضد انقلاب آمدنیوز نیز گفت: همان روزی که خبر دستگیری آقای زم مطرح شد بحث مفصلی کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که موضع ما عدم ورود به موضوع است. در ماهیت و وابستگی‌های آقای زم هیچ چیز شفافی وجود ندارد. نظری که قابل ابراز باشد نداریم.

شکوری راد درباره وضعیت فعلی دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: رهبری در سال ۷۳ گفتند خدا لعنت کند آن‌هایی که دانشگاه‌های ما را غیرسیاسی کردند، من هم می‌گویم واقعاً خدا لعنتشان کند. سال ۶۴ یا ۶۵ من شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران بودم که رفتیم دیدار مفصل دو ساعته‌ای با مقام رهبری که آن زمان رییس جمهور بودند. آن زمان اقای طبرزدی مشغول معارضه با تحکیم بود، ما از طبرزدی شکایت کردیم، آیت‌اللّه خامنه‌ای گفتند شما رفتید از یک دانشجو شکایت کردید؟ خیلی ما را تخطئه کردند و گفتند دانشجو باید حرفش را بزند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اضافه کرد: اما امروز برخورد‌های امنیتی سنگینی با دانشجویان می‌شود. دانشجو تهدید امنیتی نیست. کشوری که دانشجو تهدید امنیتی‌اش شود باید یک فکری به حال امنیتش کند. من نمی‌فهمم ۶ سال زندان برای یک دانشجو چه معنی دارد؟ متاسفانه این اتفاق افتاده است و دانشجو‌ها حق دارند منفعل باشند. اگر هم چهار دانشجو فعالیتی کنند فوری با آن‌ها برخورد می‌شود.

او ادامه داد: ما که دانشجو بودیم آیت‌اللّه خامنه‌ای دوشنبه‌ها یک هفته در میان ظهر به مسجد دانشگاه می‌آمدند بعد‌ها که رئیس جمهور شدند هم این رویه به گونه‌ای دیگر ادامه داشت. اعتماد میان دانشجو و نظام به طور متقابل خدشه‌دار شده است.

شکوری راد تصریح کرد: من یادم است که در مراسم افتتاحیه دانشگاه هر سال یک دانشجو بدون هیچ چک کردنی بلند می‌شد و حرفش را می‌زد. من حتی اسامی آن دانشجو‌ها را هم یادم است. در دوره آقای هاشمی سال اول من حرف زدم که آقای هاشمی نیامد پای حرف ما بنشیند. سال دوم هم خواستند متن را چک کنند و از سال سوم هم این سنت کلاً برچیده شد. ما این صحنه‌ها را داشتیم. دانشگاه‌ها نبض تپنده جامعه بود، اما الان سرخورده‌ است؛ جمعیت دانشجوی ما چند برابر اول انقلاب است، اما نقش‌آفرینی آن‌ها یک بیستم آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
به کف جامعه بیا ببین کی از اصلاح طلبان راضی هست بجز سرمایه داز ها
آخرین اخبار