اختلال تکاملی زبان در چه کودکانی وجود دارد؟

دبیراجرایی همایش اختلال تکاملی گفت: نخستین نشانه ابتلا به این اختلال در کودکان دیر حرف زدن آن‌ها است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیراجرایی همایش اختلال تکاملی زبان با بیان اینکه کودکان حدود دو تا دوسال ونیم باید حداقل بتواند ۵۰ کلمه بگویند و حتی به صورت دو کلمه‌ای نیز صحبت کنند، گفت: نخستین نشانه ابتلا به این اختلال در کودکان دیر حرف زدن آن‌ها است.

اختلال تکاملی زبان در چه کودکانی وجود دارد؟////صادقی

یلدا کاظمی با بیان اینکه، برنامه‌های روز جهانی اختلال تکاملی زبان از دو سال پیش در دنیا و برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: اختلال تکاملی زبان اگر زود تشخیص داده شود، تاثیرات چشمگیری در صحبت کردن کودک خواهد داشت.

وی بابیان اینکه هدف اصلی برگزاری این جنبش و حرکت، آگاهی بخشی به والدین و خانواده‌ها است که در مورد حرف زدن کودکانشان حساس شوند، اضافه کرد: والدین درصورتی‌که احساس کردند، کودک عجیب‌وغریب حرف می‌زند و یا نمی‌تواند به درستی ارتباط برقرار کند و گوشه‌گیری می‌کند، باید حساس شوند و در پی چاره باشند و با مراجعه به مراکز گفتاردرمانی از مشاوره‌های آن‌ها استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بابیان اینکه نشانه اصلی این کودکان این است که اغلب هنگام صحبت کردن به دنبال کلمه‌ها می‌گردند و درست نمی‌توانند کلمات را در کنار یکدیگر قرار دهند، افزود: جمله‌بندی‌های این کودکان ناقص و یا اجزای جمله (فعل، فاعل و مفعول) سر جای خود نیستند و مقداری جابه‌جاشده است.

وی تصریح کرد: البته این کودکان به‌جز ضعف در توانایی صحبت کردن هیچ مشکل دیگری ندارند. این کودکان مشکلاتی مانند کم‌هوشی، مشکلات شنوایی ضربه‌مغزی و اوتیسم ندارند و همچنین هیچ‌گونه مشکل پزشکی خاصی ندارند، بلکه تنها دچار مشکل اختلال زبان هستند.

کاظمی ادامه داد: به دلیل اینکه این اختلال در ظاهر معلوم نیست، بسیار دیر تشخیص داده می‌شود و معمولاً حدود پنج الی شش‌سالگی که به آن دوران طلایی صحبت کردن کودک یا دوران طلایی آموزش زبان و زبان‌آموزی می‌گوییم را برای این کودکان از دست می‌دهیم.

دبیر اجرایی همایش اختلال تکاملی زبان ادامه داد: معمولاً در سن دو تا دو سال و نیم، کودک باید بتواند حداقل ۵۰ کلمه را بگوید و حتی به دوکلمه‌ای گفتن نیز صحبت کند. درنتیجه نخستین نشانه ابتلا به این اختلال در کودکان دیر حرف زدن آن‌ها است.

کاظمی بابیان اینکه درصورتی‌که والدین متوجه شدند که کودک حدود دو سال و نیم است و نمی‌تواند صحبت کند، حتما باید به گفتاردرمانی مراجعه کنند، افزود: کودک در این صورت تشویق می‌شود کلمات را بیان کند و معمولاً ۸۰ درصد این کودکان بعد از مشاوره و گذشت دوماه مشکلشان برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم والدین از حدود دو تا سه‌سالگی این موضوع را پیگیری کنند. البته نمی‌خواهیم والدین را از حرف نزدن کودکان بترسانیم. یکی از مواردی که در این زمینه به والدین کمک می‌کند مربیان مهدکودک‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در اصفهان به منظور آگاهی بخشی از این اختلال از (۲۸ مهرماه) رویداد‌هایی از جمله برپایی غرفه‌های آموزشی و نورپردازی با رنگ‌های بنفش و زرد در میدان امام خمینی (ره) اصفهان برگزار می‌شود.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/

 

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار