در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونه با همسر کنترل‌گر رفتار کنیم؟

یک روانشناس گفت: گاهی اوقات در زندگی مشترک دیده می‌شود که یکی از زوجین شروع به کنترل کردن طرف مقابل خود می‌کند و مشکلاتی را در زندگی مشترک به وجود می‌آورد.

زهرا امام روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب‌های کنترل‌گری یکی از زوجین اظهار کرد: ازدواج یک رابطه دو طرفه است، در ازدواج زوجین متعهد می‌شوند که در قبال هم به مسئولیت‌های خود بپردازند.

این روانشناس بیان کرد: گاهی اوقات در زندگی مشترک دیده می‌شود که یکی از زوجین شروع کنترل کردن طرف مقابل می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی مشترک می‌شود.

وی با بیان اینکه کنترل کردن باعث خدشه دار شدن روابط گرم و صمیمانه زوجین می‌شود، افزود: بهتر است که همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید و در پی تغییر یکدیگر نباشید، چراکه آدم‌ها تفاوت‌های فردی دارند و در کنترل به نظرات شخص مقابل اهمیت داده نمی‌شود.

امام ادامه داد: گاهی اوقات کنترل کردن باعث ایجاد جدایی بین فرد و خانواده‌اش می‌شود و شخص کنترل‌گر معمولاً با کنترل کردن، توجه شخص مقابل را برای خودش می‌خواهد، این افراد معمولاً دچار کمبود اعتمادبه نفس هستند.


بیشتر بخوانید: بعد از مشاجره با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟ 


این روانشناس افزود: اگر در زندگی مشترک خود مشاهده کردید که همسرتان دچار کنترل کردن است به صورت واقع بینانه با این موضوع برخورد کنید، به این معنا که با یک درمانگر در این زمینه مشورت کنید, همچنین شخص کنترل‌گر معمولا درخواست‌هایش را در قالب دستور مطرح می‌کند.

وی درباره راهکار برای حل کنترل گری، گفت: سعی کنید در زندگی مشترک با همسر خود به صورت تیمی رفتار کنید و با حل مسائل، مشکلات با یکدیگر مطرح کنید و همواره اظهارنظر‌های قاطع داشته باشید و از پیشداوری خودداری کنید.

امام با بیان اینکه در توجه به همسر خود اعتدال داشته باشید، افزود: شناخت خود را از یکدیگر بالا ببرید و سعی کنید خواسته‌های طرف مقابل را بشناسید، همچنین گاهی اوقات به دلیل مهارت‌های لازم در زندگی مشترک و نداشتن کنترل هیجان در روابط زوجین دیده می‌شود که مثلا زوجین به دلیل نداشتن مهارت‌های کنترل هیجان قادر به همدلی لازم نیستند.

این روانشناس با اشاره به اینکه افراد کنترل‌گر معمولا با کنترل کردن فرد مقابل سعی می‌کنند احساس‌های خلأ خود را پر کنند، ادامه داد: افراد کنترل‌گر سعی می‌کنند در لحن و تن صدایشان حالت دستوری و امری وجود داشته باشد، معمولا این افراد تا زمانی که به هدف‌هایشان نرسیده باشند، اضطراب دارند.

وی گفت: این افراد معمولا ایراد گیر هستند، به طور آشکار یا پنهان تهدید می‌کنند، مدام احساس گناه را به شخص مقابل می‌دهند به این معنا که اگر خواسته هایشان را برآورده نکنید کارشان به بیمارستان می‌افتد و شما را بدهکار خود می‌کنند، به طوری که شما مجبور می‌شوید مدام به آن‌ها باج دهید.

انتهای پیام/

آسیب‌های کنترل‌گری یکی از زوجین

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
به سوال توی تیتر پاسخ داده نشد
Iran (Islamic Republic of)
پسر1364
۱۴:۱۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
راهش این هست اصلا ازدواج نکنید و مستقل و مجرد و تنها زندگی کنید برای همیشه ؛ چون کسی رو ندارید شما رو کنترل کنه ....
آخرین اخبار