عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

شیوع بیماری نیوکاسل بر افت قیمت جوجه یکروزه در بازار دامن زد/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۴ هزار تومان

چهار آیین گفت: با توجه به شیوع بیماری نیوکاسل و نبود واکسن کیفی و نگرانی مرغداران در امر جوجه ریزی، قیمت جوجه با شیب نزولی در بازار روبرو شد.

 

روز/شیوع بیماری نیوکاسل بر افت قیمت جوجه یکروزه در بازار دامن زد/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۴ هزار تومانبرومند چهارآئین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۵۰ تا ۹ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان ماه صفر نوسان چندانی نداشته باشد و با پایان صفر و ازدیاد تقاضا  برای مجالس و مهمانی‌ها قیمت با نوسان ۵۰۰ تومانی در بازار روبرو خواهد شد.

چهار آیین از افت قیمت ذرت در بازار خبر داد و گفت: با توجه به برداشت ذرت داخل، قیمت هر کیلو ذرت با کاهش ۱۹۰ تومانی از یک هزار و ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است و همواره پیش بینی می‌شود طی ۱۵ روز آینده به قیمت مصوب و حتی کمتر از آن برسد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت مرغداری بیان کرد: هم اکنون افزایش کانون بیماری‌ها در نقاط مختلف کشور و عدم کیفیت واکسن‌ها از جمله مشکلات اصلی پیش روی مرغداران است چرا که از اواخر شهریور همزمان با خنک شدن هوا در برخی استان‌ها کانون بیماری نیوکاسل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ برابر رشد داشته است.

وی درباره تاثیر بیماری نیوکاسل بر قیمت مرغ در بازار گفت: با توجه به شیوع بیماری نیوکاسل در تمامی استان ها، قیمت با نوساناتی در بازار روبرو شده است، ضمن آنکه تاثیر اصلی این امر طی ۴۰ روز آینده در بازار مشخص می‌شود.

چهارآیین از افت ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی نرخ جوجه یکروزه در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است، در حالیکه این نرخ در روز‌های گذشته به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود، اما مجدد به سبب شیوع بیماری نیوکاسل و نبود واکسن کیفی و نگرانی مرغداران در امر جوجه ریزی، قیمت جوجه با شیب نزولی در بازار روبرو شد.


بیشتر بخوانید: استمرار ثبات قیمت مرغ طی یک هفته آینده در بازار/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است


این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم جمع آوری ۱۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار، اما به دلیل بیماری‌ها و نبود واکسن‌های کیفی و گران شدن غیر منطقی و ایجاد بازار سیاه، واکسن ها، دارو، مکمل‌های خوراکی و آنتی بیوتیک چند برابر قیمت واقعی بدون صدور فاکتور به تولید کنندگان عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ درصد و در برخی موارد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته است که امیدواریم نهاد‌های ناظر در بخش توزیع مواد اولیه نظارت کافی داشته باشند تا در حق تولیدکنندگان اجحاف نشود چرا که آن‌ها برای ادامه تولید مجبور به خرید با هر قیمتی از خریداران هستند.

به گفته وی، طبق روال همه ساله بعد از ایام صفر، اگر تدابیری از سوی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای بازار واکسن، دارو، مکمل‌های خوراکی و آنتی بیوتیک به کار گرفته نشود، بدون تردید در پایان سال با توقف تولید یا قیمت بالای محصول در بازار مواجه خواهیم شد.

چهارآئین با بیان اینکه مرغ به میزان کافی در واحد‌های مرغداری تولید می‌شود، افزود: این در حالی است که برخی افراد با بیان اظهاراتی مبنی‌بر کمبود عرضه و تولید به دنبال افزایش قیمت هستند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه احتکار مرغ زنده در واحد‌های مرغداری صحت ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه ضریب تبدیل نگهداری مرغ از سن ۴۲ روزگی به بعد افزایش می‌یابد، از این رو این امر شدنی نیست و حداکثر مرغداران می‌توانند ۲ تا ۳ روز مرغ تولیدی خود را در واحد‌ها نگه دارند که این امر نمی‌تواند در بازار تلاطم ایجاد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به تعداد بالای تولیدکنندگان و ایجاد رقابت در بازار مرغ، از دولت انتظار می‌رود که در قیمت‌گذاری دخالت نکند چراکه این امر منجر به برهم زدن بازار می‌شود در حالیکه با عرضه مرغ در مبنای سیستم عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان، بازار به تعادل می‌رسد.

چهارآئین درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ بیان کرد: اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه دولت مشکلات متعددی برای صادرات ایجاد کرده است که این امر به نفع ما نیست، از این رو انتظار می‌رود هرچه سریعتر نسبت به کاهش تعرفه و عوارض صادرات اقدام کنند تا بتوانیم در بازار‌های هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به دلایل قاچاق مرغ به بازارهای هدف تصریح کرد: باتوجه به اخذ عوارض بالای صادراتی و مقرون به صرفه نبودن صادرات برای تجار، مرغ به صورت غیرقانونی و محدود از مرز‌های کشور خارج می‌شود در حالیکه با کاهش تعرفه، پتانسیل بالایی برای صادرات به کشور‌های همسایه وجود دارد.

انتهای پیام/

قیمت ذرت داخلی در بازار کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۶:۵۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
باز شروع شد
آخرین اخبار