مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» برگزار شد/تجلیل از برگزیدگان

مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» عصر امروز در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» عصر امروز در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم،اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه آمده ایم تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه بلکه فرهنگ مبتنی بر معرفت است، گفت: پس آنگاه انسان ها مخاطب قرار می گیرند یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک. در خدمت کسانی هستیم که گام های نخست درک حقیقت را با خلق آثاری از دانسته ها و داشته های خود برای ما به ارمغان آوردند

او افزود: آنان با خلق آثارشان حسین علیه السلام را از غربت به در آوردند تا بدانیم که حسین علیه السلام رسالتش را در عشق به انسان ها برای رهایی از جهل و بی خردی، برای کمال و آگاهی به انسان ها تا بدین جا رسانده است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه خط یا رنگ، واژه یا نفس معجزه ای شد در نشان دادن غمی سترگ تا همه بسرایند سلام بر حسین، تا داغ عزیز و نجیبش نفس به نفس ماندگار شود تا جان بگیرد از حسین علیه السلام که زنده است سلام بر یاری کنندگان عاشورا در چله عشق.

پس ز آن حسین انتظامی به همراه گروه ارکسترش قطعاتی را اجرا کرد.

در این مراسم از چهل نفر از افرادی که آثاری درباره امام حسین علیه السلام خلق کردند تجلیل شد از جمله این افراد حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین مرعشی نجفی، صاحب کتاب «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه» است که فرزندش جایزه او را دریافت کرد و از اینکه کتاب عقاید و آراء اهل سنت را دربرمی گیرد بدون اینکه در آن مطلبی از شیعه باشد. پدرم بیش از ۱۵۰ تالیف دارد و الان مشغول انتشار کتاب هایشان هستیم که در کشور‌های اهل سنت توزیع شده است.

از بازماندگان شیخ عباس قمی از تلاش شیخ عباس قمی به مدت ۲۰ سال هر روز ۱۶ تا ۱۸ ساعت برای کتاب نفس الهموم و کتاب‌های زیاد او در زمینه لغت، ادب، رجال، حدیث، ادعیه و دعا گفت.

رسول جعفریان در این مراسم گفت: سعی کنیم عاشورا را سیاسی نکنیم عاشورا برای همیشه متعلق به مردم است و آن را محملی برای جنگ و جدال های سیاسی خود قرار ندهیم.

بیش از 5 هزار کتاب در حوزه عاشورا تالیف شده است

محمد اسفندیاری گفت: تا کنون بیش از 5 هزار کتاب در حوزه عاشورا به فارسی و عربی تالیف شده است از این میان 4 هزار کتاب در این صدساله اخیر نوشته شده است و در کتابم که کتاب‌شناسی عاشوراست هزار کتاب را که در این نوشته شده است معرفی کردم.

احسان شریعتی فرزند علی شریعتی با اشاره به اینکه شریعتی و کتابش درباره امام حسین علیه السلام متعلق به تمام نهضت های آزادی اسلام و جبهه های میان حق و باطل است، اظهار داشت: شریعتی متعلق به مردم است هرجا که متعلق به آزادی و عدالت است شریعتی و نهضت حسینی ادامه دارد.

در این مراسم از حسین علیزاده، لوریس چکناواریان، محمدرضا شجریان، مجید انتظامی، صدیقه بحرانی، سید جعفر شهیدی، محمد ابراهیم آیتی و  رسول جعفریان تقدیر شد.

در این مراسم از فردین خلعتبری تقدیر شد  و حسام الدین سراج پیش از تقدیر گفت: امام حسین علیه السلام یک سمبل است تا همواره به یاد شهدا باشیم و حق مظلومی در جامعه ضایع نشود.

در این مراسم از علیرضا شجاع نوری تقدیر شد. او در این مراسم گفت: من هیچ کاری نکردم کار اصلی را بهرام بیضایی کرد و در واقع آنچه استاد ازل گفت بگو من گفتم و این افتخاری برای من است.

 علیرضا رئیسیان گفت: در کشوری که یک فرهنگ پرقدرت و غنی دارد در آن مولانا و حافظ از عاشورا گفتند جنگل بزرگی را به پا داشتند من هم برگ زردرنگی هستم.

در ادامه از داوود میرباقری، بهرام بیضایی، احمدرضا درویش و مهدی فخیم زاده تقدیر شد.

عباس کیارستمی، علی رفیعی، بهروز غریب پور، محمد رحمانیان از دیگر افرادی بود که در این مراسم تقدیر شدند.

سید علی موسوی گرمارودی با اشاره به اینکه اگر جهت ویژه ای در این کارهای ناقابلم است بعد از اینکه دعا کنیم آن ها بپذیرند و در آن سو آبرو داشته باشم بیان کرد: اهمیتش در این سو این است که من و خانم صفارزاده نخستین کسانی بودیم که شعر آیینی را در قالب نو تجربه کردیم. من پیش از طاهره صفارزاده در سال 49 شعرم را درباره پیامبر سرودم. این شعرم نخستین کاری بود که در قالب نیمایی انجام‌ شد. شعر خط خون را چندین سال پس از آن در اوایل انقلاب سرودم.

در این مراسم از سید مهدی شجاعی و قیصر امین پور هم تقدیر شد.

ابوالقاسم حسین جانی با اشاره به اینکه شعرش را پس از قطعنامه صلح گفته بود یعنی یک فراخوان برای همراه شدن و به راه افتادن تصریح کرد:سعی نقش آفرینان و نگارگران عاشورایی در این است عاشورا را از جنس عاشورای حسینی برای زمینه کربلای حسینی ایجاد کنند نه عاشورای یزیدی.

در این مراسم از قادر طهماسبی متخلص به فرید و سید حسن حسینی هم تقدیر شد.

محمود فرشچیان، محمد باقر آقامیری، حسین قوللر آغاسی، غلامحسین امیرخانی و حسین قوللر تقدیر شد. نوه حسین قوللر آغاسی از محسن هاشمی رفسنجانی، خواست به او کمک کند تا هنر قهوه خانه ای در ایران بماند. هنری که ترکیه سعی می کند در جهان ثبت کند.

در این مراسم از جلیل رسولی تقدیر شد. وی از تجربه 55 ساله اش در خوشنویسی گفت: افتخارم این است قلم هایم به نام امام حسین و اهل بیت عطر آگین است یکی از دوستانم گفت چرا اینقدر حسن(ع) و حسین(ع) را زیبا می نویسی گفتم من هنر خوشنویسی را یاد گرفتم تا حسن(ع) و حسین(ع) را خوب بنویسم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار