دلار ما در جیب دیپورتی‌ها!

بازی ضعیف «براندائو»، مهاجم پرسپولیس، بهانه‌ای شد تا خارجی‌های بی‌کیفیتی را که قرارداد‌های هنگفت داشتند، بررسی کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، صفر شوت، صفر پاس کلیدی، صفر دریبل، تنها یک نبرد هوایی موفق و چهار بار لو دادن توپ فقط در یک نیمه، تمام آن چیزی است که مهاجم گران قیمت پرسپولیس در بازی اخیر تیم‌اش مقابل پیکان به نمایش گذاشت و صدای اعتراض هواداران را برای خرید چنین بازیکنی، درآورد. بازیکنی که با قراردادی ۵۰۰ هزار دلاری (تقریبا شش میلیارد تومان) به تیم پرسپولیس پیوست و کمتر از بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس، دریبل موفق در کارنامه‌اش ثبت شده است.

دلار ما در جیب دیپورتی‌ها!

با این حال، او تنها بازیکن خارجی نیست که در چند سال اخیر به لیگ‌برتر کشورمان راه پیدا کرده در حالی که کیفیت بازی‌اش در حد لیگ دسته دوم کشورمان هم نیست. بازیکنی که ظاهرا در کنترل یک توپ ساده که به سمتش می‌آید، با مشکلی بزرگ مواجه می‌شود! حضور بازیکنان بی‌کیفیت خارجی در لیگ ایران و به خصوص تیم‌های استقلال و پرسپولیس و دستمزد بالایی که به چنین بازیکن‌هایی پرداخت می‌شود، معمولا صدای اعتراض بازیکنان داخلی را هم درمی‌آورد.

به طور مثال در فصل جاری، میزان قرارداد بازیکنان با کیفیت و متعصبی مثل احمد نوراللهی را با براندائو مقایسه کنید، چون جونیور چندین برابر آن‌ها دریافتی دارد و عملکردی به مراتب ضعیف‌تر از احمد و بقیه بازیکنان پرسپولیس داشته است. البته در این بین، نباید از نقش پر رنگ دلال‌ها غافل شد که با ساخت یک ویدئو از بازیکن مد نظرشان از دورانی که او در اوج بوده، به اصطلاح کلاغ را رنگ می‌کنند و به جای قناری به بعضی مدیران غیرفوتبالی باشگاه‌های لیگ‌برتری می‌فروشند! در پرونده امروز زندگی‌سلام، به سراغ بازیکن‌هایی رفته‌ایم که با قرارداد‌های تقریبا سنگین به لیگ برتر راه پیدا کردند و بعد از اثبات کیفیت بسیار پایین‌شان، یا پول شان را به صورت تمام و کمال دریافت کردند یا برای دریافت کامل دستمزدشان به فیفا هم شکایت و تیم‌های لیگ‌برتری‌مان را با کسر امتیاز، تنبیه کرده اند. مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم پرسپولیس و استقلال تیم‌های دولتی هستند و خسارت‌هایی که به راحتی به صورت دلار می‌پردازند از جیب مردم است.

جونیور براندائو، خدا رحم کنه!
کی بود و چی شد؟ جونیور رزومه خوبی ندارد، پرسپولیس هم مهاجم ندارد، اما مشکل این‌جاست که اگر فیلم بازی‌های جونیور در لیگ‌برتر را مرور کنید، متوجه می‌شوید او یک بغل پای ساده را هم بلد نیست. اوایل که آمده بود، می‌گفت به دلیل تولد فرزندش و زمان کم، برای هماهنگی با تیم مشکل دارد، اما بازی با پیکان و موقعیت‌های عجیبی که خراب کرد، نشان داد او اصلاً این کاره نیست.

چقدر ضرر کردیم؟ مبلغ قرارداد جونیور ۵۰۰ هزار دلار یعنی نزدیک به شش میلیارد تومان است و قطعاً اگر پرسپولیس بخواهد در نیم فصل به فهرست بزرگ سالانش کسی را اضافه کند، باید با جونیور فسخ کند. فسخی که هزینه زیادی، آن هم به دلار دارد. شایان ذکر است پرسپولیس برای خالی کردن لیست و جذب مهاجم قراردادش با دو بازیکن محبوب یعنی سروش رفیعی و شایان مصلح را فسخ کرد که خود این ماجرا هم کلی خسارت در پی داشت.


لیام ردی، ترس از برگشتن فرهاد مجیدی!
کی بود و چی شد؟ لیام ردی دروازه‌بانی اهل استرالیا بود که در سال ۹۱ به استقلال پیوست و مانند هموطنش «گولج» بدون یک دقیقه بازی حتی در بازی‌های دوستانه استقلال را ترک کرد و هزینه زیادی هم روی دست این تیم گذاشت. علت بستن قرارداد با او هم خیلی عجیب است و می‌گویند در حالی که تنها یک روز به پایان فصل نقل و انتقالات مانده بوده، ناگهان لیام ردی را به هیئت فوتبال استان تهران بردند و با او قرارداد بستند. دلیل این مسئله هم آن بود که استقلال تا روز آخر فقط یک جای خالی در فهرست خود داشته و عده‌ای برای آن که فرهاد مجیدی برنگردد لیام ردی را جذب کردند تا با این کار مانع بازگشت مجیدی که نزد هواداران محبوب بود، شوند!

چقدر ضرر کردیم؟ لیام ردی با قراردادی ۲۰۰ هزار دلاری به استقلال پیوست که مانند دیگر موارد کار به شکایت و خطر کسر امتیاز کشید. به گفته یک سایت استرالیایی مبلغ قرارداد لیام ردی با استقلال، ۳ تا ۴ برابر بیشتر از آن چیزی بود که از تیم سیدنی دریافت می‌کرد.

تادئو، ۲۰ کیلوگرم ناقابل
کی بود و چی شد؟ درخشان بعد از علی دایی مدتی پرسپولیس را در اختیار گرفت. طارمی، علیپور و عباس‌زاده در این تیم بودند، اما درخشان ترجیح داد یک بازیکن خارجی به نام تادئو را به تیم اضافه کند. تادئو مشکل خاصی نداشت جز حدود ۲۰ کیلوگرم اضافه وزن که کم هم نمی‌شد. جالب است بدانید او ۱۸ تیم عوض کرده و تا همین یک سال قبل هم بازی می‌کرد. تادئو در تیم‌های مطرح برزیلی بازی کرده بود، اما وقتی به پرسپولیس پیوست که خسته بود. کادرفنی هم خسته‌تربودند و حوصله گرفتن تست از او را نداشتند.
چقدر ضرر کردیم؟ تادئو فقط یک گل برای پرسپولیس زد که از روی نقطه پنالتی بود و بابت همان هم بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در پایان فصل چهاردهم به جیب زد. جالب‌تر این‌که بعدش هم از پرسپولیس بابت تاخیر در دریافت دستمزدش شکایت کرد و فیفا، پرسپولیس را مکلف به پرداخت حدود ۴۰ هزار دلار به بازیکن برزیلی پیشین خود کرد.


اوکراینی‌ها، ماجرا چی بود؟
کی بود و چی شد؟ چند سال قبل پرسپولیسِ برانکو، بنگر، نورمحمدی و بنگستون را کنار گذاشت، در پست مدافع پلی یانسکی و گولج به تیم اضافه شدند و در پست مهاجم هم پریموف. ذکر خیر گولج که بعدا می‌شود، اما یانسکی و پریموف از آن معما‌های جالب فوتبال ما هستند، دو بازیکن ضعیف و چاقی که شباهتی به فوتبالیست‌های حرفه‌ای نداشتند و با عدد خوبی جذب پرسپولیس شدند و بازی چندانی هم نکردند. پریموف فقط یک گل در جام حذفی مقابل قشقایی زد که آن هم سودی برای پرسپولیس نداشت.
چقدر ضرر کردیم؟ قرارداد این دو بازیکن که خیلی‌ها معتقد بودند توسط دلال‌ها در اردوی اوکراین به پرسپولیس اضافه شدند، برای پریموف ۸۴۰ میلیون و برای پلی یانسکی ۹۰۰ میلیون بود. البته معلوم نشد برای فسخ آن، چقدرش را گرفتند، هرچه بود آن‌ها قانونی فسخ کردند تا شکایت نکنند.

بویان، در انتظار جریمه فیفا!
کی بود و چی شد؟ بویان نایدنوف بازیکن اهل مقدونیه بود که در سال ۹۶ به استقلال پیوست و دلیل بسیاری از جنجال‌های اخیر استقلال بوده و مدیران فعلی و سابق استقلال تقصیر خرید و پرداخت نکردن مطالبات او را گردن یکدیگر می‌اندازند، اما چیزی که اهمیت دارد این است که بویان ۸۰ درصد قراردادش را نگرفته و قطعا به زودی آن را با فشار فیفا دریافت خواهد کرد. بویان که با نظر وینفرد شفر و با قراردادی به مدت یک سال و نیم آبی‌پوش شد، چهار بازی برای تیم استقلال انجام داد که دستاورد خاصی نداشت.
چقدر ضرر کردیم؟ طبق اعلام رسانه‌های مختلف مبلغ قرارداد بویان ۴۰۰ هزار دلار بوده که حدود ۳۲۰ هزار دلار از این مبلغ را طلبکار است. قطعا این مبلغ با جمع جریمه‌های فیفا خیلی بیشتر از این اعداد خواهد شد.


سانجان اورسویچ، والیبالیست هستم!
کی بود و چی شد؟ یکی از عوامل پشت پرده فوتبال کشور درباره این بازیکن که زمان مرحوم حجازی در استقلال بود ادعا می‌کند که یک ایجنت او را سر تمرین برد و گفت مهاجم خوبی است. کادر فنی گفت هافبک دفاعی می‌خواهیم.

چند روز بعد ایجنت محترم مدل مو‌های سانجان اورسویچ را عوض کرد و برد سر تمرین استقلال و گفت: هافبک دفاعی آوردم باقلوا! شاید لحن ما شوخی باشد، اما ماجرا به شدت جدی است. بدتر این که معلوم شد استاد در کشور خودش والیبالیست بوده! خوبی‌اش این است که لااقل ورزشکار بوده و از مشاغلی مثل پرنده فروشی وارد فوتبال نشده است.

چقدر ضرر کردیم؟ از حضور او در استقلال زمان زیادی گذشته و پیدا کردن عدد دقیق قراردادش کار سختی است، اما آن‌چه مسلم است او اگر در کشور خودش بود به اندازه یک فوتبالیست در کشور ما درآمد نداشت، بماند که دور ایران را هم با استقلال گشت.

رافائل، ۶ امتیاز لعنتی
کی بود و چی شد؟ سال ۸۵ پرسپولیس رافائل را جذب کرد، اما بدون تست پزشکی، بعد که معلوم شد او بیماری هپاتیت دارد قراردادش یک طرفه فسخ شد و او هم شکایت کرد. شکایتی که باعث شد ۶ امتیاز از پرسپولیس کسر شود و اگر گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری نبود، همین شکایت، قهرمانی دراماتیک سال ۸۷ را از چنگ قرمز‌ها در می‌آورد.
چقدر ضرر کردیم؟ تبعات جذب رافائل فقط کسر امتیاز نبود. پرسپولیسی‌ها علاوه بر مبلغ قرارداد او، ۱۴۲ هزار یورو هم برای حق دادرسی فیفا و جریمه شان پرداخت کردند!


ممدوتال، استاد فوتبالیست بودند؟
کی بود و چی شد؟ زمان استیلی پرسپولیس حال و روز خوبی نداشت و بازیکنان ضعیف به راحتی جذب تیم می‌شدند. یکی از آن‌ها مدافع بورکینافاسویی بود که در چند بازی ذخیره بود و در زمان‌هایی هم که داخل زمین بود، حرص هواداران را در می‌آورد. ممدوتال زمانی بازیکن تیم‌ملی کشورش بود، اما جالب است که رزومه او بعد از پرسپولیس مشخص نیست. بازیکنان درجه ۲ در تیم‌های معمولی و نیمه آماتور اروپایی را هم می‌توان با چند جست و جوی ساده پیدا کرد، اما ردی از ممدوتال بعد از پرسپولیس نیست!
چقدر ضرر کردیم؟ از قرار معلوم پرسپولیس ۱۰۰ هزار دلار به این بازیکن ضعیف خسارت داد تا رضایت دهد و باشگاه مشمول کسر امتیاز نشود.

الحاجی گرو و نیومایر، جانشین‌های بی‌خاصیت!
کی بود و چی شد؟ بعد از ماجرای عجیب و جنجالی جدایی مامه تیام و سِرور جپاروف از استقلال، تیم مدیریتی جدیدی که به استقلال پیوسته بودند به دنبال خرید بازیکنانی بودند که هواداران عصبانی استقلال را آرام کنند. الحاجی گرو و مارکوس نیومایر به همین دلیل به استقلال پیوستند و برای این‌که مشکلی پیش نیاید با آن‌ها قرارداد طولانی مدت بستند، اما این دو نفر هیچ شباهتی به جپاروف و تیام نداشتند و فشار روانی شدیدی را هم که وجود داشت نتوانستند مدیریت کنند و در نهایت هم با کارنامه‌ای بسیار ضعیف استقلال را ترک کردند.

چقدر ضرر کردیم؟ قرارداد این دو نفر در سال اول نفری ۴۵۰ هزار دلار بود که در سال‌های بعد به طور مشروط اضافه می‌شد، اما با عملکرد ضعیفی که ارائه دادند قراردادشان فسخ شد و برای فسخ هم نفری ۲۲۵ هزار دلار که جمع آن ۴۵۰ هزار دلار می‌شود، دریافت کردند.


گولج، بدون یک دقیقه بازی
کی بود و چی شد؟ بیشتر بازیکن‌های درپیتی که پول‌های نجومی از باشگاه‌های ما گرفتند، چند دقیقه روی مخ طرفداران تیم‌ها اسکی رفتند و بعدش هم ناکارآمدی‌شان ثابت شد و در نهایت دلار‌ها را به جیب زدند. اما ماجرای گولج استرالیایی که در دومین سال حضور برانکو به پرسپولیس اضافه شد، در نوع خودش جالب است، چون آن‌قدر در تمرینات ضعیف بود که حتی یک دقیقه هم بازی نکرد.

چقدر ضرر کردیم؟ گولج بعد از سکونشینی و نیمکت نشینی متوالی قهر کرد، مسئولان پرسپولیس هم که بابت قهر غیرحرفه‌ای او با شکایت و جمع کردن مستندات می‌توانستند با او راحت فسخ کنند، دچار اشتباهی استراتژیک شدند و بدون این که معلوم شود چرا و چگونه، ناچار شدند به او ۳۲۳ هزار دلار (به پول آن زمان حدود یک میلیارد) به جز قراردادش خسارت بدهند، آن هم در شرایطی که در این فاصله دلار حسابی گران شد.

دی کارمو، اسطوره!
کی بود و چی شد؟ نماد نفوذ دلال‌ها در فوتبال ایران، یک پرنده فروش بود که به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای به تیم بزرگ پرسپولیس قالب شد. دی کارمو موقعیت‌هایی را هم که گل نکردنش سخت‌تر بود، گل نمی‌کرد. هرچند براندائو رقابت سختی با دی کارمو در بدتر بودن دارد، اما کارنامه دی کارمو آن‌قدر درخشان است که هر بار بحث خارجی‌های آماتور و پول‌های مفتی که به جیب زده می‌شود به میان می‌آید، ناخودآگاه نام او به ذهن می‌آید!

چقدر ضرر کردیم؟ دی کارمو آن‌قدر در پرسپولیس ضعیف کار کرد که ۳۵ درصد قراردادش یعنی ۷۰ هزار دلار ناقابل را گرفت و رفت به تیم کوثر لرستان و جالب است بدانید آن‌جا هم گل نزد!


پروپییچ! بلای جان استقلال
کی بود و چی شد؟ پروپییچ هم مهاجم کروات و تنومندی بود که نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت هم از استقلال جدا شد.
چقدر ضرر کردیم؟ پروپییچ همچنان پرونده‌اش باز و باعث عذاب هواداران استقلال است و پرداخت نشدن طلب ۳۰۰ هزار دلاری اش باعث شده تا خطر کسر امتیاز بیخ گوش استقلالی‌ها باشد.

گوران لاوره، ماجرای یک‌گروگان‌گیری!
کی بود و چی شد؟ گوران لاوره در لیگ ۹۲-۹۳ به استقلال پیوست تا جانشین مجتبی جباری شود، اما نه کیفیت داشت و نه بازی به او رسید، ولی با شکایت خود از این تیم تا مدت‌ها باعث استرس هواداران استقلال بود. لاوره در زمان حضور در ایران گذرنامه اش نزد مدیران استقلال بود و موفق هم نمی‌شد گذرنامه خود را از این تیم بگیرد در نهایت با همکاری سفیر صربستان توانست گذرنامه خود را از مسئولان استقلال دریافت کند و از ایران خارج شود. وی مدتی بعد در مصاحبه‌ای با «بلیچ اسپورت» یکی از رسانه‌های کشور صربستان، مصاحبه‌ای جنجالی علیه باشگاه استقلال و امیر قلعه نویی سرمربی وقت این تیم انجام داد و حرکت باشگاه استقلال را گروگان گیری خواند.

چقدر ضرر کردیم؟ مبلغ قرارداد لاوره ۲۰۰ هزار دلار بود که وقتی در مقابل کیفیت و زمان حضور در استقلال قرار می‌گیرد، مبلغ بسیار بالایی می‌شود. مبلغی که او تمام و کمال با کمک فیفا وصول کرد و اگر پرداخت نمی‌شد جرایم سنگینی در انتظار استقلال بود.

پانامایی‌ها، بعداً فهمیدیم!
کی بود و چی شد؟ زمان علی پروین دو بازیکن پانامایی بعد از بازی دوستانه تیم‌ملی کشورمان با تیم ملی ما جذب پرسپولیس شدند. نکته جالب ماجرا این بود که بعد از جذب این دو نفر معلوم شد گویا آن تیم ترکیب واقعی پاناما نبوده و از آن بدتر یکی از آن دو نفر ۳۶ ساله بوده! علی پروین گفت اگر سن بازیکن را می‌دانست، هیچ وقت او را جذب نمی‌کرد!

چقدر ضرر کردیم؟ هر دو بازیکن بعد از یکی دو بازی ضعیف به نیمکت پیچ و مهره شدند و بعد هم تمام قراردادشان را گرفتند و رفتند. به همین راحتی!

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار