سی‌ان‌ان گزارش داد:

بن‌بست سیاسی در تل‌آویو/ «جادوگرِ سیاست اسرائیل» در تشکیل کابینه عاجز ماند

شکست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه ائتلافی، احتمال برگزاری سومین انتخابات پارلمانی ظرف ۱۲ ماه را افزایش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در مقاله‌ای نوشت: برای دومین بار طی امسال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از تشکیل کابینه عاجز ماند و این امر به بنی گانتس، رقیب اصلی سیاسی او، فرصت می‌دهد که شاید بتواند خودش تشکیل دولت دهد. البته احتمال موفقیت رئیس سابق نیرو‌های نظامی اسرائیل (گانتس) در تشکیل کابینه، نیز بیشتر از نتانیاهو نیست، زیرا اسرائیل با واقعیت بن‌بست سیاسیِ طولانی مدت روبرو شده است که احتمال لزوم برگزاری سومین انتخابات عمومی را در اسرائیل ظرف ۱۲ ماه افزایش داده است.

نتانیاهو در پیامی ویدیویی که اخیراً فرستاده، این مسئله را تشریح کرده است که چرا حق رسمی تشکیل ائتلاف حاکم بر اسرائیل را به رووِن ریولین، رئیس اسرائیل، بازگردانده است. نتانیاهو در این پیام ویدیویی گفت: «در خلال هفته‌های اخیر، من تمام تلاش خود را برای آوردن بنی گانتس پای میز مذاکره، کردم. من هر تلاشی را که می‌توانستم، برای تشکیل یک دولت ملیِ فراگستر انجام دادم. من همه تلاش خود را برای ممانعت از برگزاری انتخابات‌های بیشتر، انجام دادم. متأسفانه، وی (گانتس) مکرراً (از آمدن پای میز مذاکره) امتناع ورزید.»

سی‌ان‌ان در ادامه این مطلب افزود: برای نخستین بار در یک دهه گذشته، نتانیاهو بر سیاست اسرائیل تسلط کامل ندارد. او استیلای خود را بر حزب خودش- یعنی حزب لیکود- مستحکم کرده است و همچنین توانسته است احزاب دینیِ صهیونیست و اَبَر اورتودکس را تحت رهبری خودش متحد کند، اما نشان داده است که از پیروزی در دو انتخابات متوالی در اسرائیل ناتوان بوده است.

علاوه بر این، احتمال صدور کیفرخواست در رابطه با اتهامات فساد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، که خطری بالقوه برای نتانیاهو محسوب می‌شود، ممکن است ضربه بزرگ دیگری به وی بزند و این در حالی است که او از تمام نخست وزیر‌های پیشین اسرائیل، طولانی‌تر بر قدرت باقی مانده است. هرچند نتانیاهو همواره بر بی‌گناهی خود تأکید داشته است، اگر کیفرخواستی رسمی علیه وی صادر شود، این باعث وارد آمدن صدمات بیشترِ سیاسی و شخصی به وی خواهد شد. در همین حال که امید‌های سیاسیِ نتانیاهو کمرنگ‌تر می‌شود، وی با نبرد بالقوهِ حقوقی و قضایی در دادگاه‌های اسرائیل مواجه است.

با وجودی که مدت‌های مدید است که نتانیاهو به «جادوگرِ سیاست اسرائیل» معروف بوده-زیرا وی همواره قادر بوده است ائتلاف‌های بسیار غیرمحتمل را تشکیل دهد- اکنون پس از فرصتی ۲۸ روزه برای مذاکره با احزاب مختلف جهت تشکیل کابینه‌ای ائتلافی، از انجام این کار عاجز مانده است. هرچند بر اساس مقررات سیاسی در اسرائیل، وی حق داشت دو هفتهِ دیگر نیز برای تشکیل کابینه، درخواست مهلت کند، وی اختیار تشکیل دولت را زودهنگام به رئیس اسرائیل بازگرداند، زیرا نتانیاهو بر این باور بود، دو هفته مهلت اضافی نیز به وی برای تشکیل دولت ائتلافی هیچ کمک قابل توجهی نخواهد کرد.


بیشتر بخوانید:

شکست دوباره نتانیاهو در تشکیل کابینه

بنی گانتس خطاب به نتانیاهو: استعفا بده، برو!


نتانیاهو اظهارات ویدیویی حاوی این پیام را که اختیارات رسمی برای تشکیل دولت را به رئیس اسرائیل باز می‌گرداند، در روز دوشنبه (روز گذشته) دقیقاً در هفتادمین سالگرد تولد خودش، منتشر کرد.

شکست نتانیاهو در این زمینه، مسیر را برای بنی گانتس، که رئیس حزب «آبی و سفید» است هموار می‌سازد، زیرا انتظار می‌رود رئیس اسرائیل، اختیار تشکیل کابینه ائتلافی را به وی محول کند. گانتس نیز به نوبه خودش در بیانیه‌ای به این مسئله اشاره کرد که آمادهِ عهده‌دار شدن اختیارِ تشکیل دولت ائتلافی اسرائیل است و تلاش خواهد کرد پیشرفتی قابل توجه در این زمینه به دست آورد. در بیانیه حزب گانتس (حزب آبی و سفید) آمده است: «زمان طفره رفتن و توجیه کردن دیگر به سر آمده است و زمان واردِ عمل شدن فرارسیده است. حزب «آبی و سفید» مصمم است که یک دولت اتحاد لیبرال به ریاست بنی گانتس (به عنوان نخست وزیر) تشکیل دهد و این همان چیزی است که اسرائیلی‌ها یک ماه پیش، به آن رأی دادند.»

یئیر لاپید، شریک سیاسی بنی گانتس، نیشدارتر و مستقیم‌تر از حزب آبی و سفید (علیه نتانیاهو) صحبت کرد و گفت: «نتانیاهو بار دیگر شکست خورد. این (شکست خوردن ها) برای او (نتانیاهو) به یک عادت تبدیل شده است.»

روون ریولین در روز دوشنبه گفت: من قصد دارم ظرف سه روزی که قانون به من مهلت داده است، اختیار تشکیل دولت را به بنی گانتس واگذار کنم.»

سی‌ان‌ان در انتها نوشت: دقیقاً از همان زمانی که رئیس اسرائیل، رسماً اختیار تشکیل کابینه را به بنی گانتس بسپارد، شمارش معکوس در رابطه با مهلت گانتس برای تشکیل دولت، آغاز خواهد شد. نتایج تلاش‌های گانتس در این خصوص بسیار حائز اهمیت خواهد بود، زیرا اگر در پی شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، گانتس نیز در موعد مقرر نتواند کابینه ائتلافی تشکیل دهد، این دو شکستِ پیاپیِ نتانیاهو و گانتس، ممکن است به برگزاری انتخابات سوم در اسرائیل یا کلاً به پایان یافتن دوران نخست وزیری نتانیاهو منتهی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۵۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
داریم کم کم به پایان بیست و پنج سال نزدیک می شویم
آخرین اخبار