شی‌ء درخشان در فضا توجه دانشمندان را به خود جلب کرد

دانشمندان به تازگی متوجه شی‌ای درخشان در فضا شدند که نور بسیار زیادی را در فضا پخش می‌کند.

شی‌ای درخشان در فضا توجه دانشمندان را به خود جلب کردبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان سازمان‌های فضایی کشور‌های مختلف اخیرا شی‌ای درخشنده را در آسمان کهیان کشف کرده است. طبق بررسی‌های انجام گرفته این شی درخشنده دارای ستاره‌ای در حال مرگ بوده که و با نام Tycho's Supernova شناخته می‌شود. به طور دقیق‌تر می‌توان آن را یک ابراختر دانست که سال‌ها از مرگ آن می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: کشف بخار آب روی یک سیاره خارجی با هسته سنگی

دانشمندان سال مرگ این ابرنواختر را ۱۵۷۲ میلادی نامیده‌اند. یعنی این ستاره نزدیک به ۵۰۰ سال پیش منفجر شده، ولی به دلیل فاصله بسیار زیاد بین ما و این شی‌درخشنده نور آن هم‌چنان در کیهان پخش شده و قابل مشاهده است. ارگچه عده‌ی زیادی از دانشمندان معتقدند این ستاره به تازگی کشف شده است تعدادی از محققان در سازمان فضایی ناسا با اشاره به برخی از مستندات ابرنواختر Tycho's Supernova را شی‌ای جدید نداسته و اعتقاد دارند آن را از ۲۰ سال پیش کشف کرده‌اند.

شی‌ای درخشان در فضا توجه دانشمندان را به خود جلب کرد

رازهای پنهان در ستاره‌ای که صدها سال‌ها پیش خاموش شده است

چنین نظریه‌ای هنوز ثابت نشده است و اختلاف زیادی بیندانشمندان بر سر تاریخ کشف این ستاره وجود دارد. اما در این میان مهم‌ترین اقدام صورت گرفته برای درک بهتر و بیشتر ساختار و مواد تشکیل درهنده این ابرنواختر، آنالیز رنگ‌هایی است که از آن در فضا ساطع می‌شود. در تصاویر معمولی که به وسیله لنز ماهواره‌های ثبت شده است تنها رنگ‌های قرمز و آبی قابل مشاهده است.

شی‌ای درخشان در فضا توجه دانشمندان را به خود جلب کرد

اما پس از تجزیه نور منتشر شده از این ستاره، رنگ‌های زرد، سبز، نارنجی و بنفش نیز مشاهده شدند. با وجو پیشرفت علوم ستاره‌شناسی در دهه‌های اخیر و ساخت تجهیزات بسیار پیشرفته فضایی، اما دانشمندان هنوز نتوانستند تئوری قطعی برای نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها مطرح کنند. نظریات موجود در مورد چگونگی ایجاد یی ستاره حاکی از آن است که انفجار ستاره‌ای قدیمی انرژی لازم برای ایجاد ستاره‌ای جدید را فراهم می‌آورد.

موفقیت دانشمندان در تجزیه نور ساطع شده از ستاره‌ای در صدها سال پیش