۱۳ مدرسه کانکسی در استان اصفهان وجود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ۱۳ مدرسه کانکسی در استان اصفهان وجود داردکه از این تعداد ۱۲ مدرسه در شهرستان فریدون‌شهر و یک مدرسه نیز در چادگان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،۲۰۰ کیلومتر دورتر از کلانشهر اصفهان، جایی که زمستان‌هایش پر سوز و سرماست، دانش آموزانی با رنج، تحصیل می‌کنند. کلاس درسشان یک چهاردیواری آهنی است، آفتاب پاییز و زمستان هم جانی ندارد که کلاس درس آهنی را کمی گرم کند، کم کم سوز سرما هم از راه می‌رسد و باران و برف رنج دانش آموزان را مضاعف می‌کند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ۱۳ مدرسه کانکسی در این استان وجود دارد. از این تعداد ۱۲ مدرسه در شهرستان فریدون‌شهر و یک مدرسه نیز در چادگان قرار دارد. درست در سردترین نقاط استان اصفهان.

آنگونه که محمد اعتدادی می‌گوید؛ مدارس خشت و گلی به طور کلی از مدارس آموزش و پرورش استان اصفهان حذف شده است. اما گویا همچنان ۳۹ مدرسه سنگی در شهرستان‌هایی مانند فریدن، کاشان، چادگان و سمیرم وجود دارد. از این تعداد ۱۱ مدرسه از رده خارج شده‌اند و دانش آموزی در آن‌ها حضور ندارد.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که همواره از استان اصفهان به عنوان استانی برخوردار نام برده می‌شود، اما همان طور که مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز می‌گوید کمبود‌های شدیدی در حوزه فضای فیزیکی در آموزش و پرورش اصفهان وجود دارد.

این موضوع مورد تأکید نمایندگان استان در مجلس نیز هست، همان طور که حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در جلسه شورای اداری استان بیان کرد: چه کسی باور می‌کند که در برخی از نقاط اصفهان دانش آموزان در کانکس‌های موقت تحصیل می‌کنند؟ نگویید که اصفهان برخوردار است، بیایید و وضعیت اصفهان را ببینید.

استانداران اصفهان از گذشته تا کنون نیز همواره بر امر عدالت در توسعه فضای فیزیکی و لزوم برچیده شدن مدارس نامناسب برای تحصیل صحبت کرده‌اند. موضوعی که در صحبت‌های استاندار سابق اصفهان نیز به وفور دیده می‌شد. در بازخوانی صحبت‌های استاندار سابق اصفهان چند نکته دیده می‌شود.

مهرعلیزاده در همایش سراسری شورا‌های آموزش و پرورش استان اصفهان بر حضور پرتعداد خیران در استان اشاره کرده و گفته بود: برای من قابل قبول و قابل تحمل نیست که در اصفهان به‌عنوان یکی از آبادترین و پیشرفته‌ترین استان‌های کشور، مدارس کانکسی یا آفتابی داشته باشیم. این مدارس باید جمع شود و رسیدگی به وضعیت آن‌ها از نان شب واجب‌تر است. برای رفع این مشکل باید از هرجا و به هر صورت ممکن کمک گرفت تا این تعداد محدود مدارس کانکسی از بین برود و برای افزایش سطح کیفی و کمی برنامه‌ریزی جامعی داشت.

با گذشت حدود ۲ سال از این صحبت، اما همچنان آمار‌ها از وجود مدارس کانکسی خبر می‌دهد. آن هم در مناطق سردسیر استان اصفهان.

این در حالی است که دو سال پیش مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اصفهان از وجود فقط یک مدرسه کانکسی در فریدون شهر با ۲ دانش آموز خبر داده و تاکید کرده بود که از مهر ۹۷ مدارس کانکسی در استان نخواهیم داشت، اما حالا آمار‌های دیگری ارائه می‌شود.

مهمترین سئوال در این میان چگونگی استفاده از ظرفیت خیران است. استانی که در همه عرصه‌ها از ظرفیت خیران بهره می‌برد برای پایان رنج دانش آموزان مناطق محروم استان تا چه میزان از این فرصت استفاده کرده است؟

مهدی میربد مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان درباره استفاده از ظرفیت خیران در حذف مدارس کانکسی می‌گوید: تراکم جمعیت در این مناطق در رفع مشکلات دانش آموزان اینگونه مدارس مدنظر است. بر این اساس با خیران استان صحبت‌ها و مذاکرات اولیه‌ای صورت گرفته تا بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم.

نگاه ویژه به فضای فیزیکی مدارس و حل معضلات مراکزی که به منظور تعلیم و تربیت نسل آینده ساز کشور در نظر گرفته شده است از جمله ارکان مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. ایجاد فضایی امن و آرام برای تحصیل دانش آموزان حتی در مناطق دور دست استان از مهمترین وظایف مسئولان است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

 

تحصیل دانش‌آموزان اطراف اصفهان در مدارس کانکسی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.