رئیس مرکز جهاد کشاورزی قمرود مطرح کرد؛

۷۰ درصد فعالیت‌های مرتبط با پرورش شتر استان قم در منطقه قمرود

سفیدگر گفت: منطقه قمرود قطب پرورش شتر در قم است و حدود ۷۰ درصد فعالیت‌های مرتبط با پرورش شتر استان درآن انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، حسن سفیدگر رئیس مرکز جهاد کشاورزی قمرود گفت: بیش از چهار هزار نفر شتر در منطقه قمرود پرورش می‌یابد که با حمایت از بهره‌برداران امکان توسعه این تعداد فراهم است.

او با اشاره به این‌که ۱۲۶ بهره‌بردار در منطقه قمرود درزمینهٔ پرورش شتر فعالیت می‌کنند، افزود: تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالان این بخش ازجمله عوامل مؤثر برای ارتقا جایگاه استان درزمینهٔ پرورش شتر است.منطقه قمرود برای پرورش شتر بسیار مساعد است و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای فعالیت در این بخش اقدام کنند.

بیش از ۶ هزار نفر شتر در قم وجود دارد و ۲۱۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر در سطح مناطق مختلف استان، فعالیت دارند.

بخش مرکزی با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در قم است و بیشتر شترداران استان در دهستان‌های قمرود و قنوات این بخش حضور دارند.

شتر بدون وابستگی به نهاده‌ها قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت، شیر، پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد، به همین دلیل توسعه صنعت شتر دارای در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان درپی داشته باشد.

سفیدگر همچنین گفت: در منطقه قمرود ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید گوشت قرمز وجود دارد و به‌طور میانگین سالانه یکهزار و ۵۴۰ تن گوشت قرمز در این منطقه تولید می‌شود.

او بیان کرد: ۳۸ واحد دامداری در بخش پرورش دام سنگین و ۵۹۴ واحد دامداری درزمینهٔ پرورش دام سبک در این منطقه فعال هستند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

انتهای پیام/الف

قمرود قطب پرورش شتر استان قم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.