۳۰ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون ۳۰ طرح آبخیزداری با حجم عملیات ۵۹ هزار مترمکعب در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : همه این طرح‌ها به صورت عملیات مکانیکی (سنگ ملاتی) در سال جاری آغاز شده و امید می‌رود ۸۰ درصد از پروژه‌های آبخیزداری در دست اجرا تا پایان فصل پاییز تکمیل شود.

خدابخش جنگلی افزود: امسال ۲۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان پیش بینی شده که ۹۹ میلیارد ریال آن تاکنون اختصاص یافته است.

او عنوان کرد: پارسال نیز ۱۴ طرح آبخیزداری با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار و حجم ۳۰هزار متر مکعب در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

جنگلی گفت: حجم عملیات مکانیکی طرح‌های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه‌های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است.

او اظهار کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن عنوان کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب‌ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه‌ای دارد.

او آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه‌های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتری را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/غ

پیش بینی۲۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.