عطوان: نشست بحرین نمایانگر ادامه باج‌خواهی آمریکا از کشور‌های عربی است

سردبیر رای الیوم نشست ضدایرانی بحرین را نشان‌دهنده ادامه باج‌خواهی آمریکا از برخی کشور‌های عربی و گردن نهادن آن‌ها به این حقارت دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم، در مطلبی درباره نشست ضدایرانی بحرین با حضور مقامی از رژیم صهیونیستی نوشت: نشستی که از دیروز دوشنبه در بحرین با مشارکت ۶۰ کشور و رهبری آمریکا به بهانه مقابله با خطر و نفوذ ایران آغاز به کار کرده است، بار دیگر نشان می‌دهد راهبرد آمریکا در باج‌خواهی از کشور‌های عربی خلیج (فارس) و معرفی دولت اشغالگر اسرائیل به عنوان حامی این کشور‌ها ادامه دارد.

عطوان با اشاره به حضور مقام صهیونیستی در این نشست نوشت: مصیبت اینجاست که حکومت‌های کشور‌های عرب خلیج (فارس) یکی پس از دیگری به این باج‌خواهی‌ها گردن می‌نهند که میزبانی اینگونه کنفرانس‌ها با ماهیت تحریک‌آمیز در خاک این کشور‌ها با هدف تسریع فرآیند عادی‌سازی و ادغام «حکومت» اشغالگر عبری در بافت سیاسی، نظامی و اقتصادی منطقه از نمود‌های این باج‌دهی است.

اصرار آمریکا برای دخیل کردن این «حکومت یاغی» در امنیت خلیج (‏فارس) قابل درک نیست؛ زیرا نه از نظر جغرافیایی با خلیج (فارس) همسایه است و نه نیروی دریایی در خوری دارد که بتواند از امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج (فارس) حمایت کند.

این حضور فزاینده اسرائیل است که برای امنیت و ثبات منطقه تهدید محسوب می‌شود نه ایران که از هزاران سال پیش در قلب منطقه بود است. اما دولت‌های آمریکا وقتی می‌خواهند اموال بیشتری غارت کنند، از ایران مترسک می‌سازند.

در ادامه این مطلب آمده است: نمی‌دانیم چگونه برخی کشور‌های عربی مانند عربستان، امارات و بحرین، شرکت در این کنفرانس را دوشادوش دولت اشغالگر اسرائیل می‌پذیرند آن هم در حالی که واسطه‌هایی برای بهبود روابط با ایران می‌فرستند و می‌کوشند همه منابع تنش با این کشور را از بین ببرند. این‌ها مواضع متناقضی است که نیاز به اثبات ندارد.

هیچ یک از کشور‌های امارات، بحرین، عربستان و عمان نمی‌توانند این امر را انکار کنند که تحت فشار آمریکا در کنفرانس شرکت می‌کنند. کویت که سال ۱۹۹۱ با دخالت نظامی آمریکا آزاد شد از شرکت در این نشست خودداری کرد و ترجیح داد به احترام احساسات مردمش که با هرگونه عادی‌سازی با تل‌آویو مخالفند، از این کنفرانس‌های مشکوک فاصله بگیرد.

سردبیر رای الیوم در ادامه نوشت: اسرائیل از حمایت از خودش عاجز است تا چه رسد به حمایت از کشور‌های خلیج (فارس)، از ترس موشک‌های لبنان به خود می‌لرزد و دولت کنونی آمریکا حاضر نیست برای دفاع از آن حتی یک سرباز آمریکایی را فدا کند. شاید توئیت اخیر دونالد ترامپ بهترین دلیل بر این امر باشد که نوشته بود سلاح آمریکا را به کشور‌های خلیج (فارس) می‌فروشد، اما هرگز از آن برای دفاع از این کشور‌ها یا حمایت از آن‌ها استفاده نخواهد کرد.

موشک‌های ایران، پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کردند و قایق‌های نیروی دریایی این کشور نفتکش انگلیسی را در آب‌های خلیج (فارس) توقیف کردند و آن را از میان کشتی‌های جنگی آمریکا مانند گوسفند تا بندرعباس کشان‌کشان بردند. واکنش آمریکا چه بود؟ غیر از آن که این اهانت را فرو ببلعد و ترامپ هم وانمود کند این آب دهان ایران روی صورت او قطرات شبنم است و در نهایت هم، همه کشتی‌ها و ناو‌های هواپیمابر خود را تا خلیج عمان عقب بکشد تا از ترس حمله موشکی ایران از تنگه هرمز بیش از هزار کیلومتر دور شود.

دولت‌های کشور‌های عرب حوزه خلیج (فارس) به ویژه بحرین سیاست‌هایی در پیش گرفته‌اند که امنیت و ثبات خودشان را در معرض تهدید قرار می‌دهند و ملت‌هایشان به انقلاب علیه آنان تحریک می‌کند. چه کسی تصور می‌کرد خشم مردم در لبنان و پیش از آن در الجزایر و سودان در قالب اعتراضات و تظاهرات بروز پیدا کند؟ نقطه مشترک حکومت‌های این کشور‌ها و همتایان آن‌ها در خلیج (فارس) هدر دادن اموال عمومی مانند سه کشور مذکور یا با فساد و یا با تسلیم در برابر باج‌خواهی مالی آمریکا و الزام به عادی‌سازی با اسرائیل است.

عطوان در ادامه مقاله خود به موضع اخیر آمریکا در قبال شبه‌نظامیان کرد سوری اشاره کرد و نوشت: آمریکا، پشت متحدان کرد خود را که بار‌ها به خواسته واشنگتن در جبهه‌های مختلف جنگیدند خالی کرد و وقتی آن‌ها هدف حمله ترکیه قرار گرفتند هراسان گریخت و همه نیروهایش را عقب کشید. اسرائیل نیز دیگر متحد کرد‌ها به آن‌ها پشت کرد و آن‌ها را نادیده گرفت ولی گمان نمی‌کنیم کسی عبرت بگیرد.

در انتهای این مطلب آمده است: ملت‌های عربی در خلیج (فارس) و دیگر نقاط صبر می‌کنند و صبر می‌کنند، اما وقتی به پا خیزند هرچیزی را که در برابرشان باشد درهم می‌شکنند و از کسانی که آن‌ها را خوار و به کرامتشان تعرض کردند انتقام می‌گیرند و آرام نمی‌نشینند تا آتش درونشان خاموش شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحرین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
آخه صبر هم اندازه ای دارد این ملت ها کی قرار است صبرشان لبریز شود؟
همین حالا ودراین برهه از زمان که دولت های عرب وابسته به آمریکا در ضعیف ترین موقعیت خود هستند وآمریکا دیگر حاضر نیست برای حفظ آنها عملا کمترین کاری را انجام دهد بهترین زمان برای قیام و براندازی حکام خائن در برخی کشورهای عربی است . انشاا... که مردم این کشورها هرچه زودتر دست به کارشوند وکار این حکام سرسپرده ی اجانب وظالم را یکسره کنند .
آخرین اخبار