در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش عناوین کتاب در هفت ماهه نخست امسال/ اعطای کاغذ یارانه‌ای به ناشر سیاست درستی نیست

تعداد ۴۹ هزار و ۲۵۷ عنوان کتاب در هفت ماهه نخست امسال منتشر شده است.

کاهش عناوین کتاب در هفت ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل/ اعطای کاغذ یارانه ای به ناشر سیاست درستی نیست

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تبریز از انتشار بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب خبر داد. براساس آمار موسسه خانه کتاب، تعداد ۴۹ هزار و ۲۵۷ عنوان کتاب در هفت ماهه نخست امسال منتشر شد. این تعداد در سال گذشته ۴۹ هزار و ۸۱۳ عنوان کتاب بود. ناگفته پیداست؛ تعداد عناوین منتشر شده دراین مدت نسبت به سال قبل کاهش یافته است. سیاست حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینکه میزان انتشار کتاب بیشتر از این مقدار کاهش نیابد چه تاثیری داشته است؟

چرخ صنعت نشر شروع به چرخیدن کرده است

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص تاثیر سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد از ناشران بر بازار کتاب گفت: این روز‌ها می‌بینیم که در بازار نشر روال انتشار کتاب بهتر شده است. ناشران کتاب‌هایی را که پیش از این نمی‌توانستند منتشر کنند، چاپ می‌کنند. ظاهر امر نشان می‌دهد کاغذ را به خوبی به ناشران اختصاص می‌دهند. در نتیجه یک مقدار چرخ صنعت نشر شروع به چرخیدن کرده است.

همچنان حباب ۱۰۰ هزار تومانی در هر بند کاغذ وجود دارد

او افزود: یک مقدار التهاب در بازار نشر کاهش یافته است؛ اما همچنان حباب ۱۰۰ هزار تومانی در هربند کاغذ وجود دارد. در کنار هر حمایتی که از ناشران می‌شود، فساد‌هایی به وجود می‌آید. برای همین تخصیص کاغذ به ناشران با ارز دولتی در درازمدت خوب نیست. کاش اجازه دهند ورود کاغذ برای همه آزاد شود و همه بتوانند امکان ورود کاغذ داشته باشند و در انحصار چند نفر خاص نباشد. آن وقت به طور طبیعی قیمت کاغذ کاهش می‌یابد.

تعداد خجالت آور خرید کتاب وزارت ارشاد از ناشران

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه نیازی نیست با تزریق یارانه به ناشران قیمت کاغذ کاهش یابد، اظهار کرد: به هر حال اختصاص یارانه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این اتفاق در گذشته هم روی داده است. پس از مدتی یارانه کاغذ را قطع کردند و گفتند با خرید کتاب از ناشران آن را جبران می‌کنند؛ اما اکنون خرید وزارت ارشاد از ناشران در حدی است که از آن خجالت می‌کشیم. در حد ۵۰ جلد از یک کتاب را می‌خرند! این تعداد را هم باید به انباری در حوالی کرج تحویل دهی. شش ماه و یک سال بعد کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرند.

اعطای کاغذ یارانه‌ای به ناشر سیاست درستی نیست

عابدینی ادامه داد: اگر کاغذ را در اختیار ناشر نگذارند، نمی‌توان فعالیت کرد. این کار در شرایط فعلی به کمک ناشر می‌آید؛ اما این که کاغذ یارانه‌ای به ناشر بدهند، سیاست درستی نیست و در درازمدت مشکل ایجاد می‌کند. اینکه در یک ماه و نیم گذشته، قیمت کاغذ ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان در هر بند کاهش یافته است، کمکی به انتشار کتاب نمی‌کند. ما با همان نرخ یک دلاری کاغذ کار می کنیم. اینکه یک دفعه کاغذ ۵۲۰ هزار تومانی، ۳۷۰ هزار تومان می‌شود به صنعت نشر کمکی نمی‌کند.

ثبات قیمت کاغذ بهای آن را کاهش می‌دهد

مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال بیان کرد: وقتی قیمت کاغذ ثابت باشد، ناشر سود را از فروش کتابش به دست می‌آورد؛ اما اختلاف زیاد قیمت کاغذ باعث می‌شود ناشر سودش را از فروش کاغذ به دست بیاورد و به این فکر کند که اگر کاغذم را بفروشم به سودم خواهد بود یا نه. در نتیجه کتاب منتشر نمی کند. اگر ثبات در قیمت کاغذ ایجاد شود، بهتر خواهد بود و باعث می‌شود، قیمت آن تاحدی کاهش یابد.

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار