استاندار قم مطرح کرد؛

اعلام آمادگی احداث نخستین شهرک خورشیدی کشور در قم

سرمست گفت: با اشاره به پیش‌بینی و امکان واگذاری یک هزار هکتار زمین از اراضی استان در مجاورت دریاچه نمک، استان قم آمادگی لازم برای احداث نخستین شهرک تولید برق از انرژی خورشیدی در کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، بهرام سرمست استاندار قم در مراسم افتتاح ۵ پروژه وزارت نیرو در حوزه برق منطقه‌ای تهران و استان قم، با اشاره به اینکه امسال به‌واسطه تدابیری که اندیشیده شد، تابستان بدون قطعی برق در استان را تجربه کردیم، گفت: ۴۵‌میلیون مترمکعب آب سد ۱۵ خرداد آزادسازی شد و ۱۵۲ حلقه چاه از مدار برق خارج شد که ذخیره‌سازی و استفاده بهینه در مدیریت مصرف شد.

او با تأکید بر اینکه مجموعاً ۲۲۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مناسب برای زیرساخت انرژی و واحد‌های صنعتی به واسطه این طرح‌های به بهره‌برداری رسیده ایجاد می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار گرفته‌ایم از مزیت نسبی بالایی برخوردار هستیم و برای توسعه نیاز به تقویت زیرساخت برق و انرژی در شهرک‌های صنعتی داریم.

استاندار قم تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی شکوهیه و الغدیر به دلیل برنامه توسعه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین نیاز زیرساختی آن‌ها تأمین برق و انرژی است، در مسئله انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر یا خورشیدی هم وضعیت استان قم با توجه به اینکه بیش از ۲۲۰ روز آفتابی دارد و حداکثر ۸۰ روز ابری است، می‌تواند به این موضوع کمک کند.

او با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی و اقلیمی قم می‌طلبد که سرمایه گذرای در انرژی‌های پاک صورت پذیرد ابراز کرد: امکان واگذاری هزار هکتار زمین از اراضی استان را داریم تا در مجاورت دریاچه نمک، نخستین شهرک تولید برق از انرژی خورشیدی در کشور راه‌اندازی شود و همه از موقعیت ممتاز قم می‌توانند بهره ببرند.

سرمست اضافه کرد: ۲۶ واحد متقاضی احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در قم مجوز گرفته‌اند، اما به دلیل نوسانات خرید تضمینی برق از سوی دولت، منجر به سرمایه‌گذاری نشده، اما جانمایی این نیروگاه‌ها در اتوبان قم- تهران صورت گرفته است.

او با اشاره به نیاز قم به احداث پست ۴۰۰ مگاواتی برق که در برنامه شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز قرار گرفته و مطالعات و مکان‌یابی آن‌هم انجام شده، خواستار تسریع در احداث این پروژه شد و عنوان کرد: احداث پست ۶۳‌کیلوولت تقویت برق در هسته مرکزی شهر قم نیز از نیاز‌های جدی استان است که با توجه به وجود حرم مطهر و حضور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

انتهای پیام/الف

استان قم آمادگی احداث نخستین شهرک خورشیدی کشور را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار