بررسی زمینه‌های همکاری‌های بندری و دریایی ایران و الجزایر

امروز سه شنبه ۳۰ مهرماه، زمینه‌های همکاری‌های بندری و دریایی ایران و الجزایر مورد بررسی قرار گرفت.

عادل دریس مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: هیأتی از مدیران وزارت حمل و نقل الجزایر در جریان سفر به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) زمینه‌های توسعه همکار‌های بندری و دریایی را با هدف اجرایی سازی تفاهم خواهرخواندگی بین بندر امام خمینی (ره) و بجایای الجزایر را بررسی کردند.

او افزود: با هدف اجرای سیاست‌های کشورمان مبنی بر توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی به ویژه کشور‌های شمال آفریقا، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یگانه مرجع دریایی کشور موافقت نامه‌هایی را با برخی از این کشور‌ها از جمله الجزایر منعقد کرده است.

بررسی زمینه‌های همکاری‌های بندری و دریایی ایران و الجزایر

دریس تصریح کرد: در جریان نشست‌های مشترکی که با نمایندگان وزارت حمل و نقل الجزایر برگزار کرده ایم، نشست‌های مشترک کارگروه‌های فنی به منظور اجرایی سازی موافقت نامه‌ها برگزار می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به سفر ۲ روزه هیأت الجزایری به مجتمع بندری امام خمینی (ره) و دیگر بنادر خوزستان، ادامه داد: در جریان این سفر مدیران وزارت حمل و نقل الجزایر از جمله مدیرکل حمل و نقل دریایی و مدیر بندر بجایا از نزدیک امکانات و دستاور‌های بنادر خوزستان را بازدید کرده و زمینه‌های همکاری بیشتر در زمینه مبارزه با آلودگی دریایی، تخلیه و بارگیری کشتی ها، مشارکت بخش خصوصی در توسعه روساخت‌ها را بررسی می‌کنند.

عادل دریس اذعان داشت: در مجموع بازدید‌های متقابل طرفین الجزایری و ایرانی از بنادر یکدیگر ضمن از ارتقای سطح همکاری مشترک و سطح مبادلات بازرگانی، در تکمیل فعالیت‌های دیپلماتیک بسیار مؤثر خواهد بود.

او تفاهم خواهر خواندگی بین بندر امام خمینی (ره) و بجایا را، نقطه‌ی آغاز حرکت به سمت توسعه بیشتر همکار‌های فنی در حوزه فعالیت‌های بندری و دریایی برشمرده و بیان کرد: در حال حاضر دو طرف در زمینه توسعه همکاری‌های آموزشی در مباحث بندری و انتقال تجربیات تأکید داشته اند.

بررسی زمینه‌های همکاری‌های بندری و دریایی ایران و الجزایر

مدیر بندر بجایای الجزایر در این سفر ضمن اظهار خرسندی از سفر به بندر امام خمینی (ره)، توسعه همکاری بین بنادر دو کشور را هدف اصلی این سفر عنوان کرده و افزود: پس از بازدیدم از بخش‌های مختلف این مجتمع بزرگ بندری تصورم از این بندر به طورکلی تغییر کرد؛ زیرا که آن را بندری بسیار بزرگ و پیشرفته دیدم.

وی همچنین در ادامه افزود: حمل و نقل دریایی، انتقال تجارب فنی و در نهایت افزایش سطح و حجم مبادلات بازرگانی از اهم توانمندی‌هایی است که می‌توان برای به فعلیت رساندن تفاهم خواهرخواندگی بین بنادر امام خمینی (ره) و بجایا بر روی آن تمرکز کنیم.

مدیر بندر بجایا اظهار امیدواری کرد: به دنبال بازدید‌هایی که از بنادر ایران انجام می‌دهیم توانمند‌های دریایی و بندری شناخته می‌شود و به دنبال آن نیز مبادلات تجاری و همکاری مشترک فنی و آموزشی افزایش می‌یابد.

وی در تشریح بازدید خود از بندر امام خمینی (ره) در این سفر بیان داشت: این بندر به عنوان بندر کانونی تخلیه و بارگیری غلات، فرصت‌هایی را برای سرمایه گذارن بخش خصوصی، فرآوری مواد خام و ایجاد ارزش افزوده فراهم کرده است، که به عنوان الگویی الهام بخش برای ما مغتنم و ارزشمند است و انتقال این تجربه‌ها به بنادر الجزایر و بهره مندی از آنها، می‌تواند موجب گسترش همکاری‌ها و فرصت‌های بازرگانی بین این دو کشور شود.

در جریان سفر دو روزه هیأت الجزایری از بنادر خوزستان که در قالب پنجمین کمیته همکاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر برگزار شد، پس از بازدید از بخش مختلف مجتمع بزرگ بندری امام خمینی (ره)، در نشست مشترک زمینه‌های توسعه همکاری در این حوزه‌ها بحث و بررسی شد.

انتهای پیام/گ

لزوم توجه به زمینه‌های توسعه همکاری با کشور‌های همسایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.