نشست مطبوعاتی مشترک روسای‌جمهور روسیه و ترکیه

پوتین: نیرو‌های خارجی غیرقانونی باید سوریه را ترک کنند/ اردوغان: طمعی به خاک سوریه نداریم

نشست مطبوعاتی مشترک روسای‌جمهور روسیه و ترکیه درباره تحولات شمال سوریه آغاز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین در نشست مطبوعاتی مشترک روسای‌جمهور روسیه و ترکیه درباره تحولات شمال سوریه اعلام کرد: «نگرانی ترکیه در خصوص تهدید تروریست‌های موجود در مرز این کشور با سوریه را درک می‌کنیم.»

پوتین افزود: «باید گفت‌گوهای گسترده‌ای میان دولت سوریه و تمام گروه‌های مسلح کُردی انجام شود.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «از جامعه بین الملل و تمام موسسات بین المللی می‌خواهیم بدون تبعیض به همه پناهجویانی که به سوریه باز می‌گردند کمک کنند. تحولات میدانی نباید بر دستورالعمل کمیته قانون اساسی سوریه تاثیر بگذارد.»

پوتین همچنین گفت: «به توافقی سرنوشت ساز با اردوغان دست یافتیم که مانع از تجزیه سوریه می‌شود. تمام نظامیان خارجی غیرقانونی باید از سوریه خارج شوند.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «توافق کردیم که پلیس نظامی دو کشور در شمال شرق سوریه مستقر شوند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: «گام‌های مشترک بزرگی را با همکاری روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه بر می‌داریم. امیدواریم کمیته قانون اساسی در ایجاد ثبات در سوریه سهیم باشد.»

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «به آقای پوتین اطلاع دادم که ماموریت اصلی عملیات «چشمه صلح» نابودی گروه‌های تروریستی است. برای اولین بار فرصتی برای آرامش در شمال سوریه و بازگشت پناهجویان فراهم شده است.»

وی افزود: «حدود یک میلیون پناهجوی سوری به منطقه امن ایجاد شده باز خواهند گشت. طمعی به خاک سوریه نداریم و بر حفظ تمامیت ارضی آن تاکید داریم.»

اردوغان گفت: «روسیه و ترکیه اجازه نخواهند داد تشکیلات جدایی‌طلبی در شمال سوریه تشکیل شود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار